rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Pippa Bianco: Megosztás

Képhatalom

Varró Attila

Pippa Bianco megosztó elsőfilmjében a mobilkamerák az igazi erőszaktevők.

 

Manapság, amikor a kamaszok körében lassan épp olyan elterjedt a pornófüggőség, mint az alkohol- vagy a drogproblémák, miközben egyre több tizenéves idegenedik el a saját testétől az internetes ingeráradat folytán, még mindig meglepően kevés játékfilm foglalkozik érdemben a közösségi média távolról sem áldásos hatására a serdülőkori szexuális és személyiség-fejlődésre. Hivatalos részről biztosabb – vagy inkább kudarckerülőbb – megoldás törvényekkel beszabályozni, szőnyeg alá söpörni (netán politikai manipulációkra használni) az internet veszélyeit, mint őszintén, tabuk nélkül és szakszerűen beszélni róluk a fiataloknak – művészi szempontból pedig mára végzetes aknamezővé vált ez a téma, és szinte elképzelhetetlen olyan provokatív, szókimondó helyzetjelentéseket készíteni róla, mint amilyen a Kölykök a Clark-Korine párostól vagy Gregg Araki Teen Apocalypse-trilógiája volt a Háló előtt, valamikor a kőkorszakban. A kortárs alkotások többsége megmarad a leglátványosabb jelenségnek számító cyberbullying sekélyes öblében, elkerülve a terület igazi mélyvizeit, mint amilyen a mai kamaszok (túl) korai nemi életének önkéntes és totális átmédiatizálódása a mintának használt pornótól a buliból készült home szex-videókig.

Az Eufória egyik rendezőjeként ismerté vált Pippa Bianco 2019-es debütfilmje, a két Sundance-díjjal jutalmazott (legjobb forgatókönyv, legjobb színésznő) Megosztás első pillantásra nem tűnik többnél egy újabb cyberbully-dráma csendes művészfilmjénél, főszerepben a 16 éves, kosaras Mandy-vel, aki egy eszméletlen részegen végzett buli másnapján szembesül egy róla készült szexvideóval, amelyet az elkövető fiúk osztottak meg iskolatársaival. Habár a történet gondosan végigmegy az összes kötelező körön (a szülők sokkja, a névtelen zaklató üzenetek, az áldozathibáztatás az iskola részéről, a fiúk felelősségre vonása) a rendezőnőt nem a tényfeltárás igénye vezérli, sokkal jobban izgatják hősnője érzelmi reakciói az eseményekre, a felnőtt nyomással szemben kialakított egyéni védelmi mechanizmusának működése és a kortárs kapcsolatok komplexitása. Mint ahogy nincs valódi antagonista, és az egyetlen látványos fordulat az utolsó jelenetig várat magára, úgy a témához illő műfaji formák is csupán jelzésértékkel villannak fel, mintha csak Bianco direkt a nézők orra alá dörgölné, mit nem kapnak a pénzükért. Noha Mandy egyetlen célja, hogy megtudja, pontosan mi is történt vele, mialatt ájultan hevert a padlón, nem kerekedik Memento-féle amnézia-krimi a nyomozásából; egy nyomasztó folyosói thriller-jeleneten kívül nem jut szerep a kortárscsoport fenyegetéséből fakadó feszültségeknek, és hiába bukkan fel egy meglepő csókjelenet, nem szökken szárba poszt-traumatikus románc belőle.

Túl azon, hogy Bianco páratlan hitelességgel és mélységes empátiával ábrázolja ezt a világot, középpontjában a pár hónapos felnőtté válási folyamattal, amely során az iskolai környezetétől fokozatosan elidegenedő Mandy lassacskán újraépíti kapcsolatát a külvilággal (meghozva az ehhez szükségesnek érzett áldozatot), a Megosztás következetesen kifejt egy mélyebben húzódó gondolatmenetet is, méghozzá a közösségi médiában zajló könyörtelen képpé válásról. Mandy a film nyitányától kezdve filmfelvételek foglyaként jelenik meg (egy kosármeccsen felvett hibáját edzője a csapat előtt elemzi ki), hogy azután elárasszák mobilját, laptopját, majd a környező tévéképernyőket az erőszakról készült fényképek és videók, majd pedig ügyvédje is egy médiahadjáratban látja a törvényes felelősségre vonás egyetlen esélyét. A hősnő fő konfliktusa nem a tudtán kívül lezajlott aktusból fakad (ezt jelzi a film végén előkerült videó is), hanem abból, ahogy a saját tulajdonának vélt médiaképe pillanatok alatt, járványszerűen köztulajdonná válik: nem csak elveszíti ellenőrzését felette, de kiszorul belőle (csupán mások, a képkészítők tudják, mi történt vele). Ahogy a film színvilágát feltartóztathatatlanul elárasztja a monitor kékje, beszüremkedve élete minden terébe, Mandy fokozatosan ráébred, hogy azok az (akár szex-) felvételek, amelyek korábban a szórakozása, népszerűsége, önértékelése javára készültek róla, valójában tárggyá teszik és kiszolgáltatják: a tanév végére megtanulja, milyen árat követel a folytonos médiajelenlét, amely a tizenévesek világában jóformán a túlélés zálogát jelenti. Az évzáró bálról készült pózoló fotók melankolikus montázsa a hősnő tudatosan felvállalt visszatérését jelzi az „oszd meg és uralkodj” diktatúrájába – ám az erősen megosztó kérdés, vajon a finálé törlés gombja a teljes megadást vagy a mások feletti uralom megtagadását jelzi.

 

MEGOSZTÁS (Share) – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Pippa Bianco. Kép: Ava Berkofsky. Zene: Schlohmo. Szereplők: Rhianne Barreto (Mandy), Charlie Plummer (Dylan), Poorna Jagannathan (Kerri), Lovie Simone (Jenna), Nicholas Galitzine (A.J.). Gyártó: A24 / Loveless. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 87 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15017

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -