Varr Attila
Pippa Bianco megoszt elsfilmjben a mobilkamerk az igazi erszaktevk.
Manapsg, amikor a kamaszok krben lassan pp olyan
elterjedt a pornfggsg, mint az alkohol- vagy a drogproblmk, mikzben
egyre tbb tizenves idegenedik el a sajt testtl az internetes ingerradat
folytn, mg mindig meglepen kevs jtkfilm foglalkozik rdemben a kzssgi
mdia tvolrl sem ldsos hatsra a serdlkori szexulis s szemlyisg-fejldsre.
Hivatalos rszrl biztosabb – vagy inkbb kudarckerlbb – megolds
trvnyekkel beszablyozni, sznyeg al sprni (netn politikai manipulcikra
hasznlni) az internet veszlyeit, mint szintn, tabuk nlkl s szakszeren
beszlni rluk a fiataloknak – mvszi szempontbl pedig mra vgzetes aknamezv
vlt ez a tma, s szinte elkpzelhetetlen olyan provokatv, szkimond helyzetjelentseket
kszteni rla, mint amilyen a Klykk
a Clark-Korine prostl vagy Gregg Araki Teen
Apocalypse-trilgija volt a Hl eltt, valamikor a kkorszakban. A
kortrs alkotsok tbbsge megmarad a legltvnyosabb jelensgnek szmt cyberbullying seklyes blben,
elkerlve a terlet igazi mlyvizeit, mint amilyen a mai kamaszok (tl) korai
nemi letnek nkntes s totlis tmdiatizldsa a mintnak hasznlt
porntl a bulibl kszlt home szex-videkig.
Az Eufria
egyik rendezjeknt ismert vlt Pippa Bianco 2019-es debtfilmje,
a kt Sundance-djjal jutalmazott (legjobb forgatknyv, legjobb sznszn) Megoszts els pillantsra nem tnik tbbnl
egy jabb cyberbully-drma csendes
mvszfilmjnl, fszerepben a 16 ves, kosaras Mandy-vel, aki egy eszmletlen
rszegen vgzett buli msnapjn szembesl egy rla kszlt szexvideval,
amelyet az elkvet fik osztottak meg iskolatrsaival. Habr a trtnet gondosan
vgigmegy az sszes ktelez krn (a szlk sokkja, a nvtelen zaklat
zenetek, az ldozathibztats az iskola rszrl, a fik felelssgre vonsa)
a rendeznt nem a tnyfeltrs ignye vezrli, sokkal jobban izgatjk hsnje
rzelmi reakcii az esemnyekre, a felntt nyomssal szemben kialaktott egyni
vdelmi mechanizmusnak mkdse s a kortrs kapcsolatok komplexitsa. Mint
ahogy nincs valdi antagonista, s az egyetlen ltvnyos fordulat az utols
jelenetig vrat magra, gy a tmhoz ill mfaji formk is csupn
jelzsrtkkel villannak fel, mintha csak Bianco direkt a nzk orra al
drgln, mit nem kapnak a pnzkrt.
Noha Mandy egyetlen clja, hogy megtudja, pontosan mi is trtnt vele, mialatt
jultan hevert a padln, nem kerekedik Memento-fle
amnzia-krimi a nyomozsbl; egy nyomaszt folyosi thriller-jeleneten kvl
nem jut szerep a kortrscsoport fenyegetsbl fakad feszltsgeknek, s hiba
bukkan fel egy meglep cskjelenet, nem szkken szrba poszt-traumatikus romnc
belle.
Tl azon, hogy Bianco pratlan hitelessggel s
mlysges emptival brzolja ezt a vilgot, kzppontjban a pr hnapos
felntt vlsi folyamattal, amely sorn az iskolai krnyezettl fokozatosan
elidegened Mandy lassacskn jrapti kapcsolatt a klvilggal (meghozva az
ehhez szksgesnek rzett ldozatot), a Megoszts
kvetkezetesen kifejt egy mlyebben hzd gondolatmenetet is, mghozz a kzssgi
mdiban zajl knyrtelen kpp vlsrl. Mandy a film nyitnytl kezdve
filmfelvtelek foglyaknt jelenik meg (egy kosrmeccsen felvett hibjt edzje
a csapat eltt elemzi ki), hogy azutn elrasszk mobiljt, laptopjt, majd a
krnyez tvkpernyket az erszakrl kszlt fnykpek s videk, majd pedig gyvdje
is egy mdiahadjratban ltja a trvnyes felelssgre vons egyetlen eslyt.
A hsn f konfliktusa nem a tudtn kvl lezajlott aktusbl fakad (ezt jelzi a
film vgn elkerlt vide is), hanem abbl, ahogy a sajt tulajdonnak vlt
mdiakpe pillanatok alatt, jrvnyszeren kztulajdonn vlik: nem csak
elveszti ellenrzst felette, de kiszorul belle (csupn msok, a kpksztk
tudjk, mi trtnt vele). Ahogy a film sznvilgt feltartztathatatlanul
elrasztja a monitor kkje, beszremkedve lete minden terbe, Mandy fokozatosan
rbred, hogy azok az (akr szex-) felvtelek, amelyek korbban a szrakozsa,
npszersge, nrtkelse javra kszltek rla, valjban trggy teszik s kiszolgltatjk:
a tanv vgre megtanulja, milyen rat kvetel a folytonos mdiajelenlt, amely
a tizenvesek vilgban jformn a tlls zlogt jelenti. Az vzr blrl
kszlt pzol fotk melankolikus montzsa a hsn tudatosan felvllalt visszatrst
jelzi az „oszd meg s uralkodj”
diktatrjba – m az ersen megoszt krds, vajon a finl trls gombja a
teljes megadst vagy a msok feletti uralom megtagadst jelzi.
MEGOSZTS (Share) –
amerikai, 2019. Rendezte s rta: Pippa Bianco. Kp: Ava Berkofsky. Zene:
Schlohmo. Szereplk: Rhianne Barreto (Mandy), Charlie Plummer (Dylan), Poorna
Jagannathan (Kerri), Lovie Simone (Jenna), Nicholas Galitzine (A.J.). Gyrt:
A24 / Loveless. Forgalmaz: HBO Go. Feliratos. 87 perc.
A cikk kzvetlen elrhetsgei: | |
![]() | offline: Filmvilg folyirat 2021/08 54-54. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15017 |