Kormos Balázs
A Rengeteg – Mindenhol látlak rejtélyes történetfoszlányai a hiánnyal ébresztenek rá a megfoghatatlan egészre.
Napjaink
magyar függetlenfilmes szcénájának egyik legkreatívabb alkotója, Fliegauf Bence
nem először nyúl az önálló epizódokból álló filmformához. Legújabb alkotása a Rengeteg
– Mindenhol látlak (2021) noha szándékos visszatérés debütáló játékfilmjéhez,
a Rengeteghez (2003), fragmentált szerkesztési módja más filmjeit is behálózza.
Fliegauf filmográfiájából
a külföldi koprodukcióban forgatott Womb (2010) áll legközelebb a
hagyományos cselekményvezetésű filmekhez. Alkotói világának lassú ritmusa, az
elidőzésre való hajlam ugyan áthatja ezt a filmet is, elnyújtott jelenetei mégis
szorosan kapcsolódnak egymáshoz: egy nő és egy férfi rendhagyó, de lineáris történetét
mesélik el. A dokumentarista Csak a szél (2012) cselekményét egy cigány
család félelemtől terhes napja keretezi. Eseményei lazábban függnek össze, de vészjóslóan
készítik elő a tragédiát, s az epizódok kiemelt szereplői szinte mindvégig maguk
a főszereplők. Így a mozikban méltatlanul keveset vetített Liliom ösvény
(2016) esetében is, ahol az egységet egy hátborzongató tündérmese adja, melyet
anya mesél fiának közösen töltött napjaikon. A Dealer (2004) ennél is
közelebb kerül az epizódfilmhez. A jeleneteket csak a főszereplő jelenléte és
az idő kötik össze: a díler kerékpáros passzázsai vezetnek egyik szituációból a
másikba. Személye ugyan hatással van a „dolgok állására”, az epizódokban gyakran
mégis háttérbe szorul, és így a mellékszereplők személyes tragédiáit alakítja zárt
egységgé a film körkörös formanyelve. A rendező első rövidfilmje, a Beszélő
fejek (2001), a két Rengeteg, és a Tejút (2007) teszik végleg
értelmetlenné az epizódokat összekötő főszereplő fogalmát.
Fliegauf
alkotói módszeréhez a minimalizmussal párosuló epizodikus forma idomul a
legszorosabban és legtermékenyebben. A forgatókönyv megszületéséhez vezető
útnak mintegy elkerülhetetlen következményei a pontosan kimért, érdekfeszítő
helyzettöredékekből felépülő narratívák. A rendező a vásznon látható jeleneteket
ugyanis elsőként gyakran novellaformába önti, s csak később írja filmjelenetté.
A metódus miatt mondhatnánk: nem filmjei állnak epizódokból, hanem epizódjai épülnek
filmekké. A filmkészítésben már fontos szerepet játszik a műhelymunka, az
alkotótársakkal folytatott párbeszéd is. Függetlenfilmes alkotóként rendkívül
alacsony költségvetésből kell gazdálkodnia, így a baráti szívességnek, a
stábtagok alkalmi szerepváltásának nagy jelentősége van a produkciók
elkészülésében. A csekély anyagi források persze a vizualitásra is hatással
vannak, ám ennek szintén kedvez a minimalista epizódforma. A pusztán néhány
beállítást és szereplőt igénylő – szobabelsőkben, félreeső külsőkben forgatott
– jelenetek kiváló terepet biztosítanak a párbeszédek, mikrotörténetek
fókuszált kibontására.
Fliegauf
epizódjai olyanok, mint egy titkos adatbázis szűrt elemei. Lev Manovich média-
és filmteoretikus The Language of New Media című korszakos művében az
adatbázist (és a rajta különféle műveletek végző algoritmusokat) az újmédia
korát meghatározó szimbolikus formának írja le. Az adatbázist a filmnyelvben mint
az egymástól különböző, de együtt létező és egyenértékű elemek halmazát az
egyvonalú, oksági alapon felépülő narratívákkal szemben értelmezi. Tágabb
kulturális környezetben ez összeér a posztmodern világkép szilánkos,
mellérendelő valóságtapasztalatával, a „nagy narratívák” végével is. Fliegauf
viszont úgy használja ezt a korszellemmel egybecsengő formát, hogy közben szerzői
látásmódja romantikus marad, s megőrzi a teljesség-hitet. „Adatbázisának”
elemei az emberi lét alapvető kérdéseire irányítják a figyelmet, ám teljes
hozzáférést nem enged.
Ismeretlen
rend
A Tejút Fliegauf filmjei
közül egyszerre a legradikálisabb megvalósítása a formának, valamint audiovizuális-
és narratív megoldásait tekintve is egyedülálló. Kísérleti rövidfilmjei mellett
(A sor, 2004; Pörgés, 2005) ez az egyetlen egészestés filmje,
amelyben nem hangzik el emberi szó. A tíz tér-időben és ok-okozatiságban
egyaránt független epizódot alapvetően a képi megformálás köti össze. Fillenz
Ádám és Pohárnok Gergely a nagyjából hét perces jeleneteket egy beállításból,
távoli képkivágatban és fix kamerával rögzítette. A felvételek mozdulatlan
kerete mozgást ábrázoló tájképpé alakítja az egyes részeket. A film a Ludwig
Múzeum Minden mozi! (2008) című kiállításán videóinstalláció formájában
is szerepelt. Ennek megvalósulásához csak kiegészítés volt az epizódok
festményszerűsége, önállóságuk viszont szinte nélkülözhetetlen. „Mivel többé nem
kell a film lineáris médiumának megfelelniük, az adatbázis elemei egy múzeum
vagy akár egy egész város területén is teret kapnak” – írja Manovich (Az
adatbázis mint szimbolikus forma, Apertúra 2009/1). A szétválasztható
epizódok elve rímel az adatbázis ideális létmódjára, hiszen az elemek elrendezése
tetszőlegesen variálható; esetleges, akárcsak a múzeumi látogatók
kiszámíthatatlan mozgása a kiállítótérben.
Az egyes epizódokban látható
cselekmény szavak és arcközelik híján tiszta akcióra redukálódik. Látszólag a
távolság és az egyetlen nézőpont miatt tűnnek érthetetlennek az egyénítetlen
alakok fizikai tettei. Noha a beállítások harmóniája a teljesség érzetét kelti,
a nézői szemszög távolságán túl a nyitott kompozíciókból és a visszafogott
információadagolásból eredő hiány irracionálissá színezi a lassú tempóban
kibontakozó cselekvést. A film egyik jelenetében például terepbiciklisták
ugrálnak egy sziklahalmon, miközben a képtér közepén álló fa egyik ága megmagyarázhatatlan
oknál fogva gomolygó füstöt áraszt. A sportolók egy darabig szemlélik az egyre
kiterjedtebb szürke felhőt, majd egyszerűen tovább hajtanak. Máskor egy
gyermekkel érkező idős férfi befizet az ugrálóvárra, és amint bemennek a
felfújt játékok közé, mintegy magától értetődően nyomuk vész. A jelenetek
mozdulatlan állapotát rendszerint megtöri egy mozgássorozat, melyet
visszarendeződés, s újabb nyugalmi állapot követ. Körkörösségüket az első
epizód ütemesen forgó szélkereke vizuális metaforaként jelzi.
Az epizódok közti kapcsolat a
könnyen érzékelhető vizuális hasonlóságon túl tehát elvonttá válik. A Tejút
független jelenetei egy szabályos rend szerint működő, mégis érthetetlen világ
képét festik meg. Azáltal, hogy éppen a szavak, az ésszerűség hiányzik belőlük
és közülük, a helyszín a Föld helyett egy Földhöz hasonló bolygóvá, a szereplők
ember helyett emberszerű lénnyé változnak. Tükörré lesz a cselekményvilág. A szituációk
megsokszorozása és függetlenítése vezet az ismerősség és ismeretlenség kettős érzetének
megerősítéséhez. Ebben a rokon világban egymástól függetlenül történnek
hasonlóan megmagyarázhatatlan események, tehát léteznie kell egy rendszernek. Nem
káosz uralkodik, hanem ismeretlen rend. Minthogy a létrejövő abszurd helyzetek nem
kínálnak megoldást, a működtető logika rejtve marad. A látszólagos
ellentmondások játéka ez, mely próbára teszi a mindent racionalizálni kívánó
elme türelmét.
Egy
teljes élet
Fliegauf
első rövidfilmjével, a Beszélő fejekkel hívta fel magára a filmszakma és
a kritikusok figyelmét. Ahogy címe is jelzi, a dokumentumfilmek jól ismert
beszélőfejes megoldásával él: egymást váltva hat szereplő monologizál a kamera
előtt. Már első alkotásával kiderült, hogy a rendezőnek remek érzéke van megtalálni
azokat az amatőr szereplőket, akik adottságaikkal, hozott beszédstílusukkal képesek
életet lehelni szövegeibe. (Ez később profi színészekkel is így történt.) A
novellákból összefűzött Beszélő fejek szereplői egy-egy bizarr
szituációt vázolnak, melyeknek visszatérő figurája egy bizonyos „Laci”. Filmbefogadási
konvencióink miatt akaratlanul is egy személynek képzeljük őt, holott erre nincs
konkrét utalás. Olyan ez, mint mikor eldördülő fegyvert látunk egy képen, majd
a következőn füstölgő golyónyomokat a falon. Természetszerű, hogy a második
képet az első folytatásának érzékeljük. A Beszélő fejekben Laci a
lövedék. A film nyitányának formai gesztusa rögtön jelzi az egyébként független
monológok közti összefüggést: egymásra montírozva jelenik meg a szereplők arca
és hangja. A zűrzavarban Laci az egyetlen támpont.
Fliegauf
ironikus játékot folytat a valóság és a fikció összemosásával. A beszélőfejes
formán és a vágatlan monológok életszerűségén túl a film nyitófelirata is
kikacsint a dokumentumfilm felségterületére („A valósággal való bárminemű
egyezés nem a véletlen műve”). Laci formálódó portréja ugyanakkor egyre
szürreálisabb és pszichotikusabb. Az egyik epizód a vécékagylóktól való
félelméről tudósít, míg egy másikban arról számolnak be, hogy kórházba kellett
szállítani, mert meztelenül földet evett a budapesti Erzsébet téren. A
jelenetek összességéből körvonalazódó rejtély tehát egy komplex, deviáns
személyiségrajz. Karaktere legalább olyan képlékeny, mint amilyen sokfélék az
epizódokban elhangzó történetek. Laci olykor folyamatosan beszél, máskor
teljesen néma, valamikor a háttérbe húzódik, néha váratlanul lobbanékony,
emellett betegesen fóbiás.
A Beszélő
fejek az emberi természet és viselkedés szeszélyére, az egyén megismerhetőségének
korlátaira mutat rá. A háttérben rejlő adatbázis, mint egy teljes élet, az
epizódok pedig, mint leszűrt elemei tárulnak elénk. Jelenléte híján, a Laci
életéből „véletlenszerűen” kiragadott jelenetek, társas érintkezéseiből eredő
reakciók formálják teljességében megismerhetetlen személyiségét. S ki tudja, talán
így épül fel az ember. Fliegauf későbbi, szintén beszélőfejes epizódokból álló
dokumentumfilmjében, a Csillogásban (2008) Nádas Péter így írja le halálközeli
tapasztalatát: „Nekem legalábbis nem pergett le semmi – ez filmhez nem volt
hasonlítható... Hanem inkább egy nagyon komplex struktúra volt, egy nagyon
komplex rendszere az elraktározott adatoknak. Kicsit olyan formában, ahogy a
komputer-adatbázis szerveződik. (...) Bármi bármikor lehívható, csak nincs
bármi és nincs bármikor.”
Kikeretezett
arcok
Fliegauf
első egészestés játékfilmje, a Rengeteg szintén korábbi, párbeszédes
formájú novellákból állt össze. A keretjelenet és a hét köztes epizód képeit
digitális kézikamerával rögzítette Lovasi Zoltán, s szinte kizárólag a beszélők
arcára fókuszált. Az epizódok felszíni köteléke, ami a Beszélő fejekben
Laci neve volt, a Rengetegben egy bevásárlóközpont aulája. Itt, a városi
sokaságban láthatók együtt a jelenetek egymásnak idegen szereplői a film nyitó-
és zárójelenetében egyaránt.
Hiába jelenik
meg több szereplő az egyes epizódokban, a párbeszédek mégis inkább monológok maradnak.
Az egyik fél mondja a magáét, a másik pedig hallgat, és ha néha reagál is, semerre
nem mozdítja a beszélő eszmefuttatását vagy kettejük viszonyát. A kiemelt figurák
rendre váratlan, abszurd szituációkat teremtenek, amelyek kiszakítják magukat
vagy szereplőtársukat hétköznapi rutinjukból. Egyes jelenetek egészen
elrugaszkodnak a valóságtól. Ilyen mikor egy hajós bisztró autentikus törzsvendége
(Vitanovics Dusán) elmeséli az arra járó nőnek a hely legendás, emberevő
óriásharcsájának történetét. Egy másik epizódban a kiégett férfi (Kenyeres
Bálint) összekészít egy „túlvilági” hátizsákot barátjának, aki öngyilkosságot
követett el. Idegesen sürgeti barátnőjét, mert el fog késni a találkozóról. A Rengeteg
minden epizódja kétségek közt hagyja a nézőt; hiányt és felvetett, de válasz
nélkül hagyott kérdéseket hagy maga után. A film zárlatában az oszlopnak
támasztott hátizsákot elragadja egy kéz: a meghalt baráté vagy egy közönséges tolvajé?
A jelenetek
kibontakozó konfliktusai gyakran a mindennapokban viselt társadalmi
szerepmintákkal való összeférhetetlenségről tanúskodnak. Az egyik epizódban az
apa (Diósi Gábor) bizarr kifakadásának vagyunk tanúi, mely során azt ecseteli
feleségének, hogy képtelen elviselni tízéves lányuk nővé érésének gondolatát. Érti,
hogy ez így természetes, a külvilágnak is ezt mutatja, csak a négy fal között
nem akarja megjátszani magát. Kényelmetlen egyensúlyt teremt, hogy nehéz
egyértelműen ítélni: egy egészségtelenül sokat aggódó, paranoiás jellemmű, vagy
egy pedofil hajlamú apával állunk szemben? A film utolsó epizódjában két lány egy
– ismét – Laci nevű férfi keresésére indul az erdőben, aki felhagyott polgári
életével, megsemmisítette minden pénzét, és a természetbe menekült. Barbara
szerint végre magára talált, Kati szerint megőrült. A sokasodó kérdések
megválaszolatlanul maradnak, hiszen se Laci nem kerül elő, se a serdülő lány
nem hallatja hangját.
Miként az
adatbázis elemei, úgy az emberek is egyediek. Többek és színesebbek, jobbak és
romlottabbak, mint a társadalmi szereplehetőségek. Egyediségük miatt végtelenül
magányosak is, hiszen saját traumáik falat húznak köréjük, képtelenek
megértetni magukat a másik féllel. Nemcsak a hiányzó motívumok és a következtetés
nélkül maradt párbeszédek tanúskodnak erről, hanem az epizódok közé ékelt,
azokat átszövő töredékek is. Az előre és hátra mutató jelzések: a benzinben ázó
öngyilkosjelölt a hídon, Barbara sáros, mezítlábas léptei az aszfalton, vagy a harcsa-sztorit
hallgató, maga elé révedő nő képei mind elveszettnek mutatják a szereplőket. A
film elején mit sem tudva a szereplők frusztrációiról és sötét titkairól, csak
az utca emberét látjuk a kavalkádból kikeretezett arcokban. Önálló epizódjaik révén
kiemelkednek az adatbázisból. A zárlatban azonban ismét a tömegbe vegyülnek, így
a Rengeteg arcai bárkik lehetnének: az emberi psziché kiismerhetetlensége
általános érvényre tesz szert.
Ezüstkert
A Rengeteg
– Mindenhol látlak „standalone sequel”-ként nyúl vissza a majd húsz évvel
korábban teremtett univerzumhoz. Az elnevezésen túl a főcím stílusa, az
epizódok egyező száma, valamint a jelenethatárokat jelző zenei szólamok is
jelzik: a Rengeteg 2. már ismert rengetegbe kalauzolja nézőjét. Az új
film képi világa – lágy fényeivel és visszafogott, pasztell színvilágával – éppúgy
érzékenységet mutat egy mai naturalista esztétikára, ahogy a Rengeteg korai
digitális technológiával készült fakó vizualitása is lenyomata a kétezres évek
elejének. A képeket ugyanúgy kézikamerával rögzítik az operatőrök: Gyuricza
Mátyás és Nyoszoli Ákos az arcokat térképként kutatják, s egyik szereplőről a
másikra gyakran vágás nélkül, hirtelen mozdulattal igazítják át a nézőpontot. E
képi megoldásokat mindkét Rengetegben motiválja a szereplők közti megértés
hiánya. Bár az epizódok figurái mindig egy térben tartózkodnak, az arcközelik miatt
szinte sosem láthatók együtt: az elkeretezés magányukat, a váltások elmosódott
képei a köztük lévő távolságot teszik láthatóvá. Az első filmhez képest a második
Rengetegben gyakrabban látjuk a szereplők kezét. Önkéntelen és szándékos
mozdulataikkal mintegy második arcként teszik érzékivé a lelki változásokat, s
így a mikrodrámák kibontakozása is testibb, közvetlenebb módon történik.
Az
információvisszatartással való játék, a nézői fantázia stimulálása kezdetektől meghatározta
Fliegauf filmjeit. Az alakításáért berlini Ezüst Medve-díjjal jutalmazott
Kizlinger Lilla epizódja – a Rengeteg 2. első lezárt jelenete – szemléletes
példája ennek. A szűk keretezés miatt elsőként azt próbáljuk megérteni, vajon hol,
milyen körülmények közt zajlik a lány maga módján közönyös és sokkoló prezentációja,
amelyben apját okolja édesanyja elvesztése miatt. Sokáig csak a táblagépét
kezében tartó Esztert látjuk, ahogy próbálja levezetni, hogy a nyári gumik
csúszóssága okán bekövetkező halálos baleset miért az apa léhaságán múlott. Egy
ponton az előadást hallgató férfire (Végh Zsolt) vált a kép, s az ő kiléte
válik kérdéssé. Fokozatosan rekonstruálhatók lesznek a viszonyok: egy iskolai
előadást megelőző otthoni próbát látunk, melyben a lány közvetlenül az apja fejére
olvassa a vádakat. Ezt követően az apa racionális tényezőkön nyugvó védőbeszéde
következik, mely szerint főként az áldozat hibás, hiszen maga indult
felelőtlenül útnak. A Rengeteg 2.-ben nagyobb tér nyílik a hallgató
feleknek: a monológok kezdenek párbeszéd formát ölteni, amely árnyaltabbá
színezi a konfliktusokat.
A montázs „láthatatlansága”
szervezi lánccá az ez esetben is független epizódokat. Gelencsér Terence Gábor,
a film első számú vágója (és egyik szereplője) szinte észrevétlenül kapcsolja
egyik szituációt a másikhoz. A jeleneten belüli váltások életszerűen
szabályozzák a párbeszédek ritmusát, valamint az egyes epizódok linearitását
megtörő zárványok is rejtve simulnak a film szövetébe. Minden jelenet a végső
momentumokat felvezető zárlattal nyit. Egy párkapcsolati összetűzést megjelenítő
epizód azzal kezdődik, hogy a férfi (Cziffer László) egy kaspóba rejtett
kulccsal bemegy az ajtón. A következő képen megérkezik barátnőjéhez (Jakab
Juli), ám féltékenységi civódásuk végén kiderül, hogy a férfi annak a nőnek a lakásába
tört be ily módon, akiről előzőleg vitáztak. A jelenetek tehát önmagukba
záródnak. Formai körkörösségük egyszerre üzeni a lelki tusák szüntelen
ismétlődését és a kezdetek és végek újraértékelését. Az egyes körök bezárulása
után ugyanis sorsfordító események következnek. A férfi halva találja Annát
miután behatol az ajtón. A féltékeny barátnő úgy látja őt mindenhol, hogy már
nem is létezik.
A Rengeteg
2. epizódjai egy ideig fenntartják a feszültséget, de végül lezárják a
nyitott kompozíciókat. A film újítása, hogy hajlamosabb pontot tenni a
szituációk végére, ezáltal konkrétabban fogalmaz elődjénél. Egyes jelenetek
mintha továbbgondolnák a 2003-as film epizódjait, és megmutatnák az abszurd
mögött húzódó valóságot; emiatt depresszívebbek is. Az első film egyik
jelenetében két ember beszélget egy előttük fekvő, ám a szűk képkivágat miatt
nem látható „lényről”. Fliegauf szinte gúnyt űz a nézővel, hiszen párbeszédük során
lassan egyértelművé válik, hogy bármiről legyen is szó, képtelenség
meghatározni. A Rengeteg 2.-ben egy hasonlóan ellentmondásos beszélgetésnek
vagyunk tanúi, de itt a záróképen feloldásra kerül a titok: egy játékbaba,
amelyről az elmondottak alapján azt se lehetett eldönteni, hogy az emberi
nemhez vagy a létezők birodalmához tartozik-e. Egy másik jelenet pedig mintha a
következményeit mutatná annak az epizódnak, melyben a szadista nagymamája
szellemétől fogva tartott lány, akit barátja hiába próbált óvni, a „sötét erdőbe”
rohant. A Rengeteg 2.-ben egy kétségbeesett, igazságra éhes férfi
(Gelencsér) kérlel egy bérgyilkost, hogy tegye el láb alól Etienne-t, mert a
szélhámos ezoterikus guru kisemmizte és halálba kergette sikertelenül óvott
barátnőjét. A betegsége miatt kiszolgáltatott lány vakon követte a férfi minden
szavát.
A film epizódjait
a sötétség szervezi egységgé. Ellentétben a korábbi Rengeteggel, itt
minden jelenet éjszaka játszódik: abban a napszakban, amikor a nappali
szerepjátszásra már nincs szükség. Nemcsak az ablakon kívül, a szereplők
érzelemvilágában is sötétség honol. Gyász, fájdalom, bosszú, utálat, neurózis,
s a „pókfonal”, ami mindezt a háttérben összefűzi: a létezés hiánya. A halál,
az ahhoz közeli élmény és a meg sem születés mozgatja a film összes konfliktusát.
Az egyik epizódban egy szorongó, középkorú férfi (Pintér Zoltán) belebetegszik
a helyzetbe, hogy párjával nem lehet gyermekük – a játékbabával helyettesíti a
hiányt. Egy másik jelenetben az exheroinista férfi (Víg Mihály) már halálát vizionálja,
s hangokat hall egy bizonyos ezüstkertből, ezért próbálja elrendezni róla
gondoskodó szerettei életét. A vallási fanatikus anya (Balla Eszter) és fia
(Fliegauf János) fizikai inzultusba forduló konfrontációjában is ez lappang. A
heves szóváltásban a fiú megtagadja Isten létezését, erre az anyja kifakad:
„Azt szerettem volna, ha lenne egy iránytű az életedben, ha már ketten
vagyunk...” A halál motívuma ugyan nem hiányzott az első Rengetegből
sem, itt felnagyítva befeketíti az egész filmet. A bérgyilkos végül eleget tesz
a kérésnek: lelövi Etienne-t. A jelenet záróképén a tehetetlen lányt látjuk
apja holtteste mellett.
Szemben a Tejút
tájképeivel, a két Rengeteg epizódjai társadalmilag beágyazottak. A
figurák beszédstílusa, megjelenése, valamint konkrét utalások is sajátosan
budapesti miliőt, szubkultúrákat idéznek. Az első filmben például szóba kerül
az ezredforduló ikonikus romkocsmája, a Ráckert (és közössége), az utóbbiban
Halász Péter temetéséről beszélnek. A Rengeteg 2.-ben vázolt élethelyzetek
jómódú, budai közegből emelkednek univerzális, emberi drámákká, de ellenben az
első filmmel, itt végső soron realizálódnak a szituációk. Noha a film
előkészületeivel nincs közvetlen kapcsolatban a pandémia időszaka, a figurák és
konfliktusok valószerűsége, a halál felerősített szerepe és a szobabelsők –
mint a magánéleti krízisek színhelyei –, sokkal aktuálisabbá teszik a filmet.
*
Fliegauf filmjeinek
földi pokla legyen bármilyen letargikus is, ott lebeg bennük a transzcendens
távlat. Epizódformái rejtett összefüggést feltételeznek az egyes jelenetek
között, megsejtetik a nagy formát, a létezésünket övező igazságot, de itt
megállnak. Ott lebeg bennük egy tapasztalaton túli erő, az emberi lélek titka
vagy az elkerülhetetlen vég kérdése. Az epizódok mint lehívott adatok árulkodnak
egy teljes, de titkos gyűjteményről. A Rengeteg – Mindenhol látlak végén
Lénárt István utolsó filmszerepében talán megleli a kirakós hiányzó darabjait. A
filmet keretező jelenet végén így szól elgyengülő, haldokló hangján: „Csak
szeretnék végre hazamenni”. Unokája értetlenül nyugtatja, hogy otthon van, majd
felhúzza a redőnyt a sötét szobában. „Papi” lassú és nehéz léptekkel kisétál az
erkélyre és elvész a beáramló napfény fehérségében.
RENGETEG – MINDENHOL LÁTLAK – magyar,
2021. Rendezte és írta: Fliegauf Bence. Kép: Gyuricza Mátyás és Nyoszoli Ákos.
Vágó: Gelencsér Terence Gábor, Kiss Vanda, Kovács Dávid. Hang: Beke Tamás.
Szereplők: Balla Eszter, Kizlinger Lilla, Keresztes Felícián, Jakab Juli,
Fancsikai Péter, Kovalik Natasa. Gyártó: Fraktál Film / M&M Film.
Forgalmazó: HBO Go. 112 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 16-20. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15004 |