Kelecsényi László
Filmtörténész, médiakutató, egyetemi oktató, interjúkötetei nélkülözhetetlenek a 60-as évek magyar új hullámának megismeréséhez.
„Nem rúghatok labdába, ahol Jancsó focizik”, válaszolja Szekfü András a pályaválasztását firtató kérdésre. A többórás életútinterjú itt közölt részlete a születésnapját ünneplő filmtudós és tanár pályakezdésével foglalkozik.
*
Jordán Tamásnak van egy sokszor
idézett kulcsmondata. „Minden az Egyetemi Színpadon kezdődött”. Számodra mit
jelentett a hatvanas éveknek ez a mára kultikussá lett művelődési színtere?
Kutatóvegyész hallgatóként
engem az Egyetemi Színpad készített elő arra, hogy át tudjak menni a TTK-ról a Bölcsészkarra,
ugyanis a Színpad összegyetemi szerv volt, mind a három karról lehetett oda
jelentkezni. A gólya-eligazításra eljött valaki a Színpad titkárságától, és elmondta,
hogy náluk miféle kulturális tevékenység folyik: színjátszás, énekkar, filmezés.
Akkor jelentkeztem az Universitas Együtteshez; ott lettem ilyen lóti-futi
gyerek, második ügyelő, vagy micsoda. Ott ismertem meg Jordán Tamást, Hetényi
Palit, Fodor Tamást és még egy csomó fiatal színészt. Két alkalommal is körbejártuk
nyaranta a Balatont; hakni-turnét szervezett az Universitas: Twiszteletlen
nebulók címen. Négykerekű taliga-kocsival húztuk a kellékeket a vasúttól a
mindenkori művelődési házig. Tihanyban a művház fönn volt a hegy tetején, és
Aszófőtől kellett felhúznunk ezen a tragacson a díszleteket. Ezzel párhuzamosan
jártam a Népművelési Intézetbe amatőr színházi rendezői tanfolyamra. Nem
akárkik voltak az oktatók. A két vezető Mezei Éva és Keleti István, a
beszédtechnikát Montágh Imre oktatta, aki négyszemközt felvilágosított, hogy az
a fajta raccsolás, ami a sajátom, rettentő nehezen haladható meg, úgyhogy nem
biztos, hogy érdemes vele próbálkoznom. Olyan pályakezdők voltak a társaim,
mint Fodor Géza (a későbbi zeneesztéta – KL), vagy a színészek közül Schütz Ila.
Nem volt rossz társaság. Úgyhogy most nemcsak egy gyógyszeripari szakmunkás
beszélget veled, hanem egy diplomás amatőr színházi rendezővel ülsz szemben.
Nem beszéltél a
legfontosabb Egyetemi Színpadi tevékenységedről, a filmműsorok szerkesztéséről,
a filmklubvezetésről és az amatőrfilmezésről.
Akkoriban vettem vagy
kaptam egy használt, egy-objektíves Admira 2x8-as amatőr felvevőgépet. Nem
sokkal előbb alapították meg az ELTE Amatőrfilm Klubot: Perényi Endre, B.
Révész Laci és talán Ráday Misi volt a harmadik; hozzájuk csatlakoztam.
Kialakult egy baráti társaság. Ugyanekkor indította meg Nemeskürty István a filmesztétikai
speciálkollégiumát, ahová befogadtak más karokról is hallgatókat. Az akkori
egyetemi légkörben nem volt problémátlan, ha vegyészként egy
bölcsész-szemináriumot akartál fölvenni. Mégis járhattam Nemeskürty tanár úrhoz,
s a mai napig a tanítványának tekintem magamat.
Létrejött egy
filmbarát-diáktársaság, és meggyőztük az Egyetemi Színpad igazgatóját, Petúr
Istvánt, aki kiváló ember volt, hogy az ott működő mozit alakítsuk át művész
mozivá. Ez a fogalom akkor nem létezett. A Színpad addig egy harmadhetes
utánjátszó moziként működött a régi (és a mai) piarista kápolna helyén. Volt két
35 mm-es vetítőgép és egy mozigépész. Talán kétszer vagy háromszor játszottak
hetente, napi két előadásban, nagyon régen lefutott kommersz-filmeket; a kerületi
nyugdíjasok jártak oda. Mi pedig einstandoltuk a Pál utcai fiúk módjára, és a Színpadon
megindítottuk a művészfilmek vetítését. Alapítottunk filmklubokat, többet is, szerveztünk
premier előtti vetítéseket. Akkor indult a magyar film nagy korszaka. Szellemi
izgalom volt, hogy premier előtt lehessen látni a filmeket, többek közt azért
is, hogy nézzük meg gyorsan, még mielőtt esetleg betiltják. Aztán filmtörténeti
sorozatokat is szerveztünk. A 70-es évek elejéig szerkesztettem a műsorokat,
egy-két évvel tovább, hogy elvégeztem a Bölcsészkart. Úgy gondoltam, illendő
abbahagyni, csinálja valaki, aki még diák az egyetemen.
Mondok egy filmcímet, Csak pár fillért. Annak idején láttam, ez egy általad rendezett
amatőrfilm. Csak ezt az egyet rendezted, vagy mást is készítettél?
Ez az ELTE Amatőrfilm Klubban
készült és a budapesti koldusokról szólt. Zavarban vagyok, hogy a mai fejemmel
hogyan gondolkozzam róla, mert arról szólt a történet, hogy a koldusok úgy
megélnek ebből, mintha ez munka lenne. Egy általunk ismert koldus lakására is
elmentünk, s azt kérdeztük tőle, hogy nem tudna-e valami mást csinálni, ha kapna
havonta valamennyi forintot? Mire azt válaszolta, hogy ‘én megkeresem most is a
magamét’. Nem volt szinkronhangos kameránk, egy magnetofonnal vettük fel a
beszélgetést, és ezt a hangot kellett szinkronba hozni a képekkel. Mai fejjel
árnyaltabban gondolkodom a koldulásról meg a szociálpolitikáról, de ezt a
filmet a hatvanas évek elején csináltuk Rák Jóska barátommal, aki szintén TTK-s
volt. Utána elvégezte a Színház- és Filmművészeti Főiskolát, s jónevű operatőr
lett a Dokumentumfilm Stúdióban. A filmünk része volt a klubunk kollekciójának,
amivel nyertünk egy kollektív díjat az Amatőr Filmszemlén, ahol, ha jól
emlékszem, Herskó János volt a zsűri elnöke, Szabó István pedig zsűritag. A
kettejükkel való ismeretségem ekkortól datálódik.
Nem dédelgettél magadban filmrendezői
ambíciókat?
Ez benne volt az
amatőrfilm készítésben, forgattam még egy másik filmet is, amely egy családi
filmből készített kisjátékfilm, Fodor Tamással a főszerepben, aki az
alteregómat játszotta. Szerepelt benne egy Horváth György nevű újságíró, aki
szintén az Egyetemi Színpad körül forgolódott, de vele nem voltam elégedett.
Mi volt a film címe?
Emlékszel rá?
Kitörölte az agyam a
címét, utána kellene nézni. Amikor dönteni kellett, rájöttem, hogy egyre többet
foglalkozom filmtörténettel és filmesztétikával, sok-sok filmklub-bevezető
előadást tartok a TIT számára Budapesten és vidéken. Kellett is egy kis pénzt
keresnem, mert ugyan a szüleim eltartottak, de a helyzetem miatt nyolc évig
jártam egyetemre a különféle karokon, tehát nekem a filmklub előadások komoly
bevételt jelentettek. Végül összeállt az a kép, hogy nem rúghatok labdába olyan
pályán, ahol Jancsó Miklós meg Szabó István focizik, nem is szólva Felliniről meg
Bergmanról.
Viszont szerepeltél egy
Bacsó-filmben, a Kitörésben, és Jancsó Fényes
szelekjében is volt egy kisebb alakításod.
Ez akkor történt, amikor a
tervezett filmtörténeti interjúkat készítettem. Bacsó Péter egy jó hangulatú beszélgetés
után meghívott, hogy jöjjek el kiemelt statisztának az éppen készülő filmjébe. Adva
volt egy fiatalember, aki vállalkozóként meg akarja váltani a világot, kitörést
akar megvalósítani az életében, s akkor az egyetemista barátnője ismerősei, egy
nagyképű és ellenszenves értelmiségi társaság, kicikizik a főszereplőt, aki éppen
disznókat tenyészt a megélhetése érdekében. Ebbe a társaságba rakott be Bacsó
szereplőként. De már előtte is bele voltam fényképezve egy magyar filmbe, amire
nagyon büszke vagyok. Amikor végeztem az egyetemen, kimentem a filmgyárba, hogy
egy magyar film forgatását végig csinálhassam. Jancsó segítségével bekerültem a
Fényes szelek produkcióba afféle harmadik asszisztens vagy negyedik
ügyelő feladatra. Kende János barátom úgy viccelődött erről egyszer, hogy te,
András, te ott valaki voltál. Hogy „valaki hozzon egy kávét”. Jancsónak egy
alkalommal szüksége volt még egy fiatal paptanárra a jelenetbe, s akkor
jelentkeztem, hogy szívesen vállalnám. Rajtam maradt a ‘68-as szemüvegem, és
két jelenetben is látható vagyok.
A Bölcsészkar elvégzése
után a Tömegkommunikációs Kutató Központ, ragadvány nevén a ‘tömikomi’
munkatársa lettél. Ez szabad választás volt a részedről, vagy csak éltél egy
kínálkozó lehetőséggel?
Ezt a ragadványnevet még
sosem hallottam, mi mindig TK-nak rövidítettük. Az úgy történt, hogy A magyar
filmművészet szocialista új hulláma címen írtam szakdolgozatot
Király István professzornál, s a rám jellemző szerénységgel úgy gondoltam, hogy
ebből lehetne egy könyvet csinálni. Fogtam és beadtam a Gondolat Kiadóhoz. A
szerkesztő Vészits Ferencné – végtelenül kedves és nagyon jó szerkesztő volt –
elolvasta és behívatott. Közölte, hogy ebből most nem tudnak könyvet csinálni,
de úgy látja, hogy van bennem fantázia, így a jövőben majd kisebb megbízásokat
kaphatok. Így is lett. Tőle értesültem, hogy szerveződik egy kutatóintézet a
Magyar Rádióban, és az ő férje lesz a vezetője, menjek be hozzá, hátha tudunk
egymással valamit kezdeni. A férje Vészits Ferenc nagyon elvtárs volt. Keményen
vonalas személyiség, s ő lett a megalakuló Tömegkommunikációs Kutató Központ
társigazgatója. Kevesen tudják ma már, hogy eleinte ketten igazgatták ezt az
intézményt. Az adminisztratív igazgató Vészits Ferenc – Szecskő Tamás a
tudományos igazgató. Ez 1968 végén történt, és 1969 elejétől már ott dolgoztam.
Eleinte szerződéssel foglalkoztattak, Cserés Miklós doktor, a híres
rádiórendező volt a főnököm, s rövid idő múlva állományba vettek kiadói
szerkesztőnek.
Miért nem kerültél soha a
Filmtudományi Intézet vonzáskörébe?
Amikor végeztem, éppen meghirdettek
egy állást népművelési előadónak.
Pályáztál?
Igen, pályáztam, de nem
kaptam meg.
Tudod, hogy ki kapta meg?
Igen. Egyik barátom kapta
meg. Valószínűleg azért nem én, mert már ismertek. Az Egyetemi Színpadi
tevékenység bevitt a filmszakma belső köreibe. Jónéhány embert ismertem a
Filmtudományiban. Jártam a Bíró Yvette által szervezett vetítésekre, a Filmkultúra
folyóirat szakmai körébe. Írtam is a lapba. Azt hiszem, azért nem vettek föl,
mert valamilyen elvtárs jól tudta, hogy nagypofájú valaki vagyok. Nem hiszem,
hogy a családnevem (Karafiáth) miatt, az akkor már nem volt izgalmas. A
politikai nagypofájúság igen. Korábban, 1962-63 körül is jelentkeztem a
Filmtudományi Intézetbe – még vegyészhallgatóként –, mert kerestek fordítókat
szakcikkekhez.
A Nemzetközi Filmtájékoztatóba lehetett fordítani és kis cikkeket
írni.
A részletekre már nem, de
az elutasításomra élénken emlékszem. Egy Taródy Béla nevű elvtárs színe elé
kellett járulnom, aki jelenségnek sem volt túl megnyerő. Vele tárgyaltam a
munkáról, s akkor megkérdezte, mivel foglalkozom. Mondom, hogy vegyészhallgató
vagyok. Mire rám néz: „hogy képzeli, hogy vegyészként a Filmtudományi Intézetben
labdába rúghat?”. Ha jól tudom, talán közgazdász volt, évtizedeken át
monopolizálta az Intézetben a filmszociológiai kutatásokat. Ennek alapján tudott
ilyen gőgösen elutasító és gyomorszájon ütő mondatot mondani. A mai napig hálás
vagyok neki, mert ez volt az utolsó rúgás, aminek alapján azt mondtam, ha engem
bárki taccsra tud tenni, akkor három év után is abba kell hagyni a vegyészetet,
át kell menni a Bölcsészkarra, és azzal foglalkozni, amivel igazán akarok.
Hogyan kerültél közel
Jancsó Miklóshoz, emberileg és szakmailag is, hogy életed első jelentős nagyobb
könyvét róla írtad?
Ez két külön kérdés. Mert
az életem első jelentős könyvét akkor is Jancsóról írtam volna, hogyha ő egy
undok, elzárkózó pasi lett volna, aki nem hajlandó velem szóba állni, de
csinálta volna a zseniális filmeket. Még nem említettem, hogy a Színpadon
szerveztünk egy Filmtudományi Diákkört is, ahol Nemeskürty lett a vezető tanár,
de később ránk kényszerítették Novák Zoltán elvtársat, aki állandó konfliktusba
került a Filmtudományi Diákkör tagjaival. Mégis kialakult egy fantasztikus
szellemi légkör a diákok között. A legígéretesebb filmesztéta Szabó Balázs volt
ebben a társaságban, szerénységem tiltja, hogy magamat is értékeljem. Ezen
kívül ott szerepelt még Förgeteg Balázs, aki hihetetlenül érzékeny és
csodálatos megfigyeléseket tudott tenni a filmekről, s olyan emberi
kapcsolatteremtő képessége volt, ami ritkaság. Továbbá ott voltak olyanok, mint
Ráday Mihály, Rák Jóska barátom, s végül Mertz Nándi, aki fiatalon meghalt, és
ott volt Jeles András, Kardos Sándor. Gyakorlatilag egy diákszövetség alakult
ki: volt, aki inkább amatőrfilmes volt, mások inkább elméleti emberek. Létrejött
egy remek versenyszellem, jó értelemben vett rivalizálás, hogy ki fogja megírni
az első nagy magyar monográfiát az első nagy magyar rendezőről. Erre hajtottunk
többen is.
Más oldalról is föltenném
ezt a kérdést. Miért Jancsót választottad, miért nem egy életkorban hozzád, a
nemzedékedhez közelebb álló rendezőt, akár mondhatnám Szabó Istvánt vagy mást
is.
Azért, mert azoknak akkor még
nem volt életművük. Jancsónak már megvolt. A könyvem (Fényes szelek,
fújjátok! – KL) egyébként egyetemi doktori disszertációként készült,
szintén Király István professzor bábáskodásával, aki ugyan politikailag
rendkívül dogmatikus, nem túl rokonszenves valaki volt, ám ugyanakkor
hihetetlenül művelt és nagyon hozzáértő személyiség, továbbá nyitott a filmes
témákra. Nagy dolognak számított, hogy egyáltalán elfogadott ilyen témát disszertációnak.
Kérdésed második felére azt
mondhatom, hogy akkor is Jancsót választottam volna, ha nem annyira nyitott
személyiség. De hihetetlenül laza és barátságos embernek ismertem meg. A
filmjeiből rendszeresen csináltunk premier előtti vetítéseket. Már az Oldás
és kötésen is ott voltam, aztán az Így jöttem vetítése utáni vita során
lassan fogytunk, végül kiraktak minket az egyetem épületéből. Már nem tudom, hogyan,
de végül a húgomhoz mentünk fel, a Vércse utcába, odajött Jancsó, Kézdi-Kovács,
talán Grunwalsky, és még egy-két barátom. Ott ültünk már hajnalba nyúlóan és beszélgettünk.
Kérdeztük tőle, mi lesz a következő filmje? „Egy betyár-történetet fogunk
csinálni. Mondtuk Nemeskürtynek, hogy nemcsak úgy lehet történelmi filmet forgatni,
ahogy Várkonyi.” Elképedtünk. Mi lesz ez? Betyárok. Gondolj bele egy
pillanatra, hogy az az ember, aki a nagyon politikus és nagyon esztétikus Oldás
és kötést és az Így jöttemet csinálta, s akkor jönnek a betyárok, azaz
a nehézéletűek (A Szegénylegények munkacíme – KL).
Ez az Egyetemi Színpadi
ismeretség vezetett oda, hogy Jancsó tudta, ki vagyok, számontartott, és hozzá
fordulhattam, hogy hadd vegyek részt a Fényes szelek forgatásán, és hogy
ezek után meg mertem kérni ‘68 novemberében, hogy csináljunk egy hosszú életút
interjút. Fölmentünk hozzájuk a Rózsa Ferenc utcába, Förgeteg Balázs barátomat is
vittem, mert nem mertem volna egyedül menni, és ő sokat segített. Jött velünk még
Buzás Péter, aki az Amatőrfilm Klubunk 15 kg-os Grundig magnóját kezelte.
Mészáros Márta hozott vodkát és diót, amit ott nagy csattogással törtünk, a vodkát
persze nagyon mérsékelten kortyolgattuk. Elsőre nem sikerült befejezni; másik
napon is odamentünk, és egy sokórás beszélgetés lett belőle. (Lásd Filmvilág,
2014. 3. 4. 5. és 6. számait – KL)
Úgy emlékszem, hogy akkortájt
egy időre bezúzott téged, másokkal egyetemben, a 70-es évek elején divatossá
lett kutatási módszer, a szemiotika. Mit kaptál tőle? Ettől a módszertől, vagy
kutatási irányzattól?
Már az egyetemen, a Filmtudományi
Diákkörben megismerkedtünk különböző elméletekkel, főleg Eisenstein, még inkább
André Bazin munkásságával. Javában foglalkoztam filmelmélettel. A Népművelési
Propaganda Iroda 1969-ben megbízott, hogy írjak egy rövid filmesztétikai
összefoglalást az amatőrfilmes kiskönyvtárukba. Ez kb. 30 oldal, a mai napig
őrzöm; ez az egyetlen szakmai publikációm, amely Karafiáth András néven jelent
meg. (Akkor még nem volt számomra egyértelmű, hogyan fogom használni a nevemet.)
Valószínűnek tartom, hogy a természettudományos gondolkodásmód befolyásolt, ami
a vegyészetből jött, tanultunk matematikát, tanultunk elég magas szintű fizikát,
és kísérleti precizitást is: egyfajta egzaktság és bizonyíthatóság belém szivárgott.
Ezért utólag hálásnak kell lennem a kutatóvegyészi képzésnek. Azt gondolom,
hogy ez vezetett a szemiotikához, ami akkor a kor élenjáró és itthon nem nagyon
divatos tudományos megközelítése volt. A szemiotika – magyarul jeltudománynak
szokták fordítani – nyelvészeti tudományos eszközöket alkalmaz a művészetekre,
illetve sok mindenre, de a művészetekre, többek között a filmre is. Ennek
többfelé ágazó irodalma volt. Nagyon csábító dolognak tűnt akkor, és ráadásul
Hoppál Mihály barátommal lehetőségünk akadt, hogy válogatást gyűjtsünk a
mozgókép-szemiotika irodalmából. Azért kellett mozgóképnek nevezni, mert a Tömegkommunikációs
Kutató Központ könyvsorozatában tudtuk kiadatni, és a mozgóképben benne van a
televízió is. Közösen gyűjtöttük az anyagot és írtuk bevezetőt, felét ő, felét
én. A magam részéről ezt próbáltam tovább vinni. A szemiotika hatása érezhető a
Jancsó-könyvemben, ugyanis a Fényes szelek elemzésében megpróbáltam a
szemiotika lehetőségeit kiaknázni, és az Égi bárány elemzésében is van
egy rész, ahol kifejezetten ezzel az apparátussal dolgozom. További cikkeket is
írtam ebben a témában. Például egy elemzést A kis kanál című csodálatos
francia rövidfilmről, amelyik egy Beethoven-vonósnégyes tételre kb. 8-10 percen
át mutat egy fából faragott egyiptomi kiskanalat, egy nőalakot, amely
kinyújtott kezében tart egy tálat, és az a kanál. Ez a film olyan csodálatos
képet tud adni, amiben életfilozófia van. Életről, halálról, szépségről,
elmúlásról seregnyi dolog van benne. Ám egy idő után valahogy úgy éreztem, hogy
a szemiotika engem nem visz tovább, mert minél inkább sikerült a filmeket
föltrancsírozni jelek egymásutánjává, annál kevésbé vált megfejthetővé, hogy
mitől jó az a film, mitől szép, mitől hat ránk, mitől ráz meg. Egyszerűen
elvesztettem az érdeklődésemet a szemiotika további lehetőségei iránt; úgy
tűnik, hogy a nemzetközi filmtudományban is elhalványult ez az irányzat.
Az itt olvashatónál jóval hosszabb beszélgetés 2020 tavaszán, a
járvány idején zoom-technikával készült. A közlés számára lényegesen megrövidítettem
és szerkesztettem az élőbeszéd fordulatait. (K.L.)
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 12-15. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15058 |