rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Út a díjesőig

Kovács Kata


Competencia oficial – spanyol, 2021. Rendezte és írta: Mariano Cohn és Gastón Duprat. Kép: Arnau Valis Colomer. Szereplők: Penélope Cruz (Lola), Antonio Banderas (Félix), Oscar Martínez (Iván), José Luis Gomez (Humberto), Manolo Solo (Matías). Gyártó: MediaPro Studio. Forgalmazó: Prorom Entertainment. Szinkronizált. 104 perc.

 

A hazánkban szinte ismeretlen argentin rendezőpáros, Gastón Duprat és Mariano Cohn (Szomszéd átok) showbusiness-szatírája aligha vési be hosszú távra alkotóinak nevét a nézők emlékezetébe. Penélope Cruz hatalmas diszkófrizurája talán a film egyetlen valóban maradandó eleme, habár az általa alakított, nárcisztikus-abuzív rendező és a filmben elmesélt bizarr munkafolyamat nagyon is jó alapanyag a tömény, belterjes iróniához. Antonio Banderas (akivel Cruz meglepő mód eddig alig játszott együtt) és a rendezőpáros korábbi mozijában (El ciudadano ilustre) is főszerepet játszó Oscar Martínez alakítja a filmben készülő film két sztárját. Kettejük munkamódszere, művészet- és életfelfogása igen eltérő, ám mindkettőjüket egyformán a dicsőség és a hiúság mozgatja.

A „film a filmben” mind a mai napig bevett receptjétől – lásd például a Mia Hansen-Løve rendezésében szintén tavaly készült Bergman szigetét – annyival kissé eltér az Út a díjesőig, hogy nem magát a forgatást, hanem a próbafolyamatot meséli el, kihagyva a nagyobb stábot, s az elkészült mozgókép „kép a képben” megjelenítését is. Középpontjában a saját pózolásától megrészegült európai művészfilmes (legyen az rendező vagy színész) komikus vergődésének jóízű kifigurázása áll, de görbe tükröt tart a komplett művészeti szcénának is, beleértve a finanszírozókat, néhány szórakoztató poénon túl mégis hiányzik belőle a tárgya mélyebb ismeretéről árulkodó, velős humor. Hogy a filmbeli rendező – ahogyan a zárlatban szereplő sajtótájékoztató is reflektál erre – történetesen úgy agresszív, bántalmazó főnök, hogy mindeközben a stáb meghatározó tagjai között egyedüli nő, az általa szétszekált művészek pedig férfiak, ugyan ad némi feminista pluszmuníciót az Út a díjesőignek, felületességét mégsem feledteti.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15314

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -