Baski Sándor
Varsics Péter és Csurgó Csaba romantikus komédiája egyszerre követi és tágítja is a műfaj szabályait.
Az Így
vagy tökéletesben a humorforrást többek közt egy prosztatavizsgálat, egy
obszcén pózban begipszelt középső ujj és némi kutyaszardobálás biztosítja. Ha
csak ennyit tudnánk a filmről, akkor látatlanul is beilleszthetnénk az olcsó
poénokkal operáló romantikus komédiák vonulatába, de Varsics Péter filmjének
szerencsére van még egy rétege.
Csurgó
Csaba forgatókönyvíró előző nagyjátékfilmje, a Megdönteni Hajnal Tímeát is hasonló regiszterekben mozgott, a
különbséget többek közt az élményanyag átéltsége jelenti. Csurgó húsz éven át
dolgozott a reklámszakmában, ismeri a copywriterek és a marketingesek világát
kívülről és belülről is, így a szépírói ambícióktól fűtött kreatív igazgató
figurájába alighanem a saját vágyait és tapasztalatait is beleírta. Hasonló
háttérből érkezett az elsőfilmes rendező, Varsics Péter is, aki ezidáig brand
reklámokat, televíziós promókat és trailereket készített főállásban.
Veterán
reklámosokként nyilván mindketten tisztában vannak azzal, hogy a megrendelő,
illetve a célközönség igényeinek kielégítése mellett a személyes víziók
megvalósítása csak korlátozottan lehetséges, és mindvégig ezt a szűk
határmezsgyét próbálják belőni. A külsőségeket illetően követik a hazai
romkom-hagyományokat, de közben hol feltűnőbben, hol diszkrétebben próbálják
tágítani is a műfaj határait. Történetük legüdítőbb momentuma, hogy a két
főszereplő, a meg nem értett szépíró pózában tetszelgő, kiégett reklámos és a
spirituális bestsellereket gyártó, Instagram-sztár írónő elsősorban nem az igaz
szerelmet keresik. A romantikus komédiák tipikus huszonéves vagy kora harmincas
naiv figuráival ellentétben a negyvenhez, illetve ötvenhez közelítő Katának és
Andrásnak jóval kevesebb illúziója, de annál több múltja van. Személyiségük,
habitusuk látszólag teljesen ellentétes, verbális és fizikai összezördüléseik a
klasszikus screwball comedyk civakodó párosait idézi.
A
történet nézőpontkaraktere András, az ő cinizmusa pedig meghatározza a film
hangvételét is. Hiányoznak a műfajra jellemző, émelyítően szentimentális
pillanatok, a romantikus giccs áradását folyamatosan ellenpontozzák a
főszereplők szarkasztikus megjegyzései, beszólásai. Varsics és Csurgó még a
műfaj legnagyobb csapdáját is kikerülik: úgy vezénylik le a romkomok kötelező
„nagy futását” – ez az a pillanat, amikor az egyik szereplő ráébred, hogy
mégsem tud a másik nélkül élni, és a reptérre, pályaudvarra, esküvőre rohan
megvallani az érzelmeit a másiknak –, hogy se hatásvadásznak, se kínosan
érzelgősnek nem tűnik a zárlat.
Az
alkotók bátorsága a műfaji panelek kilazítását illetően azonban csak egy
bizonyos határig terjed. Az alapötlet alkalmas arra, hogy rámutassanak,
mennyire hazug a közösségi média által teremtett (ön)kép, ezeket a ziccereket
többnyire le is ütik, és példásan figurázzák ki az illúziógyártás másik
színterét, a reklámos közeget is – Dér Zsolt tenyérbemászóan ellenszenves
asszisztens figurája telitalálat. Kommentár nélkül hagyják viszont azt a
lektűripart, amelynek a női főszereplő a sztárja, és amíg az egyértelműen
kiderül, hogy András regényíróként kínosan tehetségtelen, Béres Kata coelhói életbölcsességeinek
érvényességében nem kételkednek. A nő múltbeli traumájának feltárásakor is
megállnak a cél előtt egy lépéssel, nehogy egy túlságosan életszagú, a romkom
műfaj safe space-én túlmutató
incidens kizökkentse a nézőt. A film alaphangulatától így legfeljebb csak
András megelevenedő regényrészletei, illetve drogos hallucinációi ütnek el,
azok viszont nagyon.
Egyik
hazai előképéhez, a Csak szex és más
semmihez hasonlóan az Így vagy
tökéletes közhelyesebb megoldásai a kiváló casting miatt válnak bocsánatos
bűnökké. A mellékalakok kevésbé kidolgozottak – a legkevesebb árnyalatot András
lánya (Hais Dorottya) kapja –, de Trokán Nóra és Lengyel Tamás képesek
mélységet vinni a szerepükbe, Thuróczy Szabolcs és Hegedűs D. Géza pedig
zseniálisan rajzolják meg a tapló vállalkozó, illetve az elitista kritikus
figuráját.
A
film azonban elsősorban Fekete Ernő és a filmvásznon még újonc, vajdasági Béres
Márta párosa miatt működik. A romkom eleve színészközpontú műfaj,
elengedhetetlen hozzá a jó ütemérzék és a főszereplők közti összhang, de
Feketének és Béresnek még azt is sikerül elérnie, hogy a kevésbé frappáns
mondatok se lógjanak le a filmről – vagy, hogy egy meghitt kutyagumi-hajigálás
se legyen annyira kínos, mint amennyire leírva az.
ÍGY VAGY TÖKÉLETES – magyar, 2020. Rendezte: Varsics
Péter. Írta: Csurgó Csaba. Kép: Nagy András. Zene: Balázs Ádám. Vágó: Kovács
Zoltán. Szereplők: Fekete Ernő, Béres Márta, Lengyel Tamás, Trokán Nóra,
Thuróczy Szabolcs, Dér Zsolt, Hais Dorottya. Gyártó: Szupermodern Stúdió.
Forgalmazó: InterCom. 105 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 49-50. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15020 |