Fekete Tamás
Demonic – kanadai, 2021. Rendezte és írta: Neill Blomkamp. Kép: Byron Kopman. Zene: Ola Strandh. Szereplők: Carly Pope (Angela), Chris William Martin (Martin), Nathalie Boltt (Anya). Gyártó: AGC Studios / Stabiliti Studios. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 98 perc.
Angela hosszú évek óta nem tartja a kapcsolatot börtönben lévő édesanyjával, aki egy megbocsáthatatlannak tűnő, és azóta sem tisztázott motivációjú rémtettet követett el – álmaiban viszont újra és újra viszontlátja, hogy végre választ kaphasson kérdéseire. Volt barátjától megtudja, hogy anyja egy új, titokzatos szervezet kísérletének egyik alanya, amelynek segítségével össze tudják kötni a résztvevők tudatát, majd rövid győzködés után vállalkozik a részvételre a programban, abban bízva, hogy a valóságtól való két lépésnyi távolság talán könnyebbé teszi a kapcsolatfelvételt.
Neill
Blomkamp eddigi sci-fijeiben rendre a test és a tudat összekapcsolásának és
egymásba zárásának, illetve ezek elszakításának és újfajta összefűzésének
lehetőségeivel játszott, aktuális társadalomrajzi allegóriákként használva a
műfajt. Ám míg a sci-fi műfajkorpuszán jelentős beavatkozásokat hajtott végre,
addig új kísérletében a horror testét érintetlenül hagyja, és csak a szellemmel
játszik el. A végeredmény többek között ezért is lesz ötlettelen, vérszegény,
és a semmiben lebegő. A zsáner százszor látott kliséit használja fel újból,
ráadásul szereplői annyira távol állnak az életszerűségtól, mint a tudat
bugyraiban elmerülő avatárjaik a valóságtól.
Hollywood
az utóbbi pár évtizedben előszeretettel édesgeti magához azokat a külföldi
rendezőket, akik a zsánerfilmeket friss szemlélettel közelítik meg, majd amikor
kiderül, hogy az újfajta környezetben már képtelenek kibontakozni, gyorsan
visszatérnek gyökereikhez. A 4 Oscar-díjra jelölt District 9 bemutatásakor
úgy tűnt, hogy Blomkamp a sci-fi egyik jövőbeli reménysége lehet, de az Elysium,
majd a Chappie láttán egyre feltűnőbbé váltak történetmesélő
hiányosságai. A pandémia alatt, Kanadában, szinte teljes titokban és filléres
büdzsével készült alkotás viszont azt jelzi, a rendező nem csupán mások
tudatában, a sajátjában is elveszetten bukdácsol.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15075 |