rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Én vagyok a te embered

Vajda Judit


Ich bin dein Mensch – német, 2021. Rendezte: Maria Schrader. Írta: Jan Schomburg. Kép: Benedict Neuenfels. Zene: Tobias Wagner. Szereplők: Maren Eggert (Alma), Dan Stevens (Tom), Sandra Hüller (Steffi), Hans Löw (Julian). Gyártó: Letterbox Filmproduktion. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 103 perc.

 

HAL 9000 óta tudjuk, hogy egy mesterséges intelligencia is ragaszkodik az életéhez, és szomorú lesz, ha meg kell semmisülnie. Az Én vagyok a te embered, Németország nevezése a következő évi nemzetközi Oscar-díjra, még ehhez képest is szintet lép, hiszen egy olyan „szerelmi android”-ot ismerhetünk meg benne, akit arra hoztak létre, hogy tökéletes társa legyen a magányos embereknek. Tomot ironikus módon egy, a berlini Pergamon Múzeumban dolgozó ókorkutatónak rendelik ki tesztelésre – de annak ellenére, hogy a vonzó külsejű „gép” nemcsak okosabbnak, hanem együttérzőbbnek és szórakoztatóbbnak is bizonyul az emberek többségénél, a nő, Alma zsigerből elutasítja.

Az Én vagyok a te embered egyik legfontosabb összetevője a Tomot alakító Dan Stevens (Downton Abbey, A szépség és a szörnyeteg) egyszerre semmitmondó és mély játéka, mégsem az lesz a film fő kérdése, hogy álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal. Az Unorthodox című sorozatért tavaly Emmy-díjat érdemelt Maria Schrader alkotása ugyanis nem túlgondolt sci-fiként, hanem lélektani drámaként és szokatlan szerelmes filmként közelít a témához.

Létezhet-e olyan szerelem, amit nem ember, hanem egy program érez? Mire vágyunk egy kapcsolatban? Mennyire határozza meg a múltunk a jelenünket – és főleg a jövőnket? Ezeket a kérdéseket teszi fel a forgatókönyvíró-rendező (Emma Braslavsky elbeszélése alapján), anélkül, hogy filozófiai mélységekbe bonyolódna; ami kifejezetten jót tesz a műnek, hiszen olyat számtalanszor láthattunk már a filmtörténelem során. Az Én vagyok a te embered anélkül tud megrendíteni és meghatni, hogy túl mélyre menne (és ezt kivételesen nem pejoratívan kell érteni). Onnan kezdve, hogy kiderülnek az eleinte kifejezetten ellenszenvesen viselkedő Alma indokai, az egész film egyetlen érzelmi és pszichológiai hullámvasút, amit egyszerűen csak jólesik nézni – és érezni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/12 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15166

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -