Vincze Teréz
El nino pez – argentin, 2009. Rendezte és
írta: Lucia Puenzo. Kép: Rodrigo Pulpeiro. Zene: Andres Goldstein, Laura
Zisman. Szereplők: Inés Efron (Lal), Mariela Vitale (La Guayi), Pep Munné (Bronté),
Diego Velazquez (El Vasco). Gyártó: Cinematograficas Cinemania / INCAA.
Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 96 perc.
Az 1990-es évek közepén indult útjára
az ún. Új Argentin Film, mely szemléletében, gyártási módjában is jelentős
változásokat hozott a korábbi filmgyártáshoz képest, és a kritika azóta is
leginkább ennek a vonulatnak újabb és újabb hullámaiként szemléli a kortárs
argentin film fejlődését. Az irányzat egyik fő különlegessége, hogy számos és
egyben meghatározó női alkotó megjelenése jellemzi. A 90-es években induló első
hullám talán legkiemelkedőbb figurája Lucrecia Martel, majd őt követték az
ezredfordulón induló Albertina Carri, Celina Murga, Anahí Berneri – valamint a Halgyermek
rendezője, Lucía Puenzo, aki 2007-ben világszerte sikerrel mutatkozott be első
nagyjátékfilmjével, az interszexuális kamasz történetét elbeszélő XXY
című darabbal.
A Halgyermek egy
felső-középosztálybeli lány és a családjuknál dolgozó cselédlány tragikus
szerelmi története incesztussal és apagyilkossággal. A mű sok szempontból
illeszkedik az Új Argentin Film arculatába, többek között kissé fésületlen,
függetlenfilmes vizuális esztétikájával. Ugyanakkor folytatja azt a hagyományt
is, ami az irányzat több női alkotójánál is központi elem: a kamasz, illetve
fiatal női hősök szexualitásának és nemi identitásának összetett, a
patriarchális rend kegyetlen, elnyomó keretei között sokszoros konfliktusokkal
terhelt történeteinek bemutatását. Ebben a filmben is – ahogy az irányzat
filmjeiben sokszor – az argentin társadalom különböző etnikai és társadalmi
osztályainak konfliktusai is hangsúlyosak, s az elbeszélés kifejezetten törekszik
arra, hogy kibillentse a centrumból az európai gyarmatosítók
felső-középosztálybeli leszármazottainak nézőpontját. A nagyon sok drámai fordulatot
bonyolult flashback-technikával feldolgozó szerkezet erőteljes
érzéki-szenzuális megformáltságával, a reális és a mítikus igéző keverékével
ellenállhatatlanul ragadja magával a nézőt az érzelmek hullámvasútján.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 62-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15027 |