rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Kő, papír, olló

Benke Attila


Piedra, papel y tijera – argentin, 2019. Írta és rendezte: Martín Blousson és Macarena García Lenzi. Kép: Nicolas Colledani. Zene: Gabriel Barredo, Emilio Haro. Szereplők: Valeria Giorcelli (María), Agustina Cerviño (Magdalena), Pablo Sigal (Jesús). Gyártó: Peliculas V. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 80 perc.

 

Alfred Hitchcock Hátsó ablakjának, valamint a Stephen King regényeiből készült Tortúra és a Gerald’s Game hőse különösen nagy veszélyben van, hiszen nem egyszerűen passzív, hanem mozgásképtelen is. Ez nehezíti az argentin Martín Blousson és Macarena García Lenzi groteszk pszichothrillere, a Kő, papír, olló főhősének helyzetét is. A kamarajellegű történet szerint Jesús és Maria édestestvérek, akik együtt lakják elhunyt édesapjuk házát, azonban visszatér féltestvérük, Magdalena, aki bár félve, de követeli az örökség rá eső részét. Félelme nem alaptalan, miután egy baleset mozgásképtelenné teszi, Jesús és María kiszolgáltatottjává válik, akikkel távolról sincs minden rendben.

A karakterek és a sztori gyorsan kiismerhetők még úgy is, hogy a sablonosan ábrázolt Jesúsnál María némileg összetettebb jellem, a rendezők azonban jó stílusérzékkel játszottak a pszichothriller és a horror kliséivel, illetve más popkulturális motívumokkal (még ha az Óz, a csodák csodája ironikus megidézése inkább modoros és nem is igazán passzol a történethez). Emellett az alkotók takarékoskodhattak volna a humorosnak szánt szürreális jelenetekkel, mert inkább kínosak, és a gyenge speciális effektusok folytán azt hihetjük, trashfilmet látunk. Ugyanakkor ügyesen hozták be a cselekménybe a drámát, a gyerekkori traumákat, amelyek a kölcsönös megalázásokat és bántalmazásokat motiválják, illetve ezek közben törnek a felszínre. A film klasszikus játékra utaló címe találó, mivel a passzív pozícióba kényszerült, látszólag áldozat Magdalena sem bűntelen, hozzá is kötődik a „gyilkos olló”, azaz jó oka van rá féltestvéreinek, hogy kínozzák. Így aztán a Kő, papír, ollót főleg a sötét múlt és annak felfejtése teszi izgalmas alkotássá, nem feltétlenül a thrillerzsáner hatásmechanizmusa.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15113

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -