rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Katonafeleségek

Rudas Dóra


Military Wives – brit, 2019. Rendezte: Peter Cattaneo. Írta: Rachel Tunnard és Rosanne Flynn. Kép: Hubert Taczanowski. Zene: Lorne Balfe. Szereplők: Kristin Scott Thomas (Kate), Sharon Horgan (Lisa), Jason Flemyng (Crooks), Greg Wise (Richard), Emma Lowndes (Annie). Gyártó: Ingenious Media / Embankment Films. Forgalmazó: Cinetel. Feliratos. 112 perc.

 

Halottról jót vagy semmit, tartja a mondás. Mit lehetne tehát mondani az elhunyt vagy éppen életüket kockáztató katonákról és szeretteikről szóló filmről? Egy angol kisváros katonái sokadik szolgálatukra indulnak, feleségeiket újabb hónapok magányára ítélve. A hátrahagyott nők úgy döntenek, kórust alapítva terelik el figyelmüket az állandó aggodalomról. Kisebb bökkenők után komoly elismerés éri a szedett-vedett kórust, de hosszú út vezet Flitcroftból a londoni Albert Hallig. Különösen, ha közben mindenki saját, háború okozta traumáival kénytelen harcolni.

A kezdetektől félrefordított mondás valójában úgy hangzik „halottról igazat vagy semmit”, ami máris módot ad rá, hogy elválasszuk a filmet érzékeny és fontos témájától. Van úgy, hogy egy mozi műfaji besorolása csalóka, mert az alkotás több, mint elemeinek összessége. A The Choir dokumentumsorozat idevágó részeiből táplálkozó Katonafeleségek ennek épp az ellenkezője: ha valaki annyit tud róla, hogy zenés dramedy, az nagyjából már össze is rakhatta a filmet a fejében. Gyakorlatilag bingózni lehetne az olyan tipikus elemekkel, mint az egymáson élcelődő főszereplő páros, az amatőr csapat indokolatlanul gyors kikupálódása, vagy akár a teljes végkifejlet. Pedig jókora potenciált hordoz a film, hiszen a kevert műfaj sablonját maga Cattaneo is formálta az Oscar-díjas Alul semmivel, ráadásul az „igaz történet alapján” aduásza is a zsebükben volt. Ezek azonban mind a józan ész ellenérvei, amire viszont nem sokat ad az alkotás. A film inkább az érzelmeken kíván játszani, ami sikerül is neki: zongoráján harcban elesett férjek, elhunyt gyerekek és gyászukat hangzatos popdalokban kiéneklő anyák szolgáltak billentyűként. Ezeket nyomkodva a reakció garantált, az elkészült dal pedig egyszeri meghallgatásra ugyan érdemes lehet, de a dallamtapadás veszélye biztosan nem fenyeget.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/05 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15343

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -