Andorka György
Az izlandi zeneszerző multimédiás művét Olaf Stapledon kozmikus távlatba helyezett grandiózus eposza ihlette.
Scherzando
A 19. századi angol
teológus Edwin Abott Abott számára, bár szakmájából fakadóan bizonyára
kézzelfoghatóbb fejleményekben is reménykedett, a halhatatlanságot végül egy
agytekerő pamfletje hozta el: Flatland
című novellája egy négyzet elbeszélésében tálalt trip két dimenzióban létező
lények különös világáról, amely egyszerre a viktoriánus kor merev társadalmának
briliáns szatírája, a maga végtelen letisztultságában pedig a lehető
legegyszerűbb és -nagyszerűbb illusztrációja egy univerzális problémának,
amellyel együtt tud érezni a kozmosz minden lénye, aki a platóni barlang –
saját biológiája – foglya. Főhőse nehezen képes értelmezni egy gömb érkezését,
mígnem az magával nem viszi a háromdimenziós formák országába – a „testen
kívüli élmény” hatására igehirdetővé váló síkidomot azonban honfitársai
őrültnek bélyegzik és bezárják.
Ha jóízűen
nevetnénk a laposföldiek korlátoltságán, érdemes leszállni a magas lóról – egy
tesszerakttal összeakadva (a kocka négydimenziós kiterjesztése, nem a Marvel
MacGuffinja) hasonló gondban lennénk. A nyelvet a gondolkodási sémákat
meghatározó keretként tételező Shapir-Whorff hipotézis „erős” értelmezésével
eljátszó Érkezés (vagy az alapul szolgáló Ted Chiang novella)
történetére a másik irányból is ránézhetünk: a kognitív képességek szintre
hozása nélkül a megértés sem jöhet létre gyökeresen eltérő létformák között. Ha
pedig így áll a helyzet, mi fontosat mondhat a fikció elérhetetlenül távoli
jövőkről és világokról, amikor az akár csak száz évre előretekintő víziókat is
előreláthatatlan pillangóeffektusok érvénytelenítenek kérlelhetetlenül, pedig
saját biológiánkban és habitusunkban aligha változott valami? David Hilbertről
járja az anekdota, miszerint megtudván, hogy az óralátogatást egy ideje hanyagoló
hallgatója az egyetemet hátrahagyva költőnek állt, azt felelte: „Nem mondanám,
hogy meg vagyok lepve. Sose hittem, hogy a fantáziája elég lehet ahhoz, hogy
matematikus legyen.”
Grandioso
Olaf Stapledonra
igazán nehéz ráfogni, hogy nem mert nagyot
álmodni. A filozófia doktora, aki a negyvenes éveiben fordult a szépirodalom
felé, 1930-ban tette le a névjegyét Az utolsó és az első emberek
kétmilliárd évet átfogó kozmikus eposzával, amely szélsőségesen változó
objektívvel követi nyomon tizennyolc „emberfaj” evolúciós és devolúciós
ciklusait a Földtől a Vénuszon át a Neptunuszig vezető úton, és amely mellett
még olyan gigantikus léptékű jövőfikciók is fehér törpének látszanak, mint az Alapítvány-sorozat.
Nehezen hihető, de a debütáló könyv valójában nem is a legnagyobb vászonra
festett alkotása: az 1937-es Star Makerben egy angliai dombetőről
indulva, bolygók és galaxisok világain át egyre feljebb ívelve, az egész
univerzum, mi több, univerzumok története tárul fel, hogy végül magával a
címszereplő teremtővel való találkozásban csúcsosodjon ki ez a sci-fitől
valójában már nagyon messzire távolodó, mégis párját ritkító, megbabonázó
látomás.
Stapledon nevét az
átlagember valószínűleg kevésbé ismeri, pedig a műfaji szubkultúrán belül
majdhogynem Wells-szel összemérhető hivatkozási pontot jelent, és a maga
idejében számos nagynevű tisztelője akadt, Borgestől Bertrand Russellig. Ha a
közel egytucat kötetet számláló életművet lefedő egyetlen, meghatározó kulcsszót
kellene megkeresni, az leginkább a „perspektívaváltás” lehetne. Mindebbe
beletartozik a túllépés a – Harari szerinti értelemben vett – „humanista
vallások” nézőpontján, valamint az emberi korlátok és a tudat más formái
megértésének problémája (ábrázolja bár egy szuper-értelemmel bíró kutya
szemszögéből társadalmat, mint egyik legismertebb regényében, a Szíriuszban,
vagy épp tételezze a csillagokat hatalmas időskálán működő, öntudattal
rendelkező entitásokként, mint a Star Makerben), ám mindezt nem azzal
végletesen szkeptikus és pesszimista alapállással, mint később Lemnél, aki
zsinórban termelte a kudarcba fulladt kapcsolatfelvétel narratíváit az Édentől
a Solarison át Az Úr hangjáig, hanem többnyire éppen ellenkező
előjellel. A valóság magasabb megértését kereső csoporttudat az az újra és újra
visszatérő motívum, amely foglalkoztatja, legyen szó „a füstfelhő és a híg
zseléállag közötti”, mágneses mezőket gerjesztő marsiakról vagy olyan végső,
kozmikus világszellemekről, mint amelyekről a Star Maker vagy a Death into
Life lapjain ír. Szövegei felett folytonosan ott lebeg egyfajta
panteisztikus spiritualitás iránti, olthatatlan sóvárgás – számára rendre az
értelmes entitások szellemi összekapaszkodása az a végcél, ami fénnyel töltené
fel az univerzum rideg, részvétlen végtelenjét, jelentést adva a nagy gépezetnek.
Diminuendo
Stapledon
emelkedett nyelvezete többnyire különös kontrasztot képez a tárgyilagosan hömpölygő,
minden modernista manírt messziről kerülő, száraznak is nevezhető elbeszélésmóddal:
Az utolsó és az első emberek narratív eszköze, hogy írója egyes szám
első személyben szólítja meg az olvasóját, mint a jövőből érkező „sugallat”
vevője, már az első könyvben kijelöli azt a váteszi szerepet, amelyben önmagát
látja, ahol az irodalmi forma csupán áttetsző csomagolás, hogy a palackposta
célhoz érjen. Ezt a fajta esszéisztikus víziót inkább kiszabadítani érdemes a
papír és a struktúra fogságából, hagyni, hogy a súlytalanságban lebegő mondatok
átmossák a hallgatót: Jóhann Jóhannsson, a néhány éve elhunyt izlandi
zeneszerző, aki a 2010-es évekre Denis Villeneuve alkotótársaként lett széles
körben ismert, éppen ezt teszi eredetileg élőben előadott, multimédiás
előadásként megfogant projektjében, izgalmas képi kíséretet találva a szöveg új
életre keltéséhez. Filmje az árapályként dagadó és visszahúzódó zene hátán
meditatív utazásra hív egy emberek nélküli tájra: 16mm-es fekete-fehér képein a
volt Jugoszlávia területén épült furcsa, brutalista háborús emlékművek
felületei a kontextusból kiragadva ősinek és időtlennek – mi több, szinte
földönkívülinek – tűnnek fel, a néző pedig óhatatlanul asszociációs játékba
kezd a szöveg mentén egy-egy ég felé törő piramisforma kiszögellést, egy-egy
absztrakt arcformát elnézve. A könyvből kiragadott részletek az alapműben
kódaként szereplő fejezeteket kibontva, jórészt a végzetükkel szembenéző
„utolsó” emberekre fókuszálnak, és a grandiózus eposzt az óriási távlatok
ellenére is sokkal inkább az elmúlás melankóliáját megéneklő, a lét
törékenységéhez szóló intimebb ódává finomítják.
A Star Maker írói előszavában Stapledon,
már a második világháború előszelét érezve, arról értekezik, bárki, aki művészként
elzárkózik a világot fenyegető veszélytől, vagy önmagát csapja be, vagy
képmutató, hiszen a krízis itt van, hatalmas téttel bír, és mindnyájunkat
érint. Aki hivatottnak érzi magát, szólaljon fel vagy akár fogjon fegyvert az
ügyért – de az emberfaj „önkritikus öntudatát” gondozni, az emberi színjátékot
a csillagok háttere előtt, a nagy egésszel való viszonyában láttatni is méltó,
és talán nem kevésbé értékes feladat lehet. A nyitányban feltett költői
kérdésre visszatérve: természetesen semmit nem tudhatunk a valóság elménk
számára elérhetetlen szeleteiről, és képzeletünk minél messzebbre merészkedik,
csak annál inkább kiütközik, mily reménytelenül az emberi tapasztalatok és
fogalmi keretek közé zárt barlangrajzokat készítünk, saját világunk tükreit.
Mégis hatalmas lépés pusztán az, ha üresen merjük hagyni a fehér foltokat a
térképen, és kivesszük magunkat a középpontból. Körültekintve pedig
elborzadunk, hogy az élvezet kedvéért elevenen főzünk meg fájdalmat érző
langusztákat, hogy kényelmünk oltárán a minket követő generációkat semmibe véve
tesszük tönkre a bolygót.
Az alkotó váratlan
halála immáron különös fénytörésbe helyezi a (végső formájában) posztumusz
kiadott művet. Van abban valami sorsszerűség, hogy Jóhannsson, aki előtt
láthatóan még sok filmművészi utazás állhatott volna, éppen így tette ki a
pontot a mondat végére – ez a magának való ember, aki a zenén keresztül kereste
és találta meg a kapcsolatot a világgal, nehezen komponálhatott volna szebb és
helyénvalóbb gyászéneket. Az elhúzódó világjárvány korában pedig, tudva, hogy amit
streaming formájában fogyasztunk, valójában csak lenyomata az eredeti
élménynek, éppen arra emlékeztet minket, hogy mennyire nélkülözhetetlen számunkra
a „csoporttudat” akár csak azon primitív formájának megélése is, amit egy
koncert- vagy mozielőadás fizikai térben való, közös befogadása jelent.
AZ UTOLSÓ ÉS AZ
ELSŐ EMBEREK (Last And First
Men) – izlandi, 2020. Rendezte: Jóhann Jóhannson. Írta: Olaf Stapledon művéből
José Enrique Macián és Jóhann Jóhannson. Kép: Sturla Brandth Grovlen. Zene:
Jóhann Jóhannson és Yair Elazar Glotman. Szereplők: Tilda Swinton (Narrátor).
Gyártó: Zik Zak Filmworks. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 70 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/11 40-42. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15098 |