rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Láttuk még

Halálos tézis

Tóth András György

 

Snuff-film (to snuff = kiolt, véget vet): valóságos halált bemutató dokumentumfilm, rendszerint amatőr, megvágatlan videofelvétel, melyen az áldozatot előbb megkínozzák, majd kivégzik. A huszonhárom éves spanyol rendező első alkotása immár Magyarországon is terjesztheti a nyugaton nagy sikert aratott ötletet (aki nem hiszi, kukkantson be az alt.sex, snuff.cannibalism, alt.torture és más hasonló internetes levelezőfórumokra) a gyermekpornográfiába beleunt, új, radikálisabb szórakozások felé kacsingató maffiás művészkörökben.

Alejandro Amenábar filmje thriller-krimi: az audiovizuális erőszakról szakdolgozatot író diáklány (a címbéli „tézis” szó igazából erre utal) snuff-film hálózatra bukkan, és elkezdi kibogozni a szálakat. Mindenki gyanúba keveredik, akár egy Agatha Christie-regényben, még a rendező is (olvassuk majd figyelmesen a film közepe táján a gyanúsítottak számítógép-képernyőn végigpergő listáját). És mindenki bűnösnek találtatik, mégpedig a szadista voyerizmus vétkében: senki (legyen áldozat vagy hóhér) nem állja meg, hogy a szörnyülködés álarca mögül vagy nyíltan gyönyörködve végig ne nézze azokat a képsorokat, melyekből mi csak villanásnyi részleteket láthatunk. A film moralizáló nyitó- és zárójelenete az egész társadalomra kiterjeszti ezt az ítéletet. A gond csak az, hogy az izgalmas felütés után az ember több eredetiséget várna el a kidolgozásban. Apróbb részletekben meg is találjuk ezt, többnyire azonban csak hollywoodi thrillerklisék utánzatai sorakoznak egymás után: jön az akarata ellenére belekeveredő áldozat, a jószívű perverz és a rendesnek látszó gonosz, a rémálomszerű valóság és a valódinak tűnő rémálom. Egy ideig el lehet csámcsogni rajta, de a huszadik váratlan lelepleződés és feszült üldözés után a közönségen a B-kategóriás filmnézők kiütéses tünetei jelentkeznek. Hogy ki lesz a végén a mumus, azt azért nem árulom el – Amenábar logikája szerint ezt a filmet úgyis mindenki meg akarja majd nézni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1997/06 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1534

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1225 átlag: 5.32