Benke Attila
Piedra, papel y tijera – argentin, 2019. Írta és
rendezte: Martín Blousson és Macarena García Lenzi. Kép: Nicolas Colledani.
Zene: Gabriel Barredo, Emilio Haro. Szereplők: Valeria Giorcelli (María),
Agustina Cerviño (Magdalena), Pablo Sigal (Jesús). Gyártó: Peliculas V. Forgalmazó:
HBO Go. Feliratos. 80 perc.
Alfred Hitchcock Hátsó ablakjának, valamint a
Stephen King regényeiből készült Tortúra és a Gerald’s Game hőse
különösen nagy veszélyben van, hiszen nem egyszerűen passzív, hanem mozgásképtelen
is. Ez nehezíti az argentin Martín Blousson és Macarena García Lenzi groteszk
pszichothrillere, a Kő, papír, olló főhősének helyzetét is. A
kamarajellegű történet szerint Jesús és Maria édestestvérek, akik együtt lakják
elhunyt édesapjuk házát, azonban visszatér féltestvérük, Magdalena, aki bár
félve, de követeli az örökség rá eső részét. Félelme nem alaptalan, miután egy
baleset mozgásképtelenné teszi, Jesús és María kiszolgáltatottjává válik,
akikkel távolról sincs minden rendben.
A karakterek és a sztori gyorsan kiismerhetők még úgy is,
hogy a sablonosan ábrázolt Jesúsnál María némileg összetettebb jellem, a rendezők
azonban jó stílusérzékkel játszottak a pszichothriller és a horror kliséivel,
illetve más popkulturális motívumokkal (még ha az Óz, a csodák csodája
ironikus megidézése inkább modoros és nem is igazán passzol a történethez). Emellett
az alkotók takarékoskodhattak volna a humorosnak szánt szürreális jelenetekkel,
mert inkább kínosak, és a gyenge speciális effektusok folytán azt hihetjük,
trashfilmet látunk. Ugyanakkor ügyesen hozták be a cselekménybe a drámát, a
gyerekkori traumákat, amelyek a kölcsönös megalázásokat és bántalmazásokat motiválják,
illetve ezek közben törnek a felszínre. A film klasszikus játékra utaló címe találó,
mivel a passzív pozícióba kényszerült, látszólag áldozat Magdalena sem
bűntelen, hozzá is kötődik a „gyilkos olló”, azaz jó oka van rá
féltestvéreinek, hogy kínozzák. Így aztán a Kő, papír, ollót főleg a
sötét múlt és annak felfejtése teszi izgalmas alkotássá, nem feltétlenül a
thrillerzsáner hatásmechanizmusa.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15113 |