rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Animáció

Primanima 2021

Terhelt viszonyok

Pauló-Varga Ákos

A Primanima Elsőfilmes Animációs Fesztivál programjának gerincét a személyes történeteket elmesélő rajzolt dokumentumfilmek adták.

 

A 2021-ben minieseményként megrendezett Primanimán a dokumentumfilm felé közeledés nemzetközi trendje mellett a líraibb rövid etűdök között is kevesebb volt az általános érvényű, társadalomkritikus darab. Piotr Milczarek Eső című alkotása a kevés kivétel egyike. A rendező szatirikus szuperhős-sztorit vitt vászonra, mely a kollektív tudat és a csordaszellem kérdését boncolgatja. A sokemeletes irodaházban inkognitóban irodistaként dolgozó hős megmenti az épület tetejéről leugró kollégáját, ám ezt követően egyre több munkavállaló kezd extrémsportot űzni a halálugrásból tudván, hogy a köpenyes megváltó úgyis a segítségükre siet. Milczarek minimalista műve így a társadalmi felelősségvállalás hangsúlyozása mellett a tömegpszichózis kritikáját is megfogalmazza. A brit Tony Auberg ennél pesszimistább. A három perces Rakás nagy ívű, lesújtó gondolatfutam a civilizáció “fejlődéséről”. A pompás 3D-animációval megvalósított alkotás az iparosodás előtti időktől indulva mutatja be az emberiség történetét. A rakás alja a földművelés korai szakaszát idézi meg, majd felfelé indulva a városodás és a tömegtermelés megjelenésén át egy disztópikus, technika által uralt közegbe érkezünk. A film szinte észrevétlenül visz át a közeli, majd a távolabbi jövőbe, mely az ember elmagányosodását, túltelítődését és fásultságát, bolygónk kizsákmányolását ígéri. Az egybeállításos mű fő tézise, hogy a rohamtempójú fejlődéssel az emberiség önnön vesztébe halad.

A 2021-es Primanima személyes hangvételű animációinak többsége női történetet mesélt el. Az Inès egy abortuszdráma, melyben a címszereplő dilemmája – alávesse-e magát a beavatkozásnak – ólomsúllyal nehezedik a nézőre. Elodie Dermange diplomafilmje a nehéz döntés meghozatala előtti utolsó pillanatokat ábrázolja: a címszereplő az őt segítő édesanyja érkezéséig még egyszer átgondolja a helyzetet. Dermange egyszerű, mégis kifejező szimbólumokat használ, melyek által úgy lesz egyértelmű a szereplők által emlegetett “döntés” tétje, hogy egyetlen szó sem hangzik el, mely az abortuszra utalna. A rendező látomásszerű képekben enged bepillantást a főhős csapongó gondolataiba, az asszociatív montázsok megrázó utazásra invitálnak. A Bennem animációs dokumentumfilm főhőse, Anna már az abortuszt követően számol be az élményeiről. Maria Trigo Teixeira ötpercesének velejét ez a dokumentarista narráció adja. Treixeira bár minimalista képekkel dolgozik, kreatív és bátor, sőt, gyakran sokkoló áttűnésekkel tárja fel a néző előtt a főszereplő lelki és testi gyötrelmeit. Kórházi vizsgálóasztal alakul át számítógép-billentyűvé, gyerekcsúszda transzformálódik női testtájjá, sőt, a nőgyógyászati vizsgálat képei is megelevenednek, miközben Anna részletekbe menően mesél.

Szintén a testiség felől közelít a Hús című doku, melyben öt, különböző életkorban lévő nő vall az őket érintő problémákról. Camila Kater kevert technikájú animációja a hús sütésének ötféle módját (Rare, medium rare, medium, medium well, well done) használja vezérmotívumként. Ezek jelölik a különféle életszakaszokat a kamaszkortól az idős évekig. A főszereplők nyíltan beszélnek a saját testükhöz fűződő ellentmondásos viszonyukról az első menstruációtól kezdve a terhességen át a menopauzáig. A Hús remekül szerkesztett, meglepően intim és szókimondó alkotás, mely tabuként kezelt, mégis mindennapi problémákra hívja fel a figyelmet. Hasonlóan bátor vállalás a Csak egy srác című animációs dokumentumfilm, mely a toxikus viszonyok lélektanába enged betekintést. Három nő, köztük az alkotó, Shoko Hara, kendőzetlenül vallanak arról, hogyan estek szerelembe egy bestiális sorozatgyilkossal, Richard Ramirezzel. A rendező nem finomkodik, filmjében nemi szervek emelkednek képi metaforává, de ejakulációt is látunk, miközben a nők a pszichopata Ramirez iránt táplált gyengéd érzéseikről beszélnek. A Csak egy srác negyedóra leforgása alatt a bántalmazó kapcsolatok poklának legmélyebb bugyrait járatja meg a befogadóval.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 33-34. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15196

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -