rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Egy tolvaj lánya

Árva Márton


La hija de un ladrón – spanyol, 2019. Rendezte: Belén Funes. Írta: Marcal Cebrian. Kép: Neus Ollé-Soronellas. Szereplők: Greta Fernández (Sara), Eduard Fernández (Manuel), Àlex Monner (Dani), Adela Silvestre (Noe). Gyártó: Obéron Cinematografia / BTeam Pictures. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 102 perc.

 

Az anyagi szükség mostoha körülményei vezetnek az emberi kapcsolatok megrongálódásához vagy éppen ellenkezőleg, az érzelmi szegénység hozza magával az egyének rossz döntéseit, ami a támogató közeg hiányát, majd hosszú távon nélkülözést eredményez? Az ilyen jellegű kérdések régóta látják el izgalmasan ellentmondásos karakterekkel a szociális érzékenységükről ismert európai filmrendezőket. Ahogy Ken Loach vagy a Dardenne-testvérek szereplői, úgy az őket bevallottan példaképnek tekintő fiatal barcelonai rendező, Belén Funes első filmjének a hősnője is a társadalmi-gazdasági nehézségek és a mindennapi érzelmi kihívások kettős szorításában tör előre irigylésre méltó kitartással. A huszonéves Sara egyik alulfizetett alkalmi munkából rohan a másikba, miközben párhónapos gyereke, intézetben nevelkedő kisöccse, kallódó lakótársa és ugyancsak idénymunkákat vállaló, elhidegült barátja között cikázik. Ebbe a nyugvópontokat nem ismerő életbe hoz fordulatot Sara apjának feltűnése, aki frissen szabadult a börtönből, és ugyan a maga módján megpróbál közeledni a gyerekeihez, hamar kiderül, hogy hírből sem ismeri a szeretetteljes családi kapcsolatokat.

Az Egy tolvaj lánya egyfelől józan pillantást vet az iskolázatlan fiatal pályakezdők kiszolgáltatottságára, és valóban apa-lánya színészpárosa (Eduard és Greta Fernández) is meggyőző a dísztelen képekből álló, spontán sodrású jelenetekben. Másfelől néhány pátoszos mondattól és mesterkélt vallásos áthallástól sem visszariadva vázolja fel súlyos családi drámáját (a bűnös apa fennhatósága alól Sara a gyámhivatal és a Miatyánk segítségével igyekszik kimenteni elsőáldozó öccsét). Funes tehát nem ér a mesterek nyomába, de jó tanítványnak bizonyul: együttérző és sokfelé nyitott filmje még úgy is elgondolkodtató vitaindító, hogy egy Loach- vagy Dardenne-munkánál jóval kevésbé katartikus.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15120

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -