rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Danielle és a süvet

Alföldi Nóra

Shiva Baby – amerikai, 2021. Rendezte és írta: Emma Seligman. Kép: Maria Rusche. Zene: Ariel Marx. Szereplők: Rachel Sennott (Danielle), Danny Deferrari (Max), Fred Melamed (Joel), Polly Draper (Debbie), Molly Gordon (Maya). Gyártó: Dimbo Pictures / Neon Hearts Productions / Thick Media. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 77 perc.

 

Ritkán adatik meg a filmiparban, hogy valaki 24 évesen lehetőséget kap egy nagyjátékfilm rendezésre, pláne úgy, hogy az illető nő, mi több, a stábból szinte mindenki nő, ráadásul kissé komplex a téma, mindennek tetejébe a produkció igen csekély büdzsével rendelkezik. Emma Seligman rendezése azonban maga a megtestesült csoda, bemutatásának évében masszívan bebetonozott helyet kapott a megmondóemberek ranglistáján, mi több a mű mindenféle, kézenfekvőnek tűnő hipszter médiahájp nélkül aratott tekintélyes nemzetközi sikert.

A Danielle és a süvet titka, hogy szerfelett egyszerű képlettel operál: tézisét egy helyszínen, valós időben vezeti le, amelyet ráadásul sikerül kortárs gender-kérdésekbe is belebonyolítania. Seligman filmje végtelenül izgalmas helyzetet vázol, konkrétan azt, hogyan is pozícionálja magát a 21. században tévelygő egyén egy félismerősökkel teletömött közegben. Danielle a szüleivel érkezik egy hagyományos zsidó temetés utáni sivére, ahol a hamisítatlan jiddise vircsaft kellős közepén egyszer csak feleségestül-gyerekestül ott terem az aktuális sugar-daddyje. Mindennek tetejébe a gyásznép között, a szoba túlsó végében a rendkívül érdeklődő ex-csaja csócsálja tojáskrémes bageljét – mivel Danielle-nek annak idején nem ment simán a szakítás, mégiscsak virítani kellene felé valamit. Ebben a két, alapvetően kínos helyzetben klausztrofób módon interferálnak a kíváncsiskodó, arc csipkedős nénik és a gyermekkori dundiságot előcitáló rokonok, valamint a mindenhol jelenlévő helikopter-szülők.  Mindeközben Danielle szorult helyzetét csak aprócska provokációkkal tudja lereagálni, és egyre biztosabban robog a katasztrófa felé. Seligman remek ütemmel és pazar feszültség-kezeléssel vezényli filmjét, főhőseit egyik izzasztó helyzetből kergeti a másikba. A Danielle és a süvet régen látott klasszikus nagy mesterek pszicho-drámáit idézi, amely egy új generáció problémáiról beszél. 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/02 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15247

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -