rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Sosem kaptok el

Varró Attila

Catch Us If You Can – brit, 1965. Rendezte: John Boorman. Írta: Peter Nichols. Kép: Manny Wynn. Zene: Basil Kirchin. Szereplők: Dave Clark (Steve), Barbara Ferris (Dinah), David de Keyser (Zissell). Gyártó: Anglo-Amalgamated. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 91 perc.

 

A 60-as években indult brit modernista rendezőgeneráció emblematikus lázadói szinte mind rátaláltak az alkotói énjükhöz tökéletesen illő könnyűzenei sztárra, markáns remekművekkel pecsételve meg örömteli frigyüket: Richard Lester bolondos anarchistája simán beillett volna ötödik gombafejnek a Beatlesbe (Egy nehéz nap éjszakája, Help), Nicolas Roeg könyörtelen, sötét szenvedélyű felforgatóként még Mick Jaggerrel pecózott (Performance), enigmatikus dekonstruktív művészként már David Bowie-val osztozott közös UFÓ-n (A földre pottyant férfi), Ken Russell bombasztikus szürreál-prófétája pedig eszményi társra talált a The Who-fenegyerek Roger Daltrey-ban (Lisztománia, Tommy). Ennek fényében érthető – bár módfelett sajnálatos –, hogy John Boormannak be kellett érnie a Dave Clark Five rock nélkül lázadó zsúrfiú-bandájával: ám a BBC cinema verité-berkeiből indult ifjú titán játékfilm-debütjét jelentő Sosem kaptok el szerencsére jóval többnek bizonyult egy kósza Red Balloonnál a Nagyítás korabeli légkörében.

Noha a történet hamisítatlan Nehéz nap éjszakája rip-offként indul a kaszkadőröket (!) alakító öt beat-kópéról, akik egy marhahús-reklámfilmben próbálják megkeresni az évi Ibizára-valót, röpke negyed órányi mókás montázs-expozíció után már Bolond Pierrot-ként robog a londoni nagypiactól egy mesés Devon-parti sziget felé, miután a főhős Dave Clark egy dögös sportkocsival megszökteti a kampány bájos, öntörvényű sztármodelljét a lelketlen húspiacról. A slágerdús zűrodüsszeia során Boorman – és a forgatókönyvet író Peter „Joe Eggs” Nichols – egyre sötétebbre festi a játékos tónust, nem csak a hőspáros útjába akadó sivár társadalmi látleletekkel (élen egy korai hippikommunát felszámoló katonai támadással), de a két fiatal közötti feloldhatatlan ellentétek kiélesítésével is, az út végén szembesítve őket a könnyed popfilmtől merőben műfajidegen tanulsággal. Lázadásukat nem csak a rendszer olajozott gépezete őrli fel könyörtelenül, de saját felszínes, komformista személyiségük is: épp olyan illúzió, mint az álomsziget, amelyet a dagály óráit kivéve népes földsáv köt össze a helyi turistaparadicsommal – valamint széles szerzői csapás a két évvel későbbi Point Blank Alcatrazával.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 63-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15116

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -