Roboz Gábor
Gold – ausztrál, 2022. Rendezte: Anthony Hayes. Írta: Anthony Hayes és Polly Smyth. Kép: Ross Giardina. Vágó: Sean Lahiff. Szereplők: Zac Efron (egyik férfi), Anthony Hayes (másik férfi), Susie Porter (nő). Gyártó: Rogue Star Productions. Forgalmazó: ADS Service Kft. Feliratos. 97 perc.
Mint arról a nyílt tengeren játszódó túlélőfilmek is tanúskodnak, egy fojtogatóan feszült egy- vagy kétszereplős thriller forgatásához a készítőknek nem kell korlátozniuk magukat szűk terekre, és az élelmesebb alkotók akár a sivataghoz is hozzá tudnak rendelni nem feltétlenül magától értetődő veszélyforrásokat (Desierto, Vérvörös homok). Az inkább színészként aktív Anthony Hayes a Ten Empty 2008-as kertvárosi családi drámája után újra a kamera mögé állt, és szupersztárra és pofonegyszerű high-conceptre épített, hogy ezúttal nagyobb eséllyel lendítse be rendezői pályáját. Bár idei egészestése egy néhány mondattal összefoglalt közeljövőben és pontosan meg nem határozott helyszínen játszódik, a figyelemfelkeltőnek szánt körítést leszámítva a cselekmény valójában arról szól, hogy két férfi talál egy földbe szorult, óriási aranyrögöt a tűzforró pusztaság kellős közepén, és az egyiküknek napokig őriznie kell, míg a másik odaér a kotrógéppel.
A főszerepet alakító Zac Efronra az arcát borító koszréteg és hólyagok alatt nem hárul különösebben megterhelő színészi feladat, így az ausztrál rendező – aki a másik férfit játssza a filmben – a delejezően sivár táj hatásos ábrázolásán túl építheti teljes produkcióját a feszültségkeltésre, és végig is zongorázza a speciális helyzetből adódó veszélyforrásokat az élővilág fenyegetésétől az időjárási viszontagságokig. Papíron minden adott egy feszes thrillerhez, de egy éppen csak felvázolt főhőssel nem kap valódi tétet a sztori (az emberi kapzsiságról pedig már bőven elég film fogalmazott meg ehhez hasonló allegóriát), szereplők közti dinamikára nem építhet, a kisebb-nagyobb dramaturgiai problémák miatt nem tart ki benne végig a zsigeri feszültség, így az ötletben rejlő ambícióhoz nem ér fel a szakértelem, az Arany mutatós felszíne alatt inkább csak a műfaji rutin hiánya tűnik fel.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15316 |