rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Az utolsó párbaj

Varró Attila


The Last Duel – amerikai, 2021. Rendezte: Ridley Scott. Írta: Ben Affleck, Matt Damon és Nicole Holofcener. Kép: Dariusz Wolski. Zene: Harry Gregson-Williams. Szereplők: Matt Damon (Jean de Carrouges), Adam Driver (Jacques LeGris), Jodie Comer (Marguerite), Ben Affleck (Pierre). Gyártó: 20th Century Fox. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 152 perc.

 

A történelmi kalandfilm az egyetlen műfaj Ridley Scott pályáján, amelyből eleddig minden évtizedben letett egyet az asztalra, élen a játékfilm-debütjét jelentő Párbajhősök remekével, amely a napóleoni háborúk idején két megszállott katonatiszt három országon és 16 éven átívelő párbajsorozatát mesélte el; és a grandiózus Mennyei királysággal, amely az isteni igazság jegyében zajló keresztes háború utolsó jeruzsálemi hónapjait követte nyomon Balduin király és Szaladin szultán között – egyetlen futó kis párbajjal. A 2020-as éveket rögtön kedvenc zsánerével indító Scott ötvözte a két korábbi filmsikerét: 14. századi párbajhősei azért csapnak össze egy végső nagy tusában az udvar előtt, hogy a sokéves gyűlölködő viszályuk tetőpontját jelentő nej-meggyalázás kételyes ügyében a Mennyei Királyra bízzák az ítéletet.

A felesége vitatott megerőszakolását párviadalban megtorló harcos története a Vihar kapujában rendhagyó Kurosawa-szamurájfilmje óta számos műfajt megjárt bandita westerntől (Outrage) acélgyári thrillerig (Acéllabirintus), így aztán nem számít túl eredeti truvájnak Scott részéről, hogy a valós normannföldi esetet feldolgozó Eric Jager-könyv sztoriját – az alapműből átvett flashback-keretben – az Akutagawa-féle több nézőpontú narratívával meséli el közönségének. Míg azonban a japán klasszikusnál központi jelentősége volt az ellentmondó szubjektív változatok egyenrangúságának, Scottnál a háromszor 45 percben felmondott hűbéres-Rashomon puszta jobbágyvakítás – nem csak mert egyetlen olyan jelenetet tud felmutatni, amelyben mindhárom fél részt vett, valamint az egyik sztorinak már a nyitányán jelzi, hogy az igazság következik (a kortárs metoo-mesternarratívának alárendelve a máig kérdéses történelmi esetet), de főként mert a hagyományos, objektív külső nézőpontú elbeszélés megfosztja a verziókat a személyesség talányaitól. A sok hűhó eredménye így csak egy szórványosan izgalmas, redundanciákkal megpakolt kirakósjáték sok bizarr arcszőrzettel és valós tét nélkül, amelynek végén a néző számára is egyfajta isteni megváltást jelent a 21. századi Scott-életművet megkoronázó párbajjelenet elementáris erejű néhány perce.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15126

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -