Déri Zsolt
Az Oasis diadala és a lemezcégfőnök Alan McGee életrajza.
A
kilencvenes évek közepén Nagy-Britannia popkulturális tradícióinak
aktualizálását büszkén zászlajára tűző színes-eklektikus britpop színtér
zenekarai (Blur, Suede, The Auteurs, Pulp, Elastica, Echobelly, Sleeper,
Supergrass stb.) közül az Oasis lett a legsikeresebb: a manchesteri „bunkós
testvérek”, a frontember Liam Gallagher és a dalszerző-gitáros-énekes Noel
Gallagher az 1995-ös (What`s The Story) Morning Glory? című második
albumukkal az évtized legnagyobb példányszámban eladott brit lemezét
produkálták, és 1996 augusztusában két egymást követő napon negyedmillió
nézőnek játszották himnikus-népegyesítő slágereiket a kelet-angliai
Knebworth-ben, egy arisztokrata udvarház parkjában, ahol korábban már a Pink
Floyd, a Queen vagy a Led Zeppelin is fellépett. A 25 éves jubileumra Ridley
Scott kliprendezőként elhíresült fia, Jake Scott állított össze a korabeli
felvételekből (meg az oral history interjúalanyok kis történeteit ifjú
színészekkel illusztráló frissen forgatott jelenetekből) egy masszív
koncertfilmet, melyet szeptember végén csak pár napig lehetett moziban megnézni
szerte a világon (néhány magyar városban is), de az Oasis Knebworth 1996
így is a 2021-es év legnagyobb bevételt hozó dokumentumfilmje lett az Egyesült
Királyságban.
Szintén
szeptember végén került a magyar HBO kínálatába az Oasis felfedezőjének, a
Creation Records nevű független lemezkiadójával poptörténelmet író skót Alan
McGee-nek a zeneipari kalandjairól forgatott Creation Stories című biopic
is. Ezt az életrajzi filmet stílszerűen a britpop korszak legnagyobb
mozisikerének, a Trainspottingnak a veteránjai készítették: az író
Irvine Welsh jegyzi a forgatókönyvet, Danny Boyle rendező ezúttal producerként
szállt be, a főhőst pedig a Trainspotting komikus kis Spud karaktere
mellett a másik korabeli Welsh-filmadaptációban, az 1998-as The Acid House-ban
is kulcsszereplő Ewen Bremner alakítja. Akiről nem árt tudni, hogy karrierje első
főszerepét a Magyarországon forgatott Forget About Me című 1990-es Michael
Winterbottom-filmben játszotta, ahol a VHK-frontember Grandpierre Attilával közös
jeleneteinek egyikében épp a Creation kiadó legmívesebb gitárpop együttesének,
a House Of Love-nak az egyik sikerdala szól.
Winterbottom
rendezte a legjobb filmet, ami zenei katalizátor-menedzser figuráról és
színtérformáló hatásáról készült: a 2002-es Non-stop party arcok a
manchesteri Factory kiadó alapítójának, a Joy Division, New Order és Happy Mondays
zenekarokat befuttató Tony Wilsonnak a pályájáról szól a hetvenes évekbeli
punkrobbanástól a nyolcvanas évtized indie és tánczenei fejleményein át
a kilencvenes évekig. A Creation Stories is ugyanebben az
időintervallumban mutatja be a hasonlóan szituacionista alapállású – bár
nem decens cambridge-i diplomás, hanem proletár-rocker hátterű – Alan McGee-t, aki
kiapadhatatlan fantaszta lelkesedésével és folyamatos üzleti hazardírozásával
olyan együtteseket tett híressé, mint a Jesus And Mary Chain, a Primal Scream, a
My Bloody Valentine vagy a Teenage Fanclub... mígnem 1993-ban egy glasgow-i
bárban felfedezte az ott meghirdetetlen nulladik előzenekarnak bepofátlankodva
fellépő manchesteri Oasis-fiúkat, akikkel aztán nagyságrendet lépett és a
korszak leglátványosabb zenei sikersztoriját írta. „Bementem egy klubba, épp
ott játszottak, azt gondoltam róluk, hogy kurva jók, odamentem hozzájuk... és
leszerződtettem őket. Ösztönösen cselekedtem, ami néha baromság üzleti
szempontból, de zenei kérdésekben jó módszer.” – mesélte 2005-ös interjúnk
idején McGee, mikor épp Death Disco nevű nemzetközi bulisorozatának budapesti állomásán
DJ-zett a Trafó pincéjében.
Az
Oasis-jövedelmével elhatalmasodott drogfogyasztását finanszírozó,
idegösszeroppanásig és rehabig jutó, majd a kilencvenes évtized végén a
Creation kiadót is bezáró Alan McGee történetéből a főleg színészként ismert – itt
a Sex Pistols-menedzser Malcolm McLaren szerepében felbukkanó – Nick Moran rendezett
filmet (neki már Telstar című 2008-as első rendezői munkája is egy zenei
biopic volt a hatvanas évekbeli őrült producer Joe Meekről). A
Creation Stories szórakoztató és viszonylag korrekt életrajzi film – még ha
el is marad az említett hivatkozási pontoktól, a Non-stop party arcoktól
és a Trainspottingtól (itt is vannak WC-kben játszódó drogos víziók, de ezúttal
a zavaros víz alá merülés bankjegyek közti fuldoklással párosul).
CREATION
RECORDS – A TÖRTÉNET
(Creation Stories) – brit, 2021. Rendezte: Nick Moran. Írta: Irvine Welsh és
Dean Cavanagh. Kép: Roberto Schaefer. Szereplők: Ewen Bremner (McGee), Leo Harvey-Elledge
(Liam), James McClelland (Noel), Suki Waterhouse (Gemma), Jason Isaacs (Ralph).
Gyártó: Head Gear / Burning Wheel. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 105
perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 46-48. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15103 |