rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Nem vagyok, aki vagyok

Baski Sándor

Muidhond – holland, 2020. Rendezte: Patrice Toye. Írta: Peter Seynaeve. Kép: Richard Van Oosterhout. Zene: John Parish. Szereplők: Tijmen Govaerts (Jonathan), Line Pillet (Chatal), Greet Verstraete (Anya), Julia Brown (Elke). Gyártók: Prime Time / KeyFilm. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 99 perc.

 

Egy régi vicc szerint a tanár és a pedofil közt az a különbség, hogy utóbbi szereti a gyerekeket. A flamand Patrice Toye egy hasonlóan provokatív, csak éppen komolyan vett premissza nyomán végez lélektani mélyfúrást egy gyerekekhez vonzódó férfin. A börtönből bizonyítékok hiányában elbocsájtott 23 éves Jonathan eleve nem úgy néz ki, mint a bűnügyi filmekből ismert, visszataszító külsejű perverz figurák, és nem is predátorként, hanem saját vágyainak fogságában őrlődő tragikus (anti)hősként jelenik meg. Igyekszik távol tartani magát a szomszédjába beköltöző kilencéves kislánytól, de az anyja által elhanyagolt Elke egyre inkább barátként és pótapaként kezeli.

A rendező kényelmetlen helyzetbe hozza a nézőt, mert a fiú gyötrődését, magányát az ő szubjektív szemszögéből mutatja be, érzelmi azonosulást váltva ki ezzel, majd ugyanebből a személyes perspektívából rögzíti azt is, hogy miként támad fel Jonathanben az érzéki vágy. A történet előrehaladtával Elke családi háttérét is egyre jobban megismerhetjük, aki így nem a személyiség nélküli sablonáldozat szerepét kapja, hanem ugyanolyan hús-vér figurává válik, mint Jonathan. Ha nem ismernénk a férfi sötét titkát, akár még szívmelengető is lehetne, ahogy a fojtogató kisvárosi miliőben a két magányos lélek egymásba kapaszkodik. Így viszont még az ártatlannak tűnő intim pillanatok is drámai feszültséggel telítődnek, mert nem tudhatjuk, Jonathan mikor lépi át a határokat.

Patrice Toye rendezése nem mentes a fesztiválfilmes sallangoktól, ilyen például a tolakodó halmetafora is, de ezzel együtt is kivételes empátiával tudja érzékeltetni, hogy milyen lehet szörnyetegtudattal létezni. Filmje vizuálisan is erős, a rideg környezet tükrözi a főszereplő belső világát, az egyre szűkülő mélységélesség pedig be is zárja őt oda – igazán élővé azonban Tijmen Govaertsja és Julia Brown dermesztően hiteles alakítása teszi a produkciót.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15022

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -