Bonyhecz Vera
Blood Red Sky – német, 2021. Rendezte: Peter Thorwarth. Írta: Stefan Holtz és Peter Thorwarth. Kép: Yoshi Heimrath. Zene: Dascha Dauenhauer. Szereplők: Peri Baumeister (Nadja), Carl Anton Koch (Elias), Nader Ben-Abdallah (Mohammed), Alexander Scheer (Robert). Gyártó: Rat Pack Filmproduktion. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 121 perc.
A német Peter Thorwarth neve talán keveseknek ismerős: szellős filmográfiáját elnézve eddig leginkább B-kategóriás vígjátékokban és akciófilmekben működött közre. Munkásságának leginkább említésre méltó darabja a Todd Strasser regényből készült társadalomkritikus dráma, a 2008-as Hullám, amelyben társforgatókönyvíróként működött közre. A Vérvörös égbolt – a színvonal és műfaj tekintetében egyaránt – egy egészen új fejezetet nyit Thorwarth életművében: a streaming-forgalmazónál szép nézőszámot produkált az elmúlt hetekben, a film érdekes alapkoncepcióját tekintve nem is érdemtelenül. Sajnos az előzetes megtekintésével elvész a meglepetés, a gyanútlan nézőt azonban a játékidő első fél órája abba téves hitbe ringathatja, hogy egy mezei gépeltérítéses thrillert néz – ám ebben a filmben nem a jól bevált 57-es utas lesz a hős megmentő.
A
történet főszereplője a titokzatos betegséggel küzdő édesanya, Nadja és
életrevaló kisfia, Elias, akik a nő gyógyulásának reményében kelnek útra
Németországból az Egyesült Államokba a Transatlantic éjszakai – beszédes – „vörös
szem” járatán. A gép felett azonban pár fegyveres férfi átveszi az irányítást,
majd elszabadul a légi pokol. Nadja kénytelen felfedni sötét titkát és fia
megmentése érdekében szabadon engedni a benne rejlő vérszomjas fenevadat, hogy
szembe szállhasson a gépeltérítőkkel. A repülőgép zárt terében elburjánzó
borzalmak ismerősek lehetnek a horror műfaj kedvelőinek, gondolva itt akár a Vonat
Busanba koreai kultfilmjére vagy a kevésbé szofisztikált, de legalábbis a
zsánerben úttörő Kígyók a fedélzeten opuszra. Thorwarth filmjének
erényeit nem csak a német precizitással adagolt fordulatok és a steril, mégis
sokatmondó színvilág (a vörös hiánya szembeötlő) jelentik; a flashbackekben megelevenedő
anya-gyerek kapcsolat meggyőző drámai erővel bizonyítja: a határtalan anyai
szeretet még a gyilkos vámpír-ösztön leküzdésére is képes.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15065 |