M. Tóth Éva
Generációváltás a tizenötödik KAFF-on.
Az idén
ötven éves kecskeméti rajzfilmműhely augusztusi seregszemléjére a jelenkori magyar
animációs művészet „alapító (nagy)atyáinak” többsége immár az égi stúdióból
tekint le. Akik még Macskássy Gyulát mondhatták mesterüknek, többnyire
eltávoztak az elmúlt években, és az idei nyár elején a magyar animáció arca, Jankovics Marcell is a fenti műterembe
költözött.
Bár Dargay
Attila, Gémes József, Nepp József, Vajda Béla, Varga Csaba – nem beszélve a
kétezres évek első évtizedében elhunyt Reisenbüchler Sándorról, Macskássy
Katiról – több éve nincsenek köztünk, mégis szinte felfoghatatlan, hogy többé Richly
Zsolttal, Gyulai Líviusszal sem találkozhatunk. De az aktív, és bízunk benne,
jó egészségben alkotó kortárs klasszikusok sem szálltak ringbe önálló, új filmmel
az idei fesztiválon.
Akik
maradtak
A közvetlen
versengésből látványosan kiszállt tehát egy teljes nemzedék, és impozáns hiányuk
csupán azért nem tűnik fel egyelőre a maga teljességében, mert nyomaik abszolút
elevenek. Jankovics Toldija a
bemutatóra vár, a Kecskeméti Animációs Film Fesztivál információs programjában
Gyulai Líviusz sorozata, az Egy jenki Artúr
király udvarában egyik epizódja szerepel, s a versenyfilmek stáblistáin
egyre másra tűnik fel Richly Zsolt neve, mint akinek sokan, sokat köszönnek.
Közhely,
hogy a szülők halálával válunk felnőtté, de valamelyest igaz is. A kortárs magyar
animációs művészet esetében a szülők többnyire hosszú életűek voltak, s talán
ezért is érezzük azt, hogy az unokák generációja tud igazán leválni, az a nemzedék, amely már nem
kényszerül az óriások súlyos árnyékában kibontakozni. Az unokáknak mindig jobb,
az unoka nem versenytárs.
A mai szülők pedig, úgy tűnik, a látszatát is
igyekeznek kerülni, hogy szoborrá váljanak. Gauder Áron, Csáki László, Bánóczki
Tibor, Gacs Réka, Sikur Mihály – a teljesség igénye nélkül –, a minapi tanítványok,
ma szakvezetők, konzulensek, mesterségtanárok alkotó- és munkatársként, barátként
igyekeznek növendékeikre tekinteni. Az ismeretátadás és ismeretszerzés formái ráadásul
alaposan megváltoztak szeretett műfajunkban, nem kis mértékben a könnyen
hozzáférhető technológiának köszönhetően, így a hierarchikus tanítási modellek is
kimentek a divatból. A 15. KAFF versenymezőnyében a természetes együttműködés igénye
mutatkozik meg.
A kevés
„felnőtt” versenyző igényes, megszokott színvonalú egyedi filmmel,
sorozat-epizóddal képviselteti magát.
Ulrich
Gábor esetében a trendekkel szembeni ellentartás a hagyomány. A képzőművészként
is izgalmas karakterű alkotó Dűne (2020)
című műve ezúttal is merőben más logikát követ, mint akár tanítványai munkái. Talán
egyetlen alkotóként jár ezúttal az animációs művészet kísérletinek titulált útján, amely út szélére a néző nem telepedhet
le kényelmesen. A jelenkori egyutas támogatási rendszerben bátorság az Ulrichéhoz
hasonló ötlettel egyáltalán elindulni, hisz a pályázati paraméterek az „érthető”,
a hagyományos dramaturgiát, vizualitást és akusztikai megoldásokat követő
terveknek kedveznek, és üdvös, ha a készítendő filmek célcsoportja előre behatárolható
és az ötlet sorozatképes.
Nos, a Dűne
a kívánatos szempontoknak aligha felel meg, nem is támogatta a hivatalos grémium.
A Dűne egyetlen rendkívül esztétikus, absztrakt hatású beállítása Antonioni
Nagyításának dilemmáját juttatja
eszünkbe a valóságról, a szemlélő szerepét keresve e mindenkori valóság
konstruálásában. A néző fantáziája és türelme egyaránt szükséges a cirka három
perces „krimi” megfejtéséhez.
Ducki Tomek
egyedi filmjei mindig várakozást keltenek a munkáit ismerők körében. Idén az
alkalmazott versenyben is szerepel alkotása – Onleihe Goethe Institut Budapest –, amely a maga műfajában ugyanolyan kiemelkedő színvonalú, mint a Plantarium (2020) című, korábbi filozofikus, a lét alapkérdéseihez szorosan kötődő,
poszt-egzisztencialista szerzői filmjei (Életvonal,
2009, Fürdő, 2013). Ducki Tomek
magyar és lengyel mesterei körében a legjobb hagyományokra alapozta szakmai
bázisát, s egyedi arculatú, intelligens művésszé érett. Alkotói eszköztára
határtalannak tűnik, anyagot, megjelenítési módot az ötlethez választ, nem köti
magát valamely jól bevált eljáráshoz. Kiváló ízlése és kivételes arányérzéke mindkét
versenyművében megmutatkozik. A Plantarium háromdimenziós, kézműves
vízió, míg reklámspotjai konszolidáltan szellemes 2D grafikus animációk. Jankovics
Küzdők (1977) című klasszikusának problematikáját idézi meg a Plantarium a
teremtő és teremtett ambivalens viszonyáról, de a szülő-gyermek kapcsolat ellentmondásaira
is szépen rímel a film, ahogy Jan ©vankmajer
Ottóka (2000) című horrormeséje is felsejlik
a föld alatti melegház kertésze és „fia” történetének alakulásában.
Az igényes
gyermekkönyvei révén is ismert és népszerű grafikusművész-rendező Rofusz Kinga Otthon (2020) című munkája a veszteségek
filmje, finom lélekrajzzal, néhány emlékezetes animációs megoldással, apropója egy
fájdalmas költözés. A tervező-rendező mértéktartása talán túlságosan is lekerekíti
a régi otthonát elhagyni kényszerülő, ugyanakkor nagyszülőjét is elvesztő
kisfiú drámáját. Rofusz Kinga munkái mindig feszültséggel terhesek, de egyre
inkább visszafogottak, tapintatosak. Az Otthon elégikus hangulatát volna
hivatva erősíteni zeneválasztása is, amely választás nem feltétlenül válik a mű
előnyére.
Bár a filmhang
tekintetében sokat és előnyére változott a kortárs animációs alkotók szemlélete,
még mindig becsúsznak a vizuális anyaghoz képest gyenge zenei „hátterek”, ahogy
az amúgy ugyancsak igényes, költői mű, az Echo
(2020) esetében is. Félix Baudouin alkotása is szomorú
mozi, hisz egy tragédiát mesél el rendkívül kevés eszközzel, szinte kihívóan
stílustiszta, fekete-fehér képekben, utalásokra, hangulatokra, emléknyomokra
építve, látványvilágában megidézve Christian Volckman 2006-os Renaissance
című filmjét. Az Echo egyszerűsége egy pohár hűs víz a versenymezőny
koktélkavalkádjában, exponált szerepben a zenével – ami viszont a film
kontextusában már-már szépelgőnek tetszik.
Tanítványok...
A nem szokványos
filmhangra, filmzenére, az új lehetőségek bátor keresésére példaképpen a
Szigetvári Andrea és Keresteą Szabolcs, kiváló kortárs zeneszerzők által mentorált
METU-animációkat említem, amelyekhez fiatal zeneszerzők komponáltak – a rendezőkkel
együttműködve – akusztikai „helyzeteket”. A közös teremtőmunkának köszönhetően a
hang kilép a háttérzene szerepéből és a látvánnyal, animációval egyenrangú
alkotóelemévé válik több diploma- és vizsgafilmnek (többek közt: Gál Adrien: Outsider, Varró Viktória: Platón szobája).
A fiatal
versenyzők filmjei általában magas színvonalúak, bármely műhely produkcióit
nézzük is. Magas kvalitású, sokoldalú és harmonikusan együttműködő stábok professzionális
munkáit látjuk, amelyek tagjai biztos kézzel rajzolnak, animálnak, használnak
programokat, s nem jönnek zavarba feladathelyzetben.
Ezt a
magabiztos szakmaiságot leginkább az alkalmazott művek is megerősítik, ahol
szintén új nevek (Verhóczki Ádám, Egely Kati), új vállalkozások (Airplane, Filmteam)
tűnnek fel jó ízlésű, szellemes „ipari” animációkkal. Nehéz is bárkit, bármely
csapatot kiemelni, a felhozatal elkényeztet bennünket. Mégsem tudom nem
megemlíteni a különös szenvedélymentességet, ami sok jó filmről elmondható, s
ami korábban kevéssé volt jellemző a magyar animációs alkotók munkáira.
Egyfajta
tétnélküliség érződik igényes, érzékeny munkák esetében is, mint amilyen Ászity
Boglárka Alvások (2020) című MOME
MA-s diplomafilmje, vagy Horesnyi Máté A
kisebbik rossz című, Hazai Attila írásai nyomán készített, tartalmi és formai
szempontból egyaránt érdekes kísérlete (METU, 2021). Mindkét filmre jellemző az
epizódszerű szerkesztés, az Alvásokban privát álomélmények fogalmazódnak
meg esztétikus vizualitással, de némiképp hűvös távolságtartással, s ezt az
érzetet még az álomélményeket kiválóan elmesélő Rainer-Micsinyei Nóra közreműködése
sem oldja fel.
A
kisebbik rossz-ban
az irodalmi szöveg szolgál alapul. Horesnyi Máté ötletfüzére a vagányabb, erős
indításával, provokatív hangvételével várakozást és reményt kelt a nézőben, aztán
az idő előrehaladtával a várakozás elcsendesedik,és a szövegmondás egy ponton
túl mesterkéltté válik. A „használati utasításban” említett álomszerűség
szándéka nem oldja meg a problémát, hogy egy idő után a film leül, s az egyedi,
tehetséges alkotás hosszabbnak tűnik a kelleténél. Hap Magdát hallom az égi
vágószobából: „Apukám, ezt komolyan gondolod?”
Pataki
Szandra és Kemény Zsuzsi filmje, az Attitűd
vegyes technikájú közérzetmozi a szúnyogháló kreatív újrahasznosításával,
amely ötlet (Kemény Zsuzsi) egészen éteri filmképeket eredményez. Valamitől
mégis „lent marad” ez a film is. Persze, nehéz kikerülni az összevetést Pataki
Szandra korábbi drótanimációs remekével, a WireLess-szel (2017), bár ott
az egyik legeredetibb kortárs zeneszerzőé, Tornyai Péteré volt a hang, s
kettőjük együttállása új csillagképet eredményezett.
Darabos Éva
Pá, kis panelom! (2020) című MOME-animációja
ironikus ötlethalmaz panelromantikára. Dell’Edera Dávid Annecy-ban díjazott Balkon-ját
(2016) idézi fel – sajnos, mert ez a film szellemes grafikai és animátori
megoldásai ellenére sem csapja le az önmaga számára feldobott labdát, inkább
egy gondolkodásfolyamot indít el, ami nem válik olyan szinten művé, ahogy
Dell’Edera gyomorszájon vágó alkotása, vagy ahogy finomabb húrokra hangolva Glaser
Kati animációs szemlélődése sikerült könnyedén és elegánsan a FIN-ben (2009).
Léptékváltások és szürrreális sziporkák sorakoznak a Pá, kis panelom!-ban,
de ez a módszer kevéssé áll össze művé, mint akár Bucsi Réka mintadarabja, a Symphony
No. 42. (2014).
Szakály
Réka (MOME) Reduction-ja (2021) Darabos
Éva világának szomorú, jövőbeli folytatása lehetne, ahol a panel immár egy
posztapokaliptikus világ romos díszlete, melyben magányos túlélők vergődnek érzelmileg
és fizikailag kiszolgáltatottan, valami jobbra vágyva. Szakály Réka filmjében
megvan a katarzis lehetősége: egyedi arculatú disztópiájában különös
baráti-szerelmi történet bontakozik ki globális környezeti problémák közepette,
de ez a míves, gondos alkotás sem ragad igazán torkon, valami tartózkodás
uralja a filmet, mintha az alkotó szándékosan tartaná féken mind szereplői,
mind saját szenvedélyét.
De kell,
hogy feltétlenül földhöz vágjon az egyedi animációs film? Kell, hogy kicsit mi,
nézők is belehaljunk? Bár trendek és tendenciák változnak, mégis azt gondolom,
igen, az egyedi film akkor viselkedik műként, ha zsigereinkben is érezzük, az
alkotónak sem volt mindegy.
Ellentmondásnak
tűnhet, de mindez a könnyed filmekre is igaz, amelyekből ugyancsak kevés van a
választékban. Mintha a magyar animációra jellemző intelligens humor, a szatíra,
a groteszk is kihalófélben lenne, az a sajátos ízű, zamatú speciális minőség,
aminek köszönhetően még mindig, és újra meg újra nevetünk a több évtizede készült
Mézga-sorozaton, Macskafogón vagy éppen a Lúdas Matyin. Az
a „humanista humor” – ahogy Gyulai Líviusz és Reisenbüchler Sándor egyaránt megnevezte
a differentia specifica-t, ami a
kommersz, a harsány viccelődéstől a minőségi kacagást megkülönbözteti -, ami
többrétegű, többolvasatú és időtálló, és ami mintha kihalófélben lenne. Próbálkozások vannak a humor nemzeti ízeinek
újragondolására, a KGB Stúdió Hunor-sorozata is ilyen kísérlet.
A gyilkos bojlerek inváziója epizód versenyez ezúttal a tévé-sorozatok
közt, de mintha ez a friss és igazán egyedi ötlet sem tudna kiteljesedni, az
újabb rész halványabbnak tűnik a bemutatkozó darabnál. Beigazolódik ez esetben
is, hogy a groteszk a legnehezebb műfaj, s kevés az avatott író a hazai pályán,
aki fel tudna nőni a feladathoz és ki tudná aknázni a Hunorban rejlő
lehetőséget. De keresni kéne, a Nyócker!-nél
is sikerült. Klingl Béla és Koós Árpád helyében azt is megfontolnám, hogy a
modellekre húzott karakterek zombihadseregét más animációs megoldással keltsem
életre, hisz bármennyire stilizált a látvány, a nyársatnyelt, ugyanarra a
srófra járó figurák kifejezetten riasztóak. Igényes animátorok és néhány jó író
kellene még a csapatba ahhoz, hogy a Hunor új hungaricumként működhessen az
animációs piacon.
Hasonló a
helyzet Glaser Kati Városi legendák sorozatával.
A kezdetben üdítően szellemes, a papírkivágás, a kollázs frissességét könnyű
kézzel hozó jókedvű opuszok mintha belefáradtak volna a sorozatkényszerbe.
Persze a Kecskemétfilm vállalkozásai a Városi legendákkal és más
sorozatötletekkel, még mindig nagyságrendekkel élvezetesebbek és magasabb
kvalitásúak, mint egyéb, felnőtt aggyal gyermekeknek elgondolt tartalmak, óvni kéne őket a
kifulladástól.
...és tanítványok
Az információs
program, ahogy szinte minden fesztiválon, ezúttal is értékes alkotásokat rejt,
így aki ínyencként csak a versenyprogramra kíváncsi, olyan filmekről marad le,
amelyek nyilván hely- és időhiány miatt csúszhattak ki a mezőnyből, vagy mert
határműfaji jelenségként inkább értelmezhetőek, mint echte animációs
filmként. Ilyen Kondor Attila filozofikus festményanimációja, a Nyitott ajtónál (2021), vagy Chilton
Flóra Még emlékszem (2021) című
vegyes technikájú dokumentumfilmje, amelyben Csánki Zsófia vonalanimációi
íródnak mai budapesti helyszínekre, holokauszt-túlélők visszaemlékezéseit életre
keltve, torokszorító időutazás gyanánt. A dokumentum-szövegek hasonló módon lényegülnek
át Kardos Eszter asszociatív, absztrakt elemekkel is operáló munkájában (Már nem félek, 2021). A módszer, a
dokumentum-hanganyagra animálás hagyománya Kovásznai Györgyig vezethető vissza,
s ma úgy tűnik reneszánszát éli.
A nem
fővárosi műhelyeket is ígéretes, egyéni arculatú fiatalok reprezentálják mind
az információs, mind a versenyprogramban, így Zángó Fruzsina Megérkezni (2020) című rendkívül míves
bábanimációja az egri Eszterházy Károly Egyetemet, Tóth Orsolya csak első
pillantásra vidám Utópiája (2019) az immár egykori Kaposvári
Egyetemet.
A
diákfilmek szekciója a felnőtt versenyprogramtól alig elválasztható, tekintve,
hogy a versenymunkák a többi kategóriában is javarészt vagy még diákoktól, vagy
csupán néhány éve végzett fiataloktól származnak. Igazi diákfilmnek az egyetemi
közegből egyáltalán nem kilógó néhány középiskolás munka mondható – Ani Nguyen: Amikor (ELTE
Radnóti Gimnázium, Budapest, 2020), Fazekas-Illyés Albert: Wezzztern, 2021, Szegedi Adél Jelszó a * * * * * * * * *-hoz (Budaörsi Illyés Akadémia, 2020) – amely
művek megjelenése a versenyben igazolja, hogy tehetség és kreativitás nem ismer
életkori határokat.
A
diákfilmek közt szerepel, bár a felnőtt mezőnybe is beférne Wator Ádám és Fekete
Attila társadalmi disztópiája, a Sunshower
(METU, 2020) – ismét kiváló filmhanggal, amely ezúttal az egyik rendező,
Wator Ádám érdeme. A klasszikus történetmesélésnek megfelelő, kerek alkotás
általános és aktuális mondanivalóját tekintve – a globális felmelegedés
következményein élősködő és kiteljesedő diktatúra bukásának története –
egyaránt érvényes munka, amely jó arányérzékkel vegyíti a műfaj kliséit az
egyedi megoldásokkal. Ráadásul a Sunshower esetében a katarzist is
átélhetjük, ritka élményként.
Lantos
Júlia szociofóbiája, az Incognitó (METU,
2020) is emlékezetes darabja a diákfilmes választéknak, s bármilyen extrémnek
is tűnhet a főszereplő hiperproblémás kapcsolata a külvilággal, az izolációból,
a távolságtartásból eredő frusztrációk mindannyiunk számára ismerősek.
A fesztivál
anyaga azonban semmiféle törést nem mutat a hosszúra nyúlt karanténidőszak
után, látszólag sem mennyiségében, sem minőségében nem rendítette meg az
animációs produkciókat a világjárvány. Megnyugtató tapasztalni, hogy az elmúlt
két esztendő kényszer-korlátozásainak ellenére az animációs tábor összekapcsolódott
a digitális térben és tervezett, alkotott, érvényes műveket hozott létre itthon
és a világban.
Háború és
háború
A
nemzetközi mezőnyben az aktuális társadalmi,
politikai problémákra elkötelezetten reflektáló filmek jelenléte kifejezetten
hangsúlyos, mind az egész estés, mind a rövidebb formátumok esetén.
Vizuális
megjelenését tekintve is különleges, háborús szerelmi történet az egész estés filmek mezőnyében a Kabul fecskéi (Zabou
Breitman – Eléa Gobbé-Mévellec, 2019), de
izgalmas magyar vonatkozású produkció ugyanitt Ralf Kukula és Matthias Bruhn
2019-es mozija, a Fritzi – egy forradalmi
mese az 1989-es németországi
változásokról, két gyermek szemszögéből. A dokumentum-elemeket animációval
vegyítő Kedvenc háborúm (2020) című lettországbeli
„így jöttem”-mozi Ilze Burkowska-Jacobsentől a szovjet birodalom
tagországában felnőtt kislány aspektusából mesél az író-rendező személyes
élményei alapján.
Az
animációs műfaj mára kifejezetten programként vállalja az egykor kuriózumnak
számító kemény témákat, mint a háború, a társadalmi vagy bárminemű elnyomás,
megkülönböztetés elleni figyelemfelkeltés. A nemzetközi tévé-sorozatok közt szerepel
a rasszizmussal szemben indirekt módon, de annál elkötelezetebben fellépő
kecskeméti Cigánymesék (2020). Valaha madarak voltunk című színpompás
epizódját Horváth Mária, a Stúdió emblematikus rendezőegyénisége formálta meg a
rá jellemző empátiával.
Az
érzékenyítés általában az európai tévéfilmek, gyerekek számára készült
sorozatok egyik fő küldetése. A bevándorlók, a mások, a mindenkori idegenek, a fogyatékkal élők, betegek
megismerése, elfogadása és segítése, értékeik megjelenítése szimpatikus program
és gazdag vizualitással, az animációs technikák széles spektrumán jelenik meg,
okos mesékbe ágyazva. (A teljesség igénye nélkül: Anneke De Graaf: Huggleboo:New Neighbours, 2019, Ira
Elshansky: The Other Way Wolf: Flow, 2020,
Charlotte Cambon de Lavalette
– Phuong Mai Nguyen: Brazen:Mae Jemison, 2020, David McGrath: Pablo, 2019 ).
Az unokák türelmes,
a régi beidegződésektől mentes, a szó legnemesebb értelmében európai attitűdje jön át Írországtól
Oroszországig e produkciók közvetítésével. A szemléletváltás határozott igénye
fogalmazódik meg a legújabb generációs animációs filmekben, amely tendencia
reménykeltő és megnyugtató a kirekesztő gesztusokban bővelkedő környezetben.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 12-16. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15008 |