Palotai János
A KGB stúdió vezetője, amellett, hogy animációs filmek rendezője, elismert és keresett trükkmester is.
Klingl Béla volt a VFX supervisora Enyedi Ildikó legújabb filmjének, A feleségem történetének. A cannes-i bemutatón a stáb tagjaként vonult fel a vörös szőnyegen, a vetítés végén, mint alkotótárs élvezte a közönség vastapsát. Hans Belting írja a Kép-ontológiában „A fantázia teljesítményeként az antropológiai örökséget megjelenítő szimulációt és animációt olyan technikai eljárásokra ruházzuk át, amelyekben kitolódnak az imagináció határai.” (Kijárat Kiadó, 2002). A filmtrükk tehát egyre fontosabb szerepet kap a játékfilmben is, erről a növekvő szakmai kihívásról beszélgettünk.
*
A stáblistán VFX supervisorként szerepelsz.
Hogyan lettél filmtrükk felügyelő?
1999-ben végeztem animáció szakon a MOME-n.
Hogy ide jelentkezem az már a gyerekkoromban eldőlt: Haui József, aki sok más
mellett a Bucó, Szetti, Tacsi képregényeket, és a Vízipók, csodapók
sorozatot is tervezte, és Kricskovics Zsuzsa, aki a kecskeméti animációs
stúdióban dolgozott, rokonunk, amikor meglátogattuk őket, nagyon megtetszett, amit
csináltak. Gauder Áronnal együtt diplomáztam, vele és Bóka Igorral hoztuk létre
a KGB Stúdiót. Játékfilmben először még egyetemistaként, Enyedi Ildikó Simon
mágusában (1998) dolgoztam, amiben Andorai Péter a PC-ben játssza le a
varázslásait, azokat én mozgattam. Kivittek egy napra a forgatásra, és mivel
Péter nem volt jártas a PC-használatban, ezért én voltam az egérdublőre is.
Ildikónak Lengyel Zsolt rendező ajánlott,
akinek még hallgatóként kezdtem műsor-főcímeket csinálni. Ő több főcím-tervezővel
is dolgozott, végül Kangyal Andráson keresztül kerültem be a Simon Mágusba.
Több filmterve volt Ildikónak, például a Tender Interface, ami ugyan nem
valósulhatott meg, de volt egy rövidfilm, amiben egy lány – Ildikó lánya
játszotta – beleszeret egy földönkívülibe; nos, ebben is csináltunk trükköket. Már
sok filmen túl voltunk, amikor Ildikó egyszercsak telefonált, hogy jön a Testről
és lélekről.
Mi volt az első megbízásotok?
Pálfi György kért fel először filmtrükkre,
amikor a Hukkle-t (2002) forgatta. Még sosem csináltunk ilyet, de
bevállaltuk. Akkor még csak három PC-nk volt, nem volt még render-parkunk sem.
A gépek mellett aludtunk, ha valamelyiken lefagyott a render, felkeltünk, újraindítottuk.
A premieren nagyon izgultunk: amikor a vadászrepülő megjelent mi elsüllyedtünk
a szégyentől, mert azt hittük a közönség azon nevet, milyen rosszul sikerült, de
valójában a jelenet humorán, iróniáján nevettek, tetszett nekik. Pálfi a Taxidermiában
is nagy szabadságot adott, abban például, hogy egy jelenetben hogyan halad át a
kamera egy katedrál-üvegen.
A nagyobb stúdiók megtehetik, hogy felvesznek
IT-seket, akik megírják azokat a programokat vagy pluginokat, amit az alap „industry-standard”
szoftverek nem tudnak. Ha mi ütközünk olyan feladatba, amit nem lehet a „gyári”
programokkal megoldani, azt mi csináljuk meg. Magam gyerekkorom óta programozok.
Pálfi Final Cut című filmjének az elkészítését például nem lehetett volna
megoldani saját programkód nélkül, amit a cannes-i fesztiváligazgató minden
idők legjobb főcímeként említett.
Mit kellett megtanulni?
Leegyszerűsítve, hogy a számítógépekkel
generált jeleneteket, úgy tegyük rá az élőkre, hogy ne essenek le róla. Ez sok
egyéb – számítástechnikai, művészeti, vizuális és pepecselős – feladatból áll
össze.
Milyen filmekben dolgoztatok még? Mit kellett
trükkel megoldani?
Nagy kihívás volt az Ujj Mészáros Károly
rendezte Liza, a rókatündér, nem kis kreativitást igényelt a Taxidermia.
Dolgoztunk Fazekas Csaba Swingjében és az Antal Nimród rendezte Viszkisben
is. Szabó István Zárójelentésében sok retusra volt szükség, például a
naplementénél, máshol pedig a kontinuitást kellett megoldani. Abban a
jelenetben, amelyben a színpadon valaki rosszul lett, mi tettük bele a lángoló
díszlet-máglyát.
Bagota Béla filmjében, a Valanban az
akciójelenetekben a lövésnél a vérfröcsögés, hóesés, a sebek az arcon volt a kihívás.
Az Aprómesékben (Szász
Attila) megépítettük a II. világháború során lebombázott Budapestet, a romos
Duna-hidakat. Bodzsár Márk szatírája, a Drakulics elvtárs a 70-es,
80-as években játszódik, ahhoz is retusra volt szükség. A Lajkó – Cigány
az űrben esetében például nagyon
kevés pénzből kellett megépíteni Bajkonurt, meg az űrhajót, ahogy füstöl.
Pohárnok Ivánék csapata a Filmefex készíti a
filmekhez a „praktikus effekteket”: maszkok, sebek, kellékek. Gyakran
előfordult, hogy egy filmben együtt dolgoztunk, kiegészítve egymás munkáját (Taxidermia,
Első szerelem).
Az Egy napban is kisebb retusok
voltak. A Rossz versekben is főként olyan trükkök, amelyek nem
látszanak: felkél a főszereplő, beugrik a vízbe és fiatalabban jön ki, vagy a
telefonkábel vörössé tétele.
A Viszkisben a kaszkadőr-jelenetek
segédeszközeit, azokat matracokat tüntettük el, amelyre a kaszkadőr a járdára
esik. Ebben a filmben csináltunk a nyárból telet, a maiból egy korhű Budapestet.
Az, hogy mit kapunk meg retusálásra, nem rajtunk múlik: ezt a filmet amiatt
kritizálták, hogy látszanak a biciklisávok.
Szász János filmjében, A hentes, a kurva,
és a félszemű a korhű környezetért le kellett szedni a képekről a parabolaantennákat,
modern kukákat, megoldani azt a helyzetet, amikor Nagy Zsolt elrántja Gryllus Dorkát
a vonat elől, vagy amikor a hentes fejbe csapja a tehenet, ott természetesen nem
ölték le az állatot, mi tettük rá a képre a vért. A gyilkossági kísérletnél
alap, hogy ne mozogjon a színész mellkasa.
A Becsúszó szerelemben 200 statisztából csináltunk tele
stadiont. Ilyenkor a forgatás előtt kimegyünk terepszemlére, ennek alapján
készítünk alternatív terveket. Az A-terv, hogy a forgatás alatt vegyük fel
second unittal a statisztákat zöld háttér előtt 3-4 fős csoportokban, vagy a B-terv
alapján 3D-s animált embereket csinálunk, és őket használjuk, ha nem működik a
zöld hátteres megoldás.
Fabricius Gábor most moziba kerülő elsőfilmjében
(Eltörölni Frankot) inkább retusok voltak, nagyon jól vették fel a
jeleneteket. Az oroszok ittlétére utalva az égen elsuhanó orosz vadászgépet
kellett betenni. A filmben elektrosokkolják a főszereplőt, azt kellett
megoldani, hogy a sokk után ne mozogjon a szeme. A felvétel kontinuitása, vagy
annak hiánya gyakran okoz problémát, ha az egyik jelenetben törött ceruzával
írtak valamit és a következő jelenetben már nem volt törött, azt el kell törni.
Az animációs és trükk igényekről mikor
kezdődik az egyeztetés a film rendezőjével
Jó esetben nekünk már a forgatókönyvtől benne
kell lennünk, hogy könnyen vagy olcsón meg lehessen csinálni, amit kérnek. Ha
nagyon be vagyunk szorítva anyagilag, vagy időben, ha csak a forgatás után
találnak meg bennünket, mindig érezzük, hogy jobb is lehetett volna a kép.
A feleségem története esetében, amint Enyedi Ildikó filmje
megkapta a szabad utat, megkezdődött a beszélgetés arról, hol lesz szükség
trükkre, hol kell a budapesti jelenetekből Párizst csinálni, de mentem velük
Máltára meg Hamburgba is. Rév Marcell nagyon profin, úgy vette fel a
jeleneteket, hogy arra is tudott ügyelni, az aránylag korhű helyszínen a
kameramozgás során a modern épületek csak egy-egy pillanatig látszódjanak, így
gyakran csak pár képkockányi retusra volt szükség. A filmjében kb. 2000
snittjéből 400 snittben benne voltunk.
A rendezők egyébként nagyon eltérően
viszonyulnak a VFX-hez. Ujj Mészáros szőrszálhasogatóan, szinte pixelenként ellenőrizte
a képet, Antal Nimród inkább mozgásban nézi, ő azt mondja, ha a néző
észreveszi, akkor rossz filmet csináltunk. Mi abban bízunk, hogy ezeket nem
lehet észrevenni.
Tanulnak erről a filmesek? A trükk része a
képzésnek?
Pár évente meghívnak egy-egy egyetemre, az
SZFE, ELTE, MOME, hogy tartsak pár órás előadást a filmtrükkökről, egyetemi
képzésről nem hallottam, de úgy tudom a Filmalap indított külön filmes
képzéseket, köztük VFX témájút is.
Vannak a VFX-nek standardizálható, rutinszerű
elemei?
Nincs rutin, a legtöbb jelenet egyedi, csak a
részfeladatokra vannak standard megoldások: például kameramozgás-lekövetés,
zöld-háttér lyukasztás, rotózás – azaz képrészletek kockáról kockára történő
maszkolása. A feleségem történeténél maradva: a hajót egy hajószakértő
tervei alapján építettük, aki megmondta milyen volt a füstje, hogy hány
csomóval megy, mi ezzel az adott sebességgel szimuláltuk a vizet például.
Sok-sok ember munkája alapján valósul meg egy álom. Enyedi filmjében nagyon sok
kihívás volt, de a maga idején a Hukkle is meglehetősen bonyolult volt.
Mikor érezted, hogy amit csináltatok, az
igazi innováció?
Nem mindig van szabadságunk, mivel egy filmes
stábban nincs demokrácia, mindenkinek a rendező vízióját kell megvalósítani és
ez így is van rendjén. De van rá példa, hogy nagyobb szabadságot kapunk – mint
a színészek is, amikor improvizálhatnak –, itt említeném a Swing animált
főcímét, amit a rendező teljesen ránk bízott. A munkánk hozzáadott értéke
ugyanis az, hogy szabadságot ad a film rendezőjének ahhoz, hogy megvalósítsa
mindazt, amit a szárnyaló képzelet kínál. Ha megbízik bennünk, mi is jobb
dolgokat tudunk csinálni.
A mi szabadságunk pedig abban van, hogy
animációs stúdió vagyunk, saját filmeket is készítünk. A 2018-ban készített
rövidfilmemet, a Remake-t meghívták a hiroshimai fesztiválra, de sajnos
nem jutottam el oda, a Covid miatt. A mostani KAFF-on Rófusz Kinga filmje megosztva-megkapta
a fődíjat. A Boxi újabb epizódjaira és a Hunor mozifilm-
verziójára sem kaptunk támogatást. Ezek a filmek nemcsak a cselekmény vagy a
látvány miatt fontosak, hanem azért is, mert fejlesztik a gyerekek manuális
érzékeit, ezért szeretnénk folytatni. Az animációs film sok lehetőséget ad a kísérletezésre,
a határok próbálgatására, és ennek adaptálására a játékfilmeknél. Filmjeink
azonban támogatásból készülnek, s ez nem elég ahhoz, hogy életben tartsunk egy
stúdiót, három évente cseréljük a technikát, akkor sem, ha nem egyszerre
cseréljük. Másfél éves lyuk volt a pályázati rendszerben, nem is nagyon
készültek filmek – ez látszott az idei KAFF magyar felhozatalán. A fizetős
munkák hullámoznak, vagy sok van, vagy nagyon kevés, a saját projektek arra jók,
hogy a hullámvölgyeket ki lehet velük tölteni.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/10 14-15. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15133 |