rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Halgyermek

Vincze Teréz

El nino pez – argentin, 2009. Rendezte és írta: Lucia Puenzo. Kép: Rodrigo Pulpeiro. Zene: Andres Goldstein, Laura Zisman. Szereplők: Inés Efron (Lal), Mariela Vitale (La Guayi), Pep Munné (Bronté), Diego Velazquez (El Vasco). Gyártó: Cinematograficas Cinemania / INCAA. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 96 perc.

 

Az 1990-es évek közepén indult útjára az ún. Új Argentin Film, mely szemléletében, gyártási módjában is jelentős változásokat hozott a korábbi filmgyártáshoz képest, és a kritika azóta is leginkább ennek a vonulatnak újabb és újabb hullámaiként szemléli a kortárs argentin film fejlődését. Az irányzat egyik fő különlegessége, hogy számos és egyben meghatározó női alkotó megjelenése jellemzi. A 90-es években induló első hullám talán legkiemelkedőbb figurája Lucrecia Martel, majd őt követték az ezredfordulón induló Albertina Carri, Celina Murga, Anahí Berneri – valamint a Halgyermek rendezője, Lucía Puenzo, aki 2007-ben világszerte sikerrel mutatkozott be első nagyjátékfilmjével, az interszexuális kamasz történetét elbeszélő XXY című darabbal.

A Halgyermek egy felső-középosztálybeli lány és a családjuknál dolgozó cselédlány tragikus szerelmi története incesztussal és apagyilkossággal. A mű sok szempontból illeszkedik az Új Argentin Film arculatába, többek között kissé fésületlen, függetlenfilmes vizuális esztétikájával. Ugyanakkor folytatja azt a hagyományt is, ami az irányzat több női alkotójánál is központi elem: a kamasz, illetve fiatal női hősök szexualitásának és nemi identitásának összetett, a patriarchális rend kegyetlen, elnyomó keretei között sokszoros konfliktusokkal terhelt történeteinek bemutatását. Ebben a filmben is – ahogy az irányzat filmjeiben sokszor – az argentin társadalom különböző etnikai és társadalmi osztályainak konfliktusai is hangsúlyosak, s az elbeszélés kifejezetten törekszik arra, hogy kibillentse a centrumból az európai gyarmatosítók felső-középosztálybeli leszármazottainak nézőpontját. A nagyon sok drámai fordulatot bonyolult flashback-technikával feldolgozó szerkezet erőteljes érzéki-szenzuális megformáltságával, a reális és a mítikus igéző keverékével ellenállhatatlanul ragadja magával a nézőt az érzelmek hullámvasútján.   


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15027

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -