Pernecker Dávid
Denis alkotásaiban a Tindersticks zenéje nem ismétli a látottakat, hanem
reagál a képekre, így bővítve a filmek lehetséges értelmezéseit.
Széttört,
elliptikus cselekményvezetés, érzéki-lírai képek és szekvenciák, színekből és
hangokból és mozgásokból, arckifejezésekből és tettekből épülő enigmatikus
atmoszféra, elbizonytalanított szerzői álláspont, filmzsánerek kiforgatása, a
karaktereken és cselekedeteiken túlmutató ideák. Claire Denis nem állít, nem
jelent ki, de műveinek legapróbb mozzanataiban és elemeiben is történet van. Filmjeihez
és szerzői stílusához első látásra nem kifejezetten illik a Tindersticks zenéje.
Az 1991-ben alakult kultikus nottinghami zenekar romantizáló, elégikus
popdalaiban van viszont valami, ami meglepően rezonál Denis alkotásaival: az
értelmezhetőség tág tere. Hosszú csendek, levegős szerkezet határozza meg a
Tindersticks legemlékezetesebb műveit, legyen szó vonósokra komponált
szerzeményeikről, rockformát követő slágereikről, vagy épp kísérletező,
minimalista dalaikról. Ez a szellős tér azonban nem csupán az egyes hangok
között húzódó fizikai tér, hanem a dalszövegekben derengő gondolatok és történetek
tere is. Stuart Staples – aki, enyhe túlzással élve, maga a Tindersticks – elbeszélés-szerű
verseinek nehezen megfejthető metaforái és kihagyásos szerkesztésmódja
kételyekkel teli kihívássá teszik a zenekar műveinek befogadását. A hallgatók
nem csupán saját értelmezéseiket szőhetik egyes dalaikba, hanem beléphetnek a számukra
létrehozott térbe: Staples nem fogja senki kezét, csak inspirál és
lehetőségeket mutat fel. Nem véletlen tehát, hogy Claire Denis beleszeretett a
zenekarba. Denis és Staples az 1996-os Nénette
és Boni óta dolgoznak együtt, ilyen-olyan formában. A zenekar a rendezőnő négy
filmjének zenéjét szerezte (Nénette és
Boni, Kínzó mindennapok, 35 pohár rum, White Material), a frontember négy filmjében működött közre (L’intrus, Les salauds, Jöjj el, napfény!,
Csillagok határán), míg a 2002-es Péntek este zenéjét a Tindersticksből épp
akkor kilépett – és azóta elismert filmzeneszerzővé vált – Dickon Hinchcliffe írta.
Kivételes kollaboráció ez, de nem csupán azért, mert feltehetően nincs még egy
rendező, aki egy rock-zenekarral ilyen hosszantartó kreatív kapcsolatot
alakított volna ki. Staples és a Tindersticks zenéje nélkül ugyanis Denis
filmjei sokat – nagyon sokat – veszítenének hatásukból.
Szóba
sem jön a tradicionális, bármiféle szabályt követő filmzene. A rendező bízik
alkotótársaiban, nem mondja meg, hogy milyen filmzenét szeretne. Impresszionisztikus
zene ez, ami a majdhogynem kész, nyers vágatra készül: egyfajta érzelmi reakció
az atmoszférára, színekre, hangokra, a karakterek jellemére és tetteikre, jelenetekre
és képekre. A zene ugyanakkor nem ismétli a látottakat. Denis és Staples közös
munkáinak jellemzője minden olyan bevett fogás mellőzése, ami irányíthatja,
vagy épp manipulálhatja a nézőt. Zenei gondolatok ezek, amik kommentárként a
filmekre tapadva szólnak mindarról, amiről a képek nem tudnak. Amit Denis is csak
kutat. Staples, a Tindersticks és Denis aktív párbeszéde ez. A zene beszél a
filmhez, a film a zenéhez, a néző pedig csatlakozhat.
Az
egyik legfeltűnőbb példája ennek a 2001-es Kínzó
mindennapokban látható-hallható. Denis klasszikusában a vámpír- és kannibálfilm
elhasznált sémái újszerűvé tudtak válni. A Kínzó
mindennapokban a test és az elme transzformációját, az élet és halál
senkiföldjén tengetett lét elemzését a horrorfilmes ijesztgetés és megrázás
fölé emeli: célja a gyilkos ösztönök és az emberiesség között elterülő
egzisztenciális határmezsgye nehezen, vagy épp sehogy sem megválaszolható
kérdéseinek felvetése. Staples és a Tindersticks pedig rátapintott a lényegre:
egy csók és egy harapás között csekély a különbség, hiszen ha nem így lenne, a
vadszerelmesek sem harapdálnák egymást. A Kínzó
mindennapok zenéje zavarba ejtően atipikus: romantikus – és
„tindersticksesnek” is nevezhető – vonósmelódiái bizarrul ellentétezik a
vérontás közel sem szívmelengető képsorait. Egyszerre édeskés, melengető
hangképek ezek, de gyásszal telve. A zenei ambivalencia mesteri példája:
egyaránt felfogható szerelmi és gyilkossági témaként. Denis alig használ
párbeszédeket, a zenét inkább a film hangjai mozgatják. A kávéfőző kotyogása és
sziszegése, a nyekergő lépcsőn dobogó talpak ihlette zenei hangok észrevétlenül
rántják a nézőt a homályos cselekménybe, közel a szereplőkhöz. Hasonló
érzelmi-hangulati ellentétezés szervezi első közös munkájukat is: a Nénette és Boni minden szentimentális
felhangtól megfosztott drámájának laza jazzből és lounge-ból merítő zenéje
mintha felszínre hozná az egymástól eltávolodott testvérpár kapcsolatának
régvolt, örömteli pillanatait, ahogy a jelenük viszontagságaiban rejlő szeretetet
is. A gondoskodás lehetséges – néha ártalmas – permutációit Denis szereplőivel
rokonszenvezve, ugyanakkor közel sem naivan vizsgálja. A nem mindennapi
alaphelyzetben – megszülni, elvetetni, vagy megválni egy újszülöttől – szoruló
szereplők a zenekar könnyed, játékos dallamdarabjainak köszönhetően
gyarlóságukban válnak emberivé. A Tindersticks zenéje életet, optimizmust,
lendületet ad a komor és szilánkos történethez, aminek esszenciáját a filmben kiemelt
helyen megszólaló Tiny Tears című
slágerük fű alatt összegez: hogyan okozhatunk fájdalmat azoknak, akiket óvnunk
kellene?
A
saját világukban elveszett, vagy attól messzire kerülő karakterek viszonyának
változása visszatérő Denis-téma, amit legszemléletesebben talán a 2008-as 35 pohár rumban ábrázol, a szereplők
életét összekötő és szétválasztó, vagy épp elmetsző metróvonalakkal. A
főszereplők – apa és lánya – kapcsolata egy idegen férfi érkezésével gyökeresen
megváltozik, erre pedig a Tindersticks nyitótémája előre fel is hívja a figyelmet:
frusztrált, morózus hangfolyam ez, a szellemsikolyokat idéző fa- és rézfúvósok
azonban az első metró érkezésével elnémulnak, helyükre egy riszálós, tipikusan
francia popdallam ugrik, talmi normalitást sugározva. Ez a hangulati váltás már
a főcím alatt tudatja, hogy valami nem stimmel, csak azt nem lehet leolvasni a
sötétben bagózó Lionel (Alex Descas) arcáról, hogy mi. Denis rendszeresen
használ különböző – nem zeneszerzőitől származó – dalokat filmjeiben (különösen
hatásosan az 1999-es Szép munka
záróképeinél), a leginkább következetesen épp a 35 pohár rumban. Míg a hétköznapi jelenetek alatt a metrókkal
együtt suhanó melodika-központú Tindersticks-szerzemények szólnak, addig a
cselekmény fordulópontjaira diegetikus dalok hívják fel a figyelmet, nem pedig
elvárt, teátrális dallamok. Jó példa erre az apa és a lánya vacsora utáni
jelenetében az a túlságosan is felemelő calypso-szám, amivel Denis kettészeli a
zenekar hangjait: nyílik a szakadék a karakterek között. Staples és Denis ezt a
megoldást fonákjára fordítja a 2017-es Jöjj
el, napfény!-ben, amikor az inkább csak jelzésértékű filmzenét megakasztja
egy meghökkentően nagy ívű, dagályosan hömpölygő-túlcsorduló tétel, egekbe
emelve a festőnő (Juliette Binoche) szerelemkeresésének legfontosabb
pillanatát.
A 2009-es
White Material esetében a filmzene
helye és funkciója jóval nehezebben határozható meg. Denis Afrikában játszódó
filmjének absztrakt zenéje a fekete kontinens közelébe sem merészkedik: a kísérteties
csellóbúgás, egy kikukázott, törött harmónium szenvedése, az ambient-hangképek
és szaxofonsikítások nem ellenpontoznak, nem jellemzik a karakterek viszonyait,
nem beszélnek a halmozottan tragikus történetről. A zene a halódó természetben,
a karaktereket körbeölelő pusztuló panorámában van. A földben, a fákban, a
levegőben és a szélben is megállíthatatlanul közelgő fájdalom hangja remeg. Ez
a névtelen vidék senkié, senki nincs itt otthon: a telepesek elvesztik ültetvényüket,
munkásaik elűzetnek, a megszálló francia milícia kivonul, helyi kormányzás
nincs, még a gerillák sem ide valósiak. Az otthontalanság képlékeny,
feltűnő-elmúló, középpont nélküli zenéje köt össze mindent és mindenkit. Kerek,
lezárt dallamok nélkül szól a rendező által sokszor kivesézett kolonializmus egyénre
és közösségére gyakorolt hatásairól. A Tindersticks kompozícióinak sincs
adekvát pozíciója: nem drámai, katarzisokat messzire kerülő zene, a legkeményebb
jelenetekben nem is hallani. Mikor viszont dekadens módon, a cselekmény
nyugvópontjain feltűnnek a zenekar nyúlós, sötét hangjai, az csak a
szörnyűségekre emlékeztet vagy előre jelzi azokat. Egy tétel, ami kilóg a
sorból: mikor Maria (Isabelle Huppert) új munkásait szállítja a kávéültetvényre,
a tájképek alatt feszes gitár- és basszuspengetés szól, dob lüktet, sehol a
mindent bekebelező harmóniumhang. A gitár-riff egyre csak torzul, majd a
tetőpont előtt széthullik. Nehéz ezt nem úgy érteni, mint az embertelenné tett
névtelen ország utolsó, szinte felesleges figyelmeztetését, amit a nő későn fog
csak fel. Az igazi tragédia ez, de a vér már zenei kíséret nélkül folyik.
Szembeötlő,
hogy Denis 2013-as Les salauds című
provokatív, lesújtó, kegyetlenségében is költői alkotásának Staples által
szerzett zenéje mennyi hasonlóságot mutat a White
Material zenéjével. A Les salauds
hangképei szintén a tér, a hely, de főleg a mocsadék, amorális közeg
megtestesítői, abból születnek és kebelezik be a főszereplőt. A sógora
öngyilkossága mögötti rejtélyt kibogozó hajóskapitány (Vincent Lindon) számára
a szárazföld idegen vidék: a vízen minden rendben, nincs is szükség zenére,
Párizs mocskos utcáin viszont elektronikus búgások, zajfolyamok, zaklatott
szintetizátor-akkordok taszigálják előre, bele a pokolba. Denis sejtelmes képekből,
szótlanul üvöltő gesztusokból, vészjósló hangdizájnból kibomló kvázi-thrillerének
zenéje épp olyan hideg, fagyos és érzéketlen, mint a fragmentált történetben
mélyre rejtett bűnök. Lassan kúszó, morbid, kínzott noktürn, ami – együtt
mozogva a központi karakterekkel – megállíthatatlanul halad az megsemmisülés
felé. A film gyomorba vágó csúcspontján – a bordély plafonkamerájának sokkoló felvétele
– fájdalmas cinizmussal és rohadék iróniával felcsendülő Put Your Love in Me című kimiskárolt, leszedált és lelketlen Errol
Brown-feldolgozásban jellegzetes baritonján nyögdécselő Staples nem oldoz fel,
nem mutat kiutat: a dal összezárja a nézőt az elfajzottakkal. Denis
emberségképét a legalapvetőbb, állatias, zsigeri ösztönökre redukálja, Staples
pedig gyászhimnuszt írt a morális enyészethez. Staples munkája kiemeli a
sikátorokból a cselekményt és ómenné teszi azt.
Staples
és Denis egyik legszebb együttműködése minden bizonnyal a 2004-es L’intrus. Denis rendhagyó módon egyetlen
emberre koncentrál, egy emocionálisan kiégett, magányos, társaitól és
szeretteitől elhidegült szívbeteg zsoldosra (Michel Subor), aki elhagyva alpesi
otthonát kel útra, hogy új szívet keressen magának a koreai feketepiacon (és
hogy felkeresse soha nem látott fiát). Érzéki, gyönyörű, empatikus és bölcs
film ez, Denis filmköltészetének egyik csúcsdarabja: kontemplatív, filozofikus
pikareszk, amit könnyebb – és célravezetőbb – érezni, mint értelmezni. Denis
képeinek szerkesztésmódja egyértelműen zenei, bensőséges harmónia árad
szekvenciáiból. A L’intrus zenéjében
épp ezért nincs helye nagy dallamoknak. A képek konszonanciájával látványosan
ütköző zenét tördelt, szabálytalan, esetlegesnek ható dobritmusok, szaggatott
gitárhangok, atonális trombitaszó, hosszan elterülő szinti-mormogások uralják:
a férfi bekrepáló szívének disszonáns zajai, az elmúlás egyre hangosodó
zihálása, egy szétzuhant kapcsolat mementója. A zene statikussága jelzetlen,
finom kritika: a férfi az elkerülhetetlent akarja elkerülni.
Staples
legexperimentálisabb filmzenéje Denis 2018-as Csillagok határán című idézőjeles sci-fijéhez készült. A rendező
nem először kutatja, hogy mit jelent embernek lenni embertelen körülmények
között, a zsáner pedig tökéletes táptalaj ehhez, hiszen majdnem minden
tudományos-fantasztikus film ezt teszi. A Csillagok
határán azonban színtiszta Denis-film, a műfajt építő formulák ujjai között
átperegve válnak az idézőjeles cselekményt szervező témák díszleteivé. A félelmetes
és fenséges űrben utazó bűnözők tettei – legyenek azok a gusztustalanság, a
kegyetlenség, vagy akár az önzetlenség változatai – szimbolikus-poétikus
képekből szőtt metaforákká alakulnak. A fekete üresség totálképeinek helyét
egyre inkább a belső űr veszi át, Staples kísérleti zeneműve pedig – amit a
Tindersticks zenészeivel vett fel – ennek a negatív kettős térnek a zenéje. Ahogy
a történet és a karakterek, úgy a zene is vákuumban lebeg. A zenészek
egyenként, izolálva játszották fel improvizációikat, tetszőleges
kiindulópontokból eljutva a csendig, nem ismerve sem a film, sem Staples konkrét
koncepcióját. Véletlenszerű, iránytalan zenedarabjaikat Staples szerkesztette
egésszé. Semmiből született intim, lélegző mű, akárcsak a címbeli csillagok,
tele feszültséggel, melankóliával, misztériummal. Az űr egymásba visszatérő, végtelenített,
hipnotikus hangjait digitális sercegések-sistergések, feedback-zaj és búgások
mellett Staples hümmögései építik fel (korábban élt már hasonló megoldással egy
belga első világháborús múzeumnak készített hanginstallációjában). Az érzékeket
és érzelmeket és testeket tompító űrhajósléttől meggyötört ösztön- és
vágyvezérelt karakterek tökéletes – egyszerre emberi és szintetikus – zenéje ez.
És persze ott van a főszereplő (Robert Pattinson) dúdolta gyermekdal, ami
kontextusából kiragadva, az élet űrbéli továbbörökítését boncolgató
jelenetekben alig hallhatóan mássza meg a hangsávot. Egy Tindersticks-dal
skiccéből született, de a Csillagok
határán stáblistája alatt teljesedik ki, Staples helyett Pattinson bús énekével.
A férfi és az űrhajón nevelt lányka a film végén pár centiről néz bele az
ürességbe, mögöttük az emberiség szennye, előttük a kozmosz, amiben ők mintha a
kiutat látnák. A dal hangulata, szövege és helye a filmben viszont nem ezt sejteti.
A Csillagok határán utolsó percei
kitűnően szemléltetik Denis, Staples és a Tindersticks filmzenéinek
sajátosságát. A zene teret kap és teret ad, így szabadon tud együtt utazni a
képekkel, rétegezve és mélyítve a filmek gondolatiságát és lehetséges
értelmezéseit. Ez a zene minduntalan közelít és távolít: elkapja a nézőt,
stimulálja, agyalásra kényszeríti, kérdéseket tesz fel, a lehetséges válaszok
viszont nem mindig kielégítőek. Szerencsére. Denis filmjeiben ugyanis a magyarázat hiányából
születhetnek az igazán értékes magyarázatok. Ez nem mellébeszélés vagy blöff,
ez a didaktikusság téves komfortérzetének tudatos elutasítása.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 38-41. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15013 |