Roboz Gábor
The Father – amerikai, 2020. Rendezte: Florian Zeller. Írta: Florian Zeller és Christopher Hampton. Kép: Ben Smithard. Zene: Ludovico Einaudi. Szereplők: Anthony Hopkins (Anthony), Olivia Colman (Anne), Mark Gattis (A férfi), Olivia Williams (A nő). Gyártó: Trademark Films. Forgalmazó: Telekom TVGo. Feliratos. 97 perc.
A demencia tapasztalatát az elmúlt években viszonylag sok horrorfilm dolgozta fel, a téma számára természetesebb közeget jelentő melodráma műfaja pedig tavaly három vonatkozó egészestést is kitermelt, ugyanakkor az értékrendi konfliktusról is szóló Zuhanással és a szerelem erejét is szemléltető Szupernóvával szemben Az apa már teljes egészében a betegség hatására koncentrál. A korábban regény- és forgatókönyvíróként aktív, színházi szerzőként és rendezőként pedig világhírű Florian Zeller saját, nálunk is színpadra állított darabjából forgatott többszörös Oscar-díjas nagyjátékfilmet (és ennek sikere nyomán jövőre érkezik a Család-trilógiája utolsó darabjaként ismert A fiú mozifilmváltozata is), amelynek cselekménye egész egyszerűen azt mutatja be, milyen megsemmisítő ezzel az állapottal együttélni az elsődleges elszenvedője és szűk környezete számára egyaránt.
Bár a film az idős apa figuráját körülvevők – elsősorban a gondozásában áldozatos szerepet vállaló, felnőtt lánya – helyzetét is érzékelteti, legfőbb erénye épp abból következik, hogy néhány pillanatot leszámítva végig a címszereplő szemszögébe kényszerít minket. A francia író-rendező (aki a Florida című, általa csak forgatókönyvíróként jegyzett 2015-ös filmben már részben komikus hangnemben is feldolgozta a szóban forgó darabját) így a néző fokozatos elbizonytalanításával, és bravúros módon bármiféle érzelgősség nélkül képes közvetíteni, milyen lehet, amikor szép lassan zavarossá válik minden: idő és tér, a saját és mások identitása egyaránt. Ráadásul hiába játszódik a cselekmény kizárólag zárt terekben sok párbeszéddel, Zeller elsőfilmestől szokatlanul magabiztosan kerüli el a színdarab-adaptációkat gyakran jellemző teátralitást, az egytől egyig árnyalt színészi alakítások pedig végképp garantálják, hogy produkciója a témában hivatkozási alap legyen.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15213 |