Fekete Tamás
The Quiet Place II. – amerikai, 2021. Rendezte és írta: John Krasinski. Kép: Polly Morgan. Zene: Marco Beltrami. Szereplõk: Emily Blunt (Evelyn), Cilian Murphy (Emmett), MIllicent Simmonds (Regan), Noah Jupe (Marcus), Djimon Hounsou (Vezér). Gyártó: Platinum Dunes / Sunday Nights. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 97 perc.
A három éve bemutatott Hang nélkül
eredetileg tavalyra beütemezett, ám végül 2021 májusára csúszott második
részében a folytatások természetrajza szerint minden sokkal nagyobb lesz: a
szûkös otthoni menedék kényszerû elhagyása után az új filmben egyszerre
megnyílik a tér, és míg az elõzmény a home invasion-filmek eszköztárához
nyúlt, a mostani darab egyes elemei már a road movie-kat idézik. Ugyanígy
tágul ki az idõkeret is: a kétségtelenül hatásos – ám kissé öncélú – nyitányban
visszaugrunk az események forrásához, ami egyúttal lehetõséget ad a családapát
alakító író-rendezõnek, John Krasinskinek, hogy visszacsempéssze magát a
cselekménybe. Az idõ és tér kiterjesztése mellett pedig nem csupán a szereplõk,
de a szörnyek és támadásaik száma is jelentõsen megnõ – a képi reprezentációban
pedig ez utóbbiak intenzitása is jóval erõsebb.
A második rész rendezõelve a kettõzés:
szinte minden motívum kétszer szerepel, vagy hasonló elõjellel, vagy éppen
ellenkezõleg, egymás pandantjaiként. Az apa nélkül útra kelõ Abbotték
vándorlásuk egyik helyszínén találkoznak régi barátjukkal, Emmett-tel, aki
viszont mindenkit elvesztett, családjából õ egyetlen túlélõ. A pusztító idegen
lényeket Krasinski párhuzamba állítja a megmaradt emberek egyik csoportjával,
akik épp olyan vérszomjasak, mint a földönkívüliek. Az önfeláldozásban és a
felelõsségvállalásban viszont Abbotték két gyereke képes felnõni szüleikhez –
ezek ábrázolásánál pedig a rendezõ tudatosa használja a montázstechnikát. Amerikában
a Hang nélkül 2. volt az a film, amely a pandémia utáni újranyitást
követõen elsõként lépte át bevételével a 100 millió dolláros lélektani határt,
és így a mozi egyik megmentõjeként is tekinthetünk rá. Ahogy a filmben, úgy a
valóságban is a kicsik, az elszántak és az eredeti gondolkodásúak kezében lehet
a megváltás.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 54-54. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15029 |