Kovács András Bálint
Miért nézünk horrorfilmeket? Miért szeretünk félni? A filmesztétika, a lélektan és a neurobiológia együtt keresi a választ.
Ha végigszörfölünk a kábelkínálatban található számos természetfilmes csatornán nagy a valószínűsége annak, hogy legalább az egyiken valamilyen félelmetes ragadozókról (oroszlánokról, cápákról), vagy veszélyes és visszataszító lényekről (kígyókról, mérges pókokról) szóló dokumentumfilmet fogunk találni. Például a mai napon az Animal Planet műsorán öt darab 45-50 perces műsort találtam oroszlánokról és cápákról. (https://musor.tv/mai/tvmusor/ANIMAL) Ugyanakkor valószínűleg senki nem hozná összefüggésbe ezeket a műsorokat a horrorfilmekkel. Pedig az a pszichológiai mechanizmus, ami miatt ezek a műsorok annyira népszerűek ugyanaz, mint ami a közönség egy részét a horrorfilmekhez vonzza. Csupán az inger erőssége a különbség a veszélyes állatokat bemutató óriási közönséget vonzó természetfilmek és a szűkebb közönséget vonzó horrorfilmek között.
A
hetvenes évek óta, amióta a horror az egyik legelterjedtebb szórakoztató műfaj
lett, sokan tették föl a kérdést, mi lehet az oka annak a látszólagos
paradoxonnak, hogy – Hitchcock megfogalmazásával élve – „minden nap milliók
költenek óriási összegeket, csak azért, hogy sok szenvedés árán élvezzék a
félelmet”. Miért élvezünk valamit, ami rossz? Pszichológusok kezdtek kutatásba,
hogy megértsék, milyen karaktertulajdonságokkal rendelkeznek azok, akik
szeretik a horrorfilmeket; filozófusok, irodalom- és filmkutatók állítottak föl
különféle elméleteket a horror-paradoxon megoldására.
Rengeteg
megoldási kísérlet született, amelyek leggyakrabban azzal az egyszerű eszközzel
élnek, hogy azt bizonyítják, a horrorfilmekben nem is a félelmet, tehát a
rosszat élvezzük, hanem valami mást. Például azt, hogy megszabadulunk a rossz
érzésektől, ahogy erre már Arisztotelész is célzott a „katarzis” fogalmával. A
kérdés persze nem az, miért jó megszabadulni a rossz érzésektől, hanem az, hogy
mielőtt megszabadulnánk tőlük, miért kínlódunk végig több órát. Egyesek szerint
azért, hogy közben élvezhessük a jól megszerkesztett elbeszélést, a vizuális
trükköket, az érdekes karaktereket. A felkeltett rossz érzések az ár, amit
fizetünk a pozitív esztétikai élményekért, amit a műalkotás önmagában, ettől
függetlenül nyújt. Ez is tetszetős elméleti konstrukció, kár, hogy a tények
ellentmondanak neki. A pszichológiai kutatások már a hetvenes években
megmutatták, hogy a horrort kedvelő közönség kifejezetten a félelem érzését
keresi a horrorban, nem valami mást. Pusztulást, undorító dolgokat akar látni,
és félni akar. Egyetlen vizsgálati alany sem nyilatkozta, hogy a narratív szerkezet
kedvéért szenvedi végig a horror borzalmait. Vannak aztán egészen magasröptű
fenomenológiai és pszichoanalitikus teóriák, amelyek megmagyarázzák, hogy a
félelem érzése milyen elfojtott vagy az emberi egzisztenciával összefüggő más életélményeket
idéznek föl, de ezek olyan elvontságban mozognak, ahol mindenféle cáfolhatóság
vagy igazolhatóság eleve lehetetlen.
Röviden,
a horror-paradoxont magyarázó eddigi teóriák vagy magát a fő problémát kerülik
ki, hiszen tagadják, hogy bárki élvezné a félelmet, vagy az absztrakció olyan szintjén
járnak, ahol már nem érintkeznek sem a valóságos nézőkkel, sem a filmekkel.
Ráadásul egyik sem képes magyarázatot adni arra, miért csak a közönség egy kis
része élvezi a horrorfilmeket. Ma már világos, hogy a horror közönség a moziba
járók csupán 5-6%-a, és egy statisztikailag nagyon jól lehatárolható életkori
és nemi csoportot ír körül: a 15-25 év közötti férfi közönséget. Nem az a
kérdés tehát, hogy miért élvezzük a horrorfilmeket, hanem az, hogy ez a
közönségréteg miért élvezi. Ami persze nem azt jelenti, hogy ne találnánk
egy-egy idős hölgyet, aki rajong a horrorért, de statisztikailag nem ő a
horrorfilmek célközönsége.
Olyan
magyarázatra van tehát szükségünk, amely empirikus alapon áll, nem kerüli ki a
fő problémát, a félelem élvezetét, és magyarázatot ad a jelentős egyéni
különbségekre, amely a horrorfilmek élvezetében tapasztalható. Ehhez a félelem mélyére
kell ásnunk.
A
félelem természete
Először
azt kell megértenünk, hogy a félelem valamilyen szinten szinte mindenki számára
élvezhető. Épp ezt mutatja a természetfilmes csatornák ragadozókról szóló műsorainak
gyakorisága.
A
félelem motivációs állapot, amelyet olyan ingerek hoznak létre, amelyek
védekező vagy menekülő viselkedést provokálnak. Az esetek többségében a félelem
kellemetlen érzés, és arra indít, hogy elkerüljük az inger forrását. A félelem,
ahogy a többi érzelem is, három szinten írható le: neurofiziológiai,
viselkedési és pszichológiai (élménykeltő) szinten. Az érzelmek
neurofiziológiai szintje arra vonatkozik, mi történik a testünkben, idegi
aktivációk, hormonkiválasztás és más testi funkciók tekintetében, amikor egy
érzelmet átélünk. A viselkedési szint arra vonatkozik, hogy ténylegesen mit teszünk
ilyenkor (kiabálunk, menekülünk, lefagyunk stb.) A pszichológiai szint arra
vonatkozik, hogy az adott emóció hogyan jelenik meg a tudatunkban, milyen
érzést kelt bennünk, és milyen gondolatokat ébreszt.
Az
általános meghatározáson túl a motivációt tekintve van egy fontos különbség a
negatív és a pozitív érzelmek között a viselkedésben. A negatív érzelmek
meghatározott azonnali cselekvési tendenciákat hívnak elő, amelyek az adott
pillanatban a túléléshez szükségesek. Például egy potenciálisan veszélyes
lénnyel való találkozás olyan neurofiziológiai folyamatokat indít el, amelyek azonnali
cselekvésre készítik fel a testet, amely a félelem esetében megfelel a jól ismert
menekülés/megküzdés/lefagyás válasznak. A pozitív érzelmekre viszont nem
jellemzők az ilyen azonnali cselekvés tendencenciák. A szeretetet, az örömöt, a
megelégedettséget nem jellemzik nagyon jól meghatározható viselkedési reakciók.
Ennek a ténynek kulcsszerepe lesz abban, hogy megértsük, miért lehet egy „negatív”
érzés élvezetes. Az érzés minősége (negatív vagy pozitív) csak az érzelmi
élmény pszichológiai szintjét írja le. De egy élmény átérzett minősége csak egy
sor tudattalan és tudatos folyamat általános eredménye, amely adott esetben más
értékeléshez is vezethet. Az olyan negatív érzések esetében, mint a fájdalom
vagy a félelem a sajátos cselekvési tendenciák elválaszthatók az érzés minőségétől.
Hogy kaphat
egy „negatív” érzés „pozitív” minőséget? Az a kifejezés, hogy „negatív érzés”
csak egy általánosított minősítése olyan érzelmi állapotoknak, amelyek a testet
önvédelemre készítik föl, és arra sarkallják, hogy elkerülje vagy megtámadja az
érzés kiváltóját. Tehát a félelem érzésének értékelése szoros kapcsolatban van
azokkal a cselekvési tendenciákkal, amelyekre a testünk félelem érzése esetén
felkészült; ezeknek a tendenciáknak a szubjektív érzése. Az, hogy szenvedünk-e olyan
érzésektől, mint a fájdalom vagy a félelem, nem ugyanaz a dolog, mint érezni
ezeket az érzéseket. A fájdalom érzése és a fájdalomtól való szenvedés (a rossz
minőség) nem egyszerre és nem ugyanott keletkezik az agyunkban. Ahogy a híres
idegtudós, Damasio mondja, a fájdalom érzése egy „helyi élő szövet diszfunkció
érzékelése” az agy egy meghatározott területén. De a fájdalom-érzelem, amely
szenvedést okoz, egy másik agyterület terméke, és a kettő egymástól függetlenül
is manipulálható gyógyszerekkel, sebészeti úton vagy hipnózissal. Az ilyen
beavatkozások eredményeképp érezhetjük a fájdalmat, de nem szenvedünk tőle. Egy
másik híres idegtudós, Ramachandran megjegyzi, hogy épp emiatt elképzelhető,
hogy a fájdalom egyenesen nevetést okoz szenvedés helyett. Azt is tudjuk, hogy
különféle kontextuális információk, hitek, más érzelmek, vagy akár társadalmi
tényezők is módosíthatják a fájdalomtól való szenvedés érzését. Egy kutatás azt
is kimutatta, hogy pontosan milyen idegpályák aktivizálódnak akkor, amikor a mazochisták
élvezetet és nem szenvedést találnak a fájdalomban.
Hasonló
a helyzet a félelemmel. A félelem sem csupán egyetlen „negatív érzés”, és nem
egyetlen idegpálya rendszer aktivitásának az eredménye. A félelem kutatásának
egyik nagy alakja, Joseph Ledoux megállapította, hogy az egyik idegi rendszer a
defenzív állapotért, a másik az érzés tudati megjelenéséért felelős. Egy dolog
defenzív állapotba kerülni, és egy másik szenvedni ettől a motivációs
állapottól. Korábbi nagy pszichológusokkal – William James-szel és Ivan
Pavlovval – egyetértésben ő is azon az állásponton van, hogy a félelem
legnagyobb része autonóm testi reakció – fokozott izgalom, éberség, koncentráció,
izomfeszültség, megnövekedett vérnyomás és pulzus, a „védekező állapot”, ami
hozzájárul a félelem összetett „negatív” érzéséhez, amely ennek az állapotnak a
tudatosulása. De a szenvedés, ami a félelem érzésével többnyire megjelenik – a
negatív érzés – nemcsak, hogy nem a forrása ennek a védekező állapotnak, nem is
szükségszerű velejárója. Ezt magasabb rendű kérgi területek „adják hozzá” a védekező
állapothoz, de nem mindig és nem szükségszerűen. A félelem és a félelemtől való
szenvedés két különböző folyamat eredménye, amelyek legtöbbször együtt járnak –
ezért nevezzük a félelmet „negatív érzelemnek” –, de bizonyos körülmények
között az elsőt nem követi a másik. Ennek a fényében a „horror paradoxon” kérdése
nem az, hogyan találhat valaki élvezetet egy negatív érzésben, hanem inkább az,
milyen körülmények között jelenik meg élvezet egy olyan testi állapot esetén,
amely leggyakrabban szenvedést okoz. Így kaphatunk magyarázatot arra, hogyan
lehetséges, hogy valaki „szeret félni”.
A
félelem mechanizmusa
Azok,
akik szeretik a horrorfilmeket, nem abban különböznek azoktól, akik nem
szeretik, hogy valami agyi elváltozásuk lenne, vagy ne éreznének félelmet. Az
amygdala sérült betegek valóban semmilyen élethelyzetben nem éreznek félelmet, de
a horror közönség nagyon is érez félelmet, és ezt élvezi. Ezért néz
horrorfilmeket. A választ arra a kérdésre, hogy ez hogyan lehetséges, a félelem
élmény folyamatában találjuk, egészen pontosan abban a részben, ahol a félelem
érzése testi jutalmazással jár. Ez lesz a kulcs az egyéni különbségek
magyarázatában is.
A
félelem folyamata nagyjából egy tucatnyi kérgi és kéreg alatti területet érint,
amelyből négynek van kitüntetett szerepe. Az észlelési információk alapján,
melyet a thalamusz közvetít, az amygdala beindítja a védekező állapotot, és
hozzájárul a félelem élményének létrejöttéhez; a hippocampus emlékeket, azaz kontextuális
információt szállít az érzéki információk mellé (láttam már ilyen állatot,
akkor is veszélyes volt, a múltkor meg is harapott, vagy ellenkezőleg, a
múltkor nem bántott, bár akkor is megijedtem tőle), a striatum motivációval
látja el a szervezetet, azaz megjutalmaz, hogy megtaláljuk a megfelelő
megküzdési módot, a frontális kéreg pedig tudatosan értékeli a jelenséget és szabályozza
a viselkedést. Az egész folyamat ennek a négy területnek az együttműködésén és a
működésük közötti egyensúlytól függ. Az észlelési információkat az amygdala, a
hippocampus és a frontális kéreg szinte egyidőben kapja meg, de a veszélyesnek
látszó ingerek esetén az amygdala reakciójának van előnye, lévén, hogy szerepe
van az érzelmi emlékezet tárolásában és előhívásában is. A frontális kéreg és a
hippocampus utólagos moderáló és ellenőrző szerepet játszik a félelem kifejezésének
folyamatában.
A
félelemkeltő lényekkel, dolgokkal való találkozás elsődleges következménye a „stresszhormonok”
áramlásának beindulása, amely vérnyomás növekedést, pulzusgyorsulást,
izomfeszültséget, figyelemkoncentrációt eredményez. Ezzel együtt indulnak el az
ezeket a hatásokat enyhítő „nyugtató” hormonok, valamint a dopamin, ami a
striatum által kiváltott jutalmazó, azaz jó testi érzést keltő hormon. Azok a
sejtek ugyanis, amelyek ez utóbbit elindítják, minden izgatottságot eredményező
ingerre beindulnak függetlenül attól, hogy maga az inger jutalmat ígér-e vagy
sem. Egy nemrégiben publikált vizsgálat azt találta, hogy ezeknek a sejteknek
egy csoportja mindenképpen működésbe lép, akár veszélyt, akár jutalmat ígér az
inger. Tehát, ha az izgatottságot egy veszélyes inger váltja ki, a testi
jutalmazás továbbra is megtörténik. Egy feltevés szerint ennek célja, hogy arra
sarkallja a szervezetet egy ideig, hogy megküzdjön a veszéllyel. Ez a hatás
azonban csak rövid időn keresztül fennálló és nem nagyon erős veszéllyel
fenyegető inger esetén lép föl. (A horror kedvelői sem szeretnének valódi
élethelyzetben igazi láncfűrészes sorozatgyilkossal találkozni.) Hosszú időn
keresztül tartó és erős veszélyt jelző ingerek esetében ezek a sejtek is
abbahagyják a test motiváló jutalmazását.
Az
amygdalának szerepe van a félelemkioltásban is, mivel ezeket az emlékeket is
tárolja. Egy kutatás azt állapította meg, hogy ugyanazok az idegsejtek játszanak
szerepet a félelem kioltás emlékezetben, mint a jutalmazásban, és ezáltal
gátolják a félelem által kiváltott elkerülő viselkedést. Ez azt jelenti, hogy a
félelemtől való megszabadulás is testi jutalmazással jár. További érdekes
adalék, hogy az inger érzelmi minőségének változása aktívan hozzájárul a test
félelmi stressztől való megszabadulásához. Tehát egy negatív ingert követő
pozitív inger nemcsak helyettesítő, hanem kifejezetten „gyógyító” szerepet
játszik, amit a kardiovaszkuláris hatás hirtelen megváltozásával lehet mérni.
Ez azt jelenti, hogy – például egy film esetében – a félelmi stressz hatást
nagyon gyorsan ki lehet oltani egy ellenkező tartalmú jelenettel. Összességében
ezek a tények arra mutatnak, hogy mind a rövid idejű félelemkeltés, mind ennek
a félelemnek a kioltása testi jutalmazással jár. Hogyan magyarázza ez a horrorfilmek
élvezetét?
Egyetlen
horrorfilm sem magas szinten stresszkeltő az elejétől a végéig. Ez természetes
velejárója a drámai műveknek, amelyek változó feszültségű részek hullámzásából
állnak. A nagyfeszültségű részeket „stressz csúcsoknak”, az alacsonyfeszültségű
részeket „regenerációs” periódusoknak tekinthetjük. Ezeknek a hullámoknak az
amplitúdója filmről filmre változik, ahogy az alapfeszültségi szint is. Megfigyelhetjük,
hogy a legtöbb horrorfilmben vannak pozitív érzelmeket kiváltó történetszálak
is – szerelem, bizalom, remény, vágy. A horrorfilmek stressz/regeneráció
ciklusokból állnak, amelyek analógnak tekinthetőek a félelemkeltés/félelemkioltás
párossal, ami a félelemkondicionálásban történik. Egy horrorfilmben félelemkondicionálás
akkor történik, amikor egy karakter, egy helyszín, egy helyzet, egy tárgy,
amely eddig ártalmatlannak tűnt, egyszerre félelmetes lesz, és a közönség
megtanulja, hogy az adott dologhoz milyen érzelmet társítson. Félelemkioltás
akkor történik, amikor ugyanez a dolog, amely eddig félelmetes volt, egyszerre
újra ártalmatlannak tűnik, mert az elvárt negatív következmény nem történik
meg. Ezt látjuk például Spielberg Cápa (1975) című filmjében a
tengerrel, mint helyszínnel kapcsolatban. A „jump scare” hatások – hirtelen
erős és kellemetlen hangok, hirtelen, váratlan kameraszemszögek, rövid
bevillanások stb. – különösen alkalmasak a veszélyesség jelzésére. Ebből a
szempontból a horrorfilmek félelemkeltő ingerek sorozatai, amelyeket
rendszeresen semleges vagy egyenesen nyugtató ingerek szakítanak meg.
A
horrorfilmek hullámzó szerkezetét tekintve egy kétfázisos modellel
magyarázhatjuk a horrorfilmek élvezetét, ahol mindkét fázis fiziológiai jutalmazással
jár, bár különböző okokból. Az első fázisban a félelem keltette védekező
állapot dopamint adagol a szervezetnek, a második fázisban ugyanez történik,
csak a stresszoldás eredményeképp. Már korábbi elméletek is fölvetették, hogy a
horror élvezetében a stressztől való megszabadulás játszhat szerepet. Ez
azonban csak az egyik oldala a képnek. Először is nem tudja megmagyarázni,
miért szeretik azokat a filmeket is, amelyeknek nincs jó végük. Másodszor az
sem világos, miért nézne valaki végig két óra horrort azért, hogy utána jól
érezze magát, mert vége van. A kétfázisos modell mind a két kérdést meg tudja
magyarázni. A nézők nemcsak a végén kapnak jutalmat a „jó vég” bekövetkeztével,
hanem folyamatosan, az egész filmen át a regenerációs periódusokban. A vég
önmagában nem tudja meghatározni a film egészére vonatkozó élményt, miközben
nézzük. A stresszoldás okozta testi jutalmazás folyamatosan érkezik kis
adagokban, nemcsak a film végén. De mivel maga a stressz felkeltése is dopamin
adagokkal jár, gyakorlatilag hullámokban minden fázis valami fiziológiai
jutalmazást eredményez, csakúgy, mint a hullámvasúton: a lefelé menő fázisban a
rövid, enyhe stressz-szel való megküzdés, a felmenő fázisban a stressztől való
megszabadulás okoz örömet. Ugyanezt a „fűrészfog” hatást találták egy vizsgálatban,
amit „elvarázsolt kastélyok” látogatóival végeztek.
Ki
élvezi a félelmet?
Hogyan
magyarázza ez a kétfázisos modell az egyéni különbségeket? Világos, hogy a
horror-kedvelők csak a közönség 5-6%-át teszik ki, és egy jól körülhatárolható
demográfiai csoportot alkotnak. Ebben a tekintetben két fontos tény van. Az
egyik, hogy a statisztikailag a horror közönség a 15-25 év közötti férfiak, a
másik, hogy a nők minden életkorban kevésbé kedvelik a horrort, mint a férfiak.
Miért aktívabb statisztikailag a félelem által keltett jutalmazó rendszer ebben
a demográfiai kategóriában?
Azt
kell feltételeznünk, hogy ez a típusú testi jutalmazás mindenkiben megvan, csak
különböző mértékben. Ezt mutatják a különféle szórakozási formák a hullámvasúttól
az elvarázsolt kastélyon át, a kisgyerekek fogócskájáig, és természetesen a veszélyes
ragadozókat bemutató természetfilmekig. De már a csecsemők hat hónapos korától
azt tapasztalhatjuk, hogy kevésbé tudnak elszakadni a félelmetes arcok képeitől,
mint a semleges vagy boldog arcokéitól. Habár itt kifejezett élvezetről még
nemigen beszélhetünk, de ez mutatja, hogy a félelmetes dolgok figyelem megkötő
ereje már ilyen korban is jelen van. Ez aztán folytatódik a gyerekmesék sokszor
félelmetes világában, és ha a rendkívül népszerű Harry Potter-filmek kifejezetten
horrorisztikus jeleneteire gondolunk, biztosak lehetünk benne, hogy a félelem
élvezete – bizonyos szinten – minden életkor sajátja. A horrorfilmek közönsége a
félelem élvezetét a szórakoztató kultúrán belül a legextrémebb formában űzi.
Az
egyéni különbségeket úgy értelmezhetjük, mint a félelem által keltett izgalmi
állapot toleranciaszint küszöbét. Ez a küszöb pedig a félelem által indukált
viselkedés és a félelem által keltett jutalmazás egyensúlyától függ, amelyben az
említett négy agyterületnek van fő szerepe. Pszichológiai vizsgálatok
kimutatták, hogy a szenzáció vagy újdonságkereső személyiségvonás különlegesen
jellemző a horrorkedvelő közönség tagjaira. A kutatások egyértelmű kapcsolatot
fedeztek fel a jutalomérzékenység és a szenzációkereső személyiségvonás között.
Más felmérések azt mutatják, hogy mind a jutalomérzékenység, mind a
szenzációkeresés kamaszkorban a legjellemzőbb, és a fiúkra jellemzőbb, mint a lányokra.
A jutalomkeresés ugyancsak szoros összefüggésben áll az alacsony félelemérzékenységgel.
Továbbá, ez a személyiségvonás ambivalens helyzetekben, tehát, amikor mind a
veszély, mind a jutalom kilátásban van, szisztematikusan a jutalomkeresés javára
dönt. Más további anatómiai és fejlődéstani tények is arra mutatnak, hogy ebben
az életkorban kiemelkedő a veszélyvállaláson keresztül történő jutalomkeresés.
Egy
másik pszichológiai tényező, amely az egyéni különbségeket befolyásolja a
szorongás-érzékenység. Kutatások egyértelmű összefüggést találtak magas szorongás
szint és a horrorfilmek kerülése között. Ez magyarázza a nők általános
tartózkodását is a horrorfilmektől, ugyanis a vizsgálatok a nőknél rendszeresen
magasabb szorongás-érzékenységet mutatnak ki. Ugyanilyen tényező az ambivalencia
elviselése. Akik nehezen tűrik a bizonytalanságot, azok hajlamosabbak
szorongásra, kevésbé szenzációkeresők, és kevésbé kedvelik a horrorfilmeket is.
Korábbi pszichológiai vizsgálatok még tucatnyi személyiségtényezőt említenek,
amelyek a horrorfilmek kedvelőit jellemezhetik, de ezek kevéssé megbízható
eredmények, nagyon különböző vizsgálati módszerekkel készültek, és többnyire az
eredmények sem ismétlődnek. A fent említett jellemzőket azonban több vizsgálat
is megerősítette, és – elsősorban – idegtudományi eredményekkel is összekapcsolhatók
(szemben például a szadizmussal, a kellemetlenséggel, vagy a gátlástalansággal,
amelyek egy-egy vizsgálat esetén ugyancsak kijöttek, mint a horror kedvelőkre
jellemző személyiségjegyek).
Összefoglalva
tehát azt mondhatjuk, hogy a horrorfilmeket a félelem által keltett, majd a
félelem kioltásával együtt járó fiziológiai jutalom miatt nézik azok, akik
nézik. Nemcsak ők szeretnek félni, hanem – különböző tolerancia küszöbbel – lényegében
egy kicsit mindenki, mégpedig kisgyerekkortól kezdve. A kultúra kialakította
azokat a formákat, amelyen keresztül ezt az élvezeti cikket, a félelem keltette
dopamin adagot fogyaszthatjuk korra és nemre tekintettel. Van, aki attól a
stressztől is elájul, hogy egy brazil szappanoperában Paolo nemet mond Paulának,
amitől utóbbi elsírja magát, és van, akinek csak a kivájt szemű csecsemő sikoltozása
elégséges inger, de azért legközelebb ennél többet vár. A horrorfilmek
kedvelése csak látszólag paradoxon, mert extrém formája a mindenütt meglévő
izgalmat keltő szórakozásnak. Továbbá, azért sem paradoxon, mert nem a rosszat
élvezi benne, aki élvezi, hanem azt, ami a legtöbb embernek már rossz, de neki
jó. Ez csak a horrortól irtózó többség számára érthetetlen. De ez a többség
gondoljon arra, hogy amikor megnéz egy oroszlánokról vagy cápákról szóló cuki
természetfilmet, ugyanaz játszódik le benne kicsiben, mint abban a horror-rajongóban,
aki rémületesen ijesztő zombik társaságában múlatja az idejét.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/10 16-20. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15131 |