Kovács Kata
Sport és identitás, nemi szerepek és mozgás – az európai LMBTQ-közösség világában.
Miután óriási port kavart, hogy idén, a játékok történetében először részt vehet az olimpián transznemű versenyző – az új-zélandi származású atléta, Laurel Hubbard –, a brit műugró Tom Daley pedig győzelme utáni nyilatkozatával szintén az LMBTQ-közösségnek küldött bátorító üzenetet, a versenysport és a nemi identitás kapcsolata egyre többeket foglalkoztat. Aktuálpolitikai vetületei miatt a másság megértéséről és elfogadásáról szóló történetek 2021 Magyarországán nagyot robbannak, még akkor is, ha – mint a Kapd el a ritmust! esetében is – az alkotók a forgatás pillanatában nem is láthatták még, milyen felkorbácsolt hangulatba érkezik majd alkotásuk. Dér Asia és Haragonics Sára filmje, az Anyáim története és Bakony Alexa mozija, a Tobi színei a legfrissebb példák erre, és Takács Mária (Eltitkolt évek; Meleg férfiak hideg diktatúrák) – a rendező szavaival élve televíziós riportfilmnek szánt – munkája ugyancsak ebbe a sorba tartozik. Simonyi Balázs Ultrájához hasonlóan a Kapd el a ritmust! is öt sportoló történetén keresztül beszél teljesítményről, démonokról és a mozgás gyógyító és összetartó erejéről. A négy országból származó szereplők nyilatkozatai elsősorban a nemi binaritás elvén alapuló sportvilág visszásságaira világítanak rá.
A film
egyik központi kérdése természetesen a coming
out. A Glasgow-ban élő Natalie számára nem az ökölvívás maszkulin világa
okozza a valódi fejtörést, hanem apja, akinek mindig is voltak homofób és
rasszista megnyilvánulásai, ezért sosem merte nyíltan felvállalni előtte, hogy
meleg. A film egyik magyar szereplője, a futó Török Benjámin Forest hasonló
problémákkal küzd, mint Natalie: számára a szülői elfogadás nem opció. Szegénységben,
gárdista apa mellett nőt fel, és amikor ráébredt, hogy meleg, szó szerint a
saját életét féltette. A másik magyar megszólaló, Hegedüs Csaba futóedzéseket
tart és üres óráiban szívesen bulizik drag
queenként. Az ő alakján keresztül a legszembetűnőbb az az önfeledtség és
tiszta életszeretetet, amit a sporton keresztül meg lehet tapasztalni. A
Kelet-Berlinben felnőtt Jessi azok közé tartozik, akik számára nem a családi coming out okozta az első nagy törést,
hanem az, hogy a teremhoki sportszövetség, tudomást szerezve arról, hogy
transznemű, előírta, hogy távolíttassa el a péniszét. Jessi végül a focinál
kötött ki, bizonyítva, hogy az LMBTQ-személyek számára a legegyszerűbb még mindig
az amatőr közegnél maradni.
Az
interjúk között akad jól eltalált, de kifejezetten rosszul felvett és vágott,
kevés eredeti ötlettel, így a film összességében hullámzó minőségű, erejű.
Bántó és kissé átgondolatlan, amikor a még oly ártatlan és szép üzeneteket az
alkotók a kamerába mondatják, vagy amikor a szereplők a küzdelmeikről beszélve
hosszan a könnyeiket törölgetik. A film leghitelesebb pillanatai nem azok,
amikor a másság és a sport, hanem amikor a másság és a család kapcsolata kerül
szóba. Az összes közül a bolgár származású, interszexuális Pol története a
legmegrázóbb. Minthogy Magyarországon a diskurzus egyik tárgya éppen a nemváltó
műtéteket érinti, különösen szomorú, amikor Pol a gyerekkorában, beleegyezése
és tudta nélkül vele történt, orvosok által forszírozott – akkoriban bevett
szokásnak számító – kasztrálását meséli el. A műtét derékba törte a
sportkarrierjét, és tulajdonképpen az életét is, minthogy felnőtt korára
ráébredt, férfiként szeretne élni. A film legbátrabb momentuma, hogy az alkotók
szóra bírták a férfi szüleit is – az egyszerű, vidéki, idős emberek megtörten
vallanak arról, hogy egész életükben bánták a műtétet, amelyet követően a
gyermekük szexualitását övező értetlenségük és szégyenük természetesen cseppet
sem szűnt meg.
Takács
Mária riportfilmjének és a hozzá hasonló alkotásoknak nem a puszta
ismeretterjesztés a feladata. Társadalmi küldetést teljesítenek, hiszen olyan
élethelyzetekről számolnak be, melyek realitását megismerve talán eljuthatunk
az előítéletekkel való leszámolásig.
KAPD EL
A RITMUST! – magyar, 2021. Rendezte: Takács
Mária. Kép: Kovács Claudia és Szőnyi István. Zene: Hodován Milán. Szereplők:
Török Benjamin Forest, Michaela Jessica Tschitschke, Pol Naidenov, Natalie
Deans, Hegedűs Csaba. Gyártó: Civil Művek / Leap Sports Scotland / Discover
Football Germany. 67 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 53-53. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15048 |