Fekete Tamás
The Quiet Place II. – amerikai, 2021. Rendezte és írta: John Krasinski. Kép: Polly Morgan. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Emily Blunt (Evelyn), Cilian Murphy (Emmett), MIllicent Simmonds (Regan), Noah Jupe (Marcus), Djimon Hounsou (Vezér). Gyártó: Platinum Dunes / Sunday Nights. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 97 perc.
A három éve bemutatott Hang nélkül
eredetileg tavalyra beütemezett, ám végül 2021 májusára csúszott második
részében a folytatások természetrajza szerint minden sokkal nagyobb lesz: a
szűkös otthoni menedék kényszerű elhagyása után az új filmben egyszerre
megnyílik a tér, és míg az előzmény a home invasion-filmek eszköztárához
nyúlt, a mostani darab egyes elemei már a road movie-kat idézik. Ugyanígy
tágul ki az időkeret is: a kétségtelenül hatásos – ám kissé öncélú – nyitányban
visszaugrunk az események forrásához, ami egyúttal lehetőséget ad a családapát
alakító író-rendezőnek, John Krasinskinek, hogy visszacsempéssze magát a
cselekménybe. Az idő és tér kiterjesztése mellett pedig nem csupán a szereplők,
de a szörnyek és támadásaik száma is jelentősen megnő – a képi reprezentációban
pedig ez utóbbiak intenzitása is jóval erősebb.
A második rész rendezőelve a kettőzés:
szinte minden motívum kétszer szerepel, vagy hasonló előjellel, vagy éppen
ellenkezőleg, egymás pandantjaiként. Az apa nélkül útra kelő Abbotték
vándorlásuk egyik helyszínén találkoznak régi barátjukkal, Emmett-tel, aki
viszont mindenkit elvesztett, családjából ő egyetlen túlélő. A pusztító idegen
lényeket Krasinski párhuzamba állítja a megmaradt emberek egyik csoportjával,
akik épp olyan vérszomjasak, mint a földönkívüliek. Az önfeláldozásban és a
felelősségvállalásban viszont Abbotték két gyereke képes felnőni szüleikhez –
ezek ábrázolásánál pedig a rendező tudatosa használja a montázstechnikát. Amerikában
a Hang nélkül 2. volt az a film, amely a pandémia utáni újranyitást
követően elsőként lépte át bevételével a 100 millió dolláros lélektani határt,
és így a mozi egyik megmentőjeként is tekinthetünk rá. Ahogy a filmben, úgy a
valóságban is a kicsik, az elszántak és az eredeti gondolkodásúak kezében lehet
a megváltás.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 54-54. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15029 |