rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Az észak királynője

Pazár Sarolta

Margaret den forste – svéd-dán, 2021. Rendezte: Charlotte Sieling. Írta: Jesper Fink, Maya Ilsoe és Charlotte Sieling. Kép: Rasmus Videbaek. Zene: Jon Ekstrand. Szereplők: Trine Dyrholm (Margit), Soren Malling (Peder), Morten Hee Andersen (Erik), Jakob Oftebro (Olaf). Gyártó: SF Studios / Sirena Film. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 120 perc.

 

Pompás és nagyszabású dán történelmi drámaként indul Az észak királynője, amikor a holtestekkel teli csatatér, majd Norvégia gyönyörű tájai tárulnak elénk, amin I. Margit királynő és kísérete vágtázik keresztül, hogy 1402-ben tovább erősítse az általa alapított kalmari uniót a határaikon gyülekező németek ellen. Margit öt évvel korábban hajtotta végre azt a példátlan bravúrt, hogy a folyamatosan háborúzó dán, norvég és svéd nemzeteket békés szövetségbe tömörítette. A királynő fiatal, örökbefogadott fia, Erik révén egyedül irányította uniót és épp Angliával való szövetségre készül, amikor ellenségei politikai intrikák szövevényes hálójába csalják.

A grandiózusnak ígérkező történelmi film azonban váratlanul átalakul családi kamaradrámává, amikor Margit 15 éve halottnak hitt, vérszerinti fia, Olaf bukkan fel a palotában. A cselszövés darabokra törheti az unió egységét és végleg megingathatja a királynő hatalmát, amit a régóta felszín alatt bugyogó belső rivalizálás legfontosabb figurája, Peder püspök irányít. Egymásnak feszülnek Margit anyai érzelmei és a skandináv népek békéjének fenntartására tett törekvések. Ebben az érzelmi csatározásban a dán királynő vergődése válik a film igazi főszereplőjévé. A rendező, Charlotte Sieling bátran súlyozza át történelmi filmjét a belső kételyek ábrázolásának irányába, hiszen egész filmjét Trine Dyrholm lenyűgöző alakítására építi, aki vállára is tudja venni azt. Csakhogy a skandináv történelem lenyűgöző korszakának ábrázolásából kilépő film az anya-fia dilemma cselekményszálnál megragad és lassú, dramaturgiailag, majd – hiába a nagyszerű díszlettervezés és a remek jelmezek – képileg is egysíkú filmmé válik, amiben a királynőn kívül egyetlen szereplő karakterét sem sikerül akár csak kétdimenzióssá felépíteni, így az intrikák és árulások végül nem hozzák meg a várva várt katarzist.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/02 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15257

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -