Baski Sándor
Nebenan –
német, 2021. Rendezte: Daniel Brühl. Írta: Daniel Kehlmann. Kép: Jens Harant. Zene:
Moritz Friedrich és Jakob Grünert. Szereplők: Daniel Brühl (Daniel), Peter
Kurth (Bruno), Aenne Schwarz (Clara), Gode Benedeix (Mischa). Gyártó: Amusement
Park Films. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 92 perc.
Daniel Brühl első rendezésének
főszereplője Daniel, a világhíres német-spanyol színész, aki 20 évvel ezelőtt
egy NDK-nosztalgiára építő vígjátékkal robbant be, ma pedig már hollywoodi
szuperhősfilmekben tűnik fel. A valósággal való egyezés tehát egyáltalán nem a
véletlen műve, így csak az lehet nyitott kérdés, hogy a filmbéli Daniel kizárólag
az életrajzi adatok tekintetében alteregója az igazinak, vagy a belső
vívódásaik is hasonlóak.
Az eredetiben mindössze „Szomszéd”
címen futó filmet Daniel Kehlmann Brühl ötlete alapján írta meg, ami az utóbbi
verziót erősítheti, ráadásul a játékidő nagy részét is „Daniel” szakmai
életének elemzése teszi ki. A történet szerint a színész a szuperhősfilmes
castingja előtt betér kedvenc kocsmájába berlini lakása közelében, ahol
beszélgetésbe elegyedik vele egy rejtélyes idegen. A hatvan körül járó Brunóról
(Peter Kurth) kiderül, hogy a szomszédja, és az is, hogy behatóan ismeri
nemcsak Daniel karrierjét, de a magánéletét is.
Feszültté a szituációt az teszi, hogy
miként a színész, úgy a néző sem tudhatja, mi a célja a passzív-agresszív
kérdésekkel támadó férfinek. Eleinte Daniel szerepválasztásait kritizálja
ideológiai alapon, majd szóba kerül az is, hogy a színész és családja a Bruno
apjától véleményes körülmények közt elvett lakásban él. Daniel eleinte minden
szavát óvatosan megválogatja, még mintha bűntudatot is érezne a privilegizált
helyzete miatt, de a szembesítés során egyre ingerültebbé válik.
Ezen a ponton átfordulhatna thrillerbe
is a történet, de a határátlépés elmarad, ahogy a nyilvános alkotói
önélveboncolás is. Brühl követhetné Sam Levinson példáját is, aki a Malcolm és Marie filmrendező főhőse kapcsán
a saját alkotói módszereit tette nagyító alá, de végül úgy dönt, a saját
pszichéje helyett inkább a berlini dzsentrifikáció problémáját tárja fel egy
páros színészi jutalomjáték keretében.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15121 |