rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Démoni

Fekete Tamás

Demonic – kanadai, 2021. Rendezte és írta: Neill Blomkamp. Kép: Byron Kopman. Zene: Ola Strandh. Szereplők: Carly Pope (Angela), Chris William Martin (Martin), Nathalie Boltt (Anya). Gyártó: AGC Studios / Stabiliti Studios. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 98 perc.

Angela hosszú évek óta nem tartja a kapcsolatot börtönben lévő édesanyjával, aki egy megbocsáthatatlannak tűnő, és azóta sem tisztázott motivációjú rémtettet követett el – álmaiban viszont újra és újra viszontlátja, hogy végre választ kaphasson kérdéseire. Volt barátjától megtudja, hogy anyja egy új, titokzatos szervezet kísérletének egyik alanya, amelynek segítségével össze tudják kötni a résztvevők tudatát, majd rövid győzködés után vállalkozik a részvételre a programban, abban bízva, hogy a valóságtól való két lépésnyi távolság talán könnyebbé teszi a kapcsolatfelvételt.

Neill Blomkamp eddigi sci-fijeiben rendre a test és a tudat összekapcsolásának és egymásba zárásának, illetve ezek elszakításának és újfajta összefűzésének lehetőségeivel játszott, aktuális társadalomrajzi allegóriákként használva a műfajt. Ám míg a sci-fi műfajkorpuszán jelentős beavatkozásokat hajtott végre, addig új kísérletében a horror testét érintetlenül hagyja, és csak a szellemmel játszik el. A végeredmény többek között ezért is lesz ötlettelen, vérszegény, és a semmiben lebegő. A zsáner százszor látott kliséit használja fel újból, ráadásul szereplői annyira távol állnak az életszerűségtól, mint a tudat bugyraiban elmerülő avatárjaik a valóságtól.

Hollywood az utóbbi pár évtizedben előszeretettel édesgeti magához azokat a külföldi rendezőket, akik a zsánerfilmeket friss szemlélettel közelítik meg, majd amikor kiderül, hogy az újfajta környezetben már képtelenek kibontakozni, gyorsan visszatérnek gyökereikhez. A 4 Oscar-díjra jelölt District 9 bemutatásakor úgy tűnt, hogy Blomkamp a sci-fi egyik jövőbeli reménysége lehet, de az Elysium, majd a Chappie láttán egyre feltűnőbbé váltak történetmesélő hiányosságai. A pandémia alatt, Kanadában, szinte teljes titokban és filléres büdzsével készült alkotás viszont azt jelzi, a rendező nem csupán mások tudatában, a sajátjában is elveszetten bukdácsol.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15075

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -