Huber Zoltán
Stillwater – amerikai, 2021. Rendezte: Tom McCarthy. Írta: Marcus Hinchey, Thomas Bidegain és Noé Debré. Kép: Masanobu Takayanagi.Zene: Mychael Danna. Szereplők: Matt Damon (Bill), Camille Cottin (Virginie), Abigail Breslin (Allison). Gyártó: Anonymus Content / 3dot Production. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 122 perc.
A Bibliaövezet szívéből jött kékgalléros sem feltétlenül elvakult Trump-hívő, vagy ha oda is húzná az ikszet, attól még lehet jó ember. A Spotlight díjesője óta szélesebb körben is ismert Tom McCarthy ebből a manapság sajnos nem mindenki számára egyértelmű alaptételből kiindulva, megtörtént esetből kanyarít elegáns karakterdrámát a kopott baseballsapkás Matt Damon köré. A jobb napokat is megélt oklahomai olajmunkás huszonéves lánya egy marseille-i börtönben raboskodik, a család szerint ártatlanul. Alkalmi munkákból tengődő apja rendszeresen látogatja, majd amikor egy perdöntőnek tűnő új információ bukkan fel, a saját szakállára nyomozni kezd. Kellő helyismeret és nyelvtudás híján persze nem sokra jut, konzervatív világlátása és céltudatossága mégis hajtják előre. Ráadásul egy francia nővel is találkozik, akivel bár sok mindenben erősen különböznek, kölcsönösen segíteni kezdik egymást.
McCarthy legfrissebb munkájának legizgalmasabb dobása, hogy az „idegenben nyomozó amerikai” klasszikus krimijét a játékidő második felére elegáns családi melodrámába fordítja. A mucsai melós elsőre lesajnált régies erkölcseiről szép lassan kiderül, nemcsak az ügy felderítéséhez hasznosak, de a színésznőként dolgozó egyedülálló anya lazább életviteléhez is passzolnak. Ahogy lassan valódi kötelék formálódik közöttük, úgy szorul háttérbe a régi gyilkosság felderítése. A fináléban aztán hirtelen visszakanyarodunk a thriller irányába, majd egy korántsem hollywoodias lezárást kapunk. A toxikus társadalmi megosztottságot és fokozódó globális Amerika-ellenességet műfaji köntösben enyhíteni szándékozó film elsősorban a központi figura komplexitása miatt emelkedhet ki a mezőnyből. No és persze Matt Damon aprólékosan kidolgozott, rendkívül empatikus alakítása miatt, aki élővé varázsolja a papíron kissé tételszerű sztorit.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 62-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15218 |