Darida Veronika
Demian József magával ragadó éjszakai körtáncában élet és álom, valóság és képzelet fonódik össze.
„Színház az egész világ. És színész benne minden férfi és nő. Fellép s
lelép; s mindenkire sok szerep vár” – erről az életünket meghatározó
teatralitásról szól Josef Demian (Demian József) új filmje, mely egy
színtársulat egyetlen éjszakájának története. Az 1941-ben Nagyváradon született
operatőr és rendező filmes munkássága a hatvanas években indult (legismertebb
rendezései: Egy leány könnye, Kölyök,
Szivárvány buborékok), majd mivel szembekerült a rendszerrel, a nyolcvanas
évek közepén elhagyta Romániát és Ausztráliában telepedett le. Ezt követően
főleg dokumentumfilmeket rendezett, így a 2021-es Éjjeli őrjárat a nyolcvanéves alkotó játékfilmes visszatérésének is
tekinthető.
A filmbeli színtársulat által játszott Őrjárat
(Rondul, Nightwatch, La Ronde) című előadásra utalva, melynek egy körtánc jelenetét
a film vége felé láthatjuk, az addigi rövid történetek valóban körbe érnek. A
film első mondata – „Jöjjenek a színészek!” – a film végén kontextusba (vagy
pontosabban: színpadra) kerül, és a színházi rendező által kimondva elismétlődik.
Habár látszólag alig összefüggő epizódok során jutunk el a tényleges színházig,
de addig is dramaturgiailag megszerkesztett, színpadszerűen előadott jelenetek
követik egymást, váratlan fordulatokkal és megoldásokkal, gördülékeny
párbeszédekkel és nagymonológokkal. Mindezt valóban remek, román és magyar
színészek közös játékában. Az általuk megjelenített kis éji történetek
egyszerre profánok, groteszkek, meglepők, elgondolkodtatók, komikusak és tragikusak.
Megvan bennük a schnitzleri Körtánc (saját
korában botrányos) provokatív erotikája, ahogy Rembrandt Éjjeli őrjáratának enigmatikussága is. Élet és álom, valóság és
képzelet összefonódik ezeken az onirikus színpadokon.
Mi az, amit a filmszínházban láthatunk? Önmagát a saját férjétől megtagadó
örömlányt, aki színésznőnek adja ki magát, álszereplőkkel megrendezett ünnepi
vacsorát, az éjszakai vonaton egy bohóclány és egy hajléktalan találkozását, afrikai
menekülteket egy éjszakára vendégül látó híres színészt, egy rendőri hatalommal
való visszaélés történetét, egy bizarr betörést, egy asszisztált
öngyilkosságot... A jeleneteket az ismétlődő főcímzene (zeneszerző: Demián-Józsa
Erika) választja el, miközben a kamera a kihalt város képeit mutatja. Mígnem
elérünk a színház épületébe, ahol a még üres színpadon folyik a főpróba, nézőközönség
nélkül, a másnapi bemutató előtt. Egy véletlen folytán azonban a színház
öltözőit hamarabb bezárják, az épület beriaszt, és a színes jelmezbe bújt színészek
hirtelen az utcán találják magukat: ezért iratok, pénz és mobiltelefon nélkül,
többnyire egyedül, a körülményeknek kiszolgáltatottan indulnak haza. Valójában
itt kezdődik a film története, ekkor kapunk választ a korábbi szereplők
szokatlan öltözetére. A lezárás jelenti a kezdetet, minden körbe ér.
Az Éjjeli őrjárat fő témája a
színész és az általa játszott karakter közötti talányos és intim kapcsolat. A
jelmezes színész nem lehet teljesen önmaga, nem tud kilépni szerepéből, ahogy
nézői (az éjszakai utcákon és tereken lézengők, vagy a moziban ülők) is mást
látnak benne. A színészekkel lejátszódó valódi történések ugyanakkor radikálisan
kihatnak a másnapra tervezett előadásra, valószínűleg ellehetetlenítve azt. De
mindez már túlmutat azon az éjszakán, ami a film keretét jelenti, és ami minket
is magába zár.
„In girum imus nocte et consumimur igni” – magyarra fordítva az ismert római
palindrom jelentése (melyet egy kései filmcímében Guy Debord is felidéz):
„Körbejárunk éjjel és felemésztődünk a tűzben”. Az éjszakai térben – a vágy és
a halál terében – bolyongó szereplők ezt a színpadias sorsszerűséget: az eleve
elrendelt végzetet vagy a váratlan felismerésekhez vezető véletlenszerűséget
képviselik.
„Mindenkinek megvan a maga éjszakája” – mondja a film színházi rendezőt
alakító főszereplője, zárszó helyett. Hozzátehetjük, hogy valamennyien el is vesznek
ebben az éjszakában. „Lost in the night” – olvashatjuk a stáblistán (a „Cast”
helyett). És a színészek természetesen nem jönnek ki meghajolni.
Éjjeli
őrjárat
(Rondul de noapte) – magyar-román, 2020. Rendezte, írta, kép: Demian József.
Zene: Demian Józsa Erika. Látvány: Damokos Csaba. Szereplők: Ilinca Hărnuț (Margareta), Mátrai László (Matei, a rendező), Ada
Condeescu (Cara), Bogdán Zsolt (Sebi), Manuela Hărăbor (Flora), Laurențiu Damian (A hobó), Razvăn Vasilescu (Bebe), Ioachim
Cioban (Guțu), Sara Budrala (Carmina).
Gyártó: Mandragora & Iadasarecasa. Forgalmazó: Matrix Film. 113 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 55-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15109 |