rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Végtelen nap

Varró Attila

The Long Day’s Dying – brit, 1968. Rendezte: Peter Collinson. Írta: Alan White regényéből Charles Wood. Kép: Ernest Day és Brian Probyn. Zene: Malcolm Lockyer. Szereplők: David Hemmings (John), Tony Beckley (Cliff), Tom Bell (Tom), Alan Dobie (Helmut). Gyártó: Junction Films Limited. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 93 perc.

 

Nem valószínű, hogy a brit Peter Collinson rövid, ám színes életműve valaha is újrafelfedezésre csábítaná a tömegfilm és modernizmus keskeny metszetét kutató filmtörténészeket. A számos középszerű kalandfilm és tucat-thriller között megbúvó rendhagyóbb alkotásai csupán korábbi szerzői művek másolatai (mint a Pinter-féle Birthday Party-t idéző The Penthouse, a Roeg Vándorregéjét újragondoló Earthling vagy a Spiral Staircase remek remake-je), egyetlen kultuszfilm-rangig jutott bravúrja, az Olasz meló pedig többet köszönhet rafinált heist- és hajszafilm-erényeinek, mint zsánerromboló auteur-indulatoknak. Akad azonban egy Collinson-opusz, amely egyfelől izgalmas átmenetet képez a free cinema-val folytatott ifjonti flörtjei (lásd Up the Junction) és az érett férfikor Boetticher-féle, belső feszültségekre építő kalandtörténetei között (Vadászidény, Kémek csatája, Ruble Noon), másfelől ritka és szemléletes kísérlet a háborús filmek konzekvens műfaji dekonstrukciójára.

A Végtelen nap Alan White lenyűgöző debütregényéből készült: ex-kommandós szerzője bresson-i fegyelemmel és precizitással hatástalanítja a hősies kliséket három brit desszantos egynapnyi krónikájában, akik őrhelyüket hátrahagyva megindulnak egy foglyul ejtett német ejtőernyőssel saját vonalaik felé, a halálos zárótűzbe. Collinson és (a Lester-szatírák írójaként elhíresült) Charles Wood az álomgyári harcostársakkal ellentétben nem a fekete komédia gránátjait használják (22-es csapdája, MASH), inkább a szubjektív tudatfilmek stratégiáját követik (Pokol a Csendes óceánon): „lost and looking” hősei – élen az egyenest a Nagyításból átdobott David Hemmings-szel – néhány röpke orvgyilkosság és egy kurta összecsapás (amely a film egyetlen hozzáadása a regényhez) percein kívül tanácstalanul bolyonganak a front rémálomvilágában, halottakat gyilkolnak vagy egymást ölik. Mindehhez hozzácsapva a lassításokkal, ugró vágásokkal, flashforwardokkal tarkított formanyelvet, valamint a dialógusokkal összemosódó bizarr belső monológokat, a Végtelen nap ékes bizonysága a korszak formabontó műfaji törekvéseinek – hogy bravúros vagy bosszantó iskolapélda inkább, az főként azon múlik, nézője vizsgáztat vagy vizsgázik belőle a filmszakon.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15028

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -