Szab dm
Kontrollvesztett frfiak, zsigeri erszak, feudlis viszonyok. Miric s Garrone traumafilmjei egy hsbavgan ismers vilgba kalauzolnak.
A
klasszikus gengszterfilmek s a ksbbi bndrmk (Mike Hodgestl Nicolas Winding Refnig) fszerepli jelentsen
klnbznek (A vghd fel – Filmvilg 2014/2). A felemelkeds-buks-sma (A kzellensg, A
sebhelyesarc) frfialakjai, noha gyengesgket palstoljk, s vgzetket
nem kerlhetik el, legalbb aktivitsuk ltszatt rzik. Velk ellenttben a
’70-es vek gangster-loserei, teht
az Aljas utck s az Egy knai bukmker meggyilkolsa szerepli
cltalanul bolyong, letket irnytani kptelen figurk, nem szlva a XXI.
szzad tbb mfajban felbukkan zsivnyairl. Mind tbb revanstragdit (ztt
vad, Bikanyak), nbrskod-filmet
(Vadllat) lthatunk, centrlis
karaktereik a bennk gyl harag ellenre is egyhelyben vesztegl, ingatag
pszichjkbe zrt antihmek.
„Madrraj rikolt a stt gen”
Ugyanez
a remnytelensg itatja t a Kutyk (Cini, 2016) s a Dogman (2018) kzponti figurit: elbbiben egy Bukarestbl a
romn-ukrn hatrvidkre utaz rtelmisgi kel birokra a krnyk zsarnokval,
utbbi Dvid s Glit-parafrzis a gyilkoss zlls lpseirl. Zsnerjegyeket
minimlisan hasznl, slow cinemba
oltott szerzi filmet rendez Miric, mfaji vonsokat s kifinomult alkoti
kzjegyet tvz midcultot csiszol neo noirr Garrone: a romn jhullm
gyakran cinma vrit-eszttikj,
laksbelskben bonyold darabjaival (4
hnap, 3 ht, 2 nap; nnepek utn;
Sieranevada) szemben a Kutyk
– csakgy, mint a Dogman – nylt
tereken jtszdik. Dokumentarista eldjeihez kpest a romn film elmlylt,
kontemplatv alkots s mindkt darab plen
air-szemllete radiklisan ms vizulis brzolst sejtet. Falakjaik
ugyanis nem a szabadsg tvlatait fogadjk be, hanem elszigeteldnek a
messzesgig terjed „frontier”-en,
vagyis e kortrs mvek a tradicionlis westernek ikonogrfijrl mondanak le.
Sttbe hast reflektorfnyek eltt bklszik tancstalanul a fszerepl
Roman, trmelkbe, homokba fulladt tjakon aszaldik a vidki senkifldje (Kutyk), mll homlokzat, festetlen pletek,
porlepte, nptelen jtsztr fogjk krl Magliant, a pocsolys, kkesszrke
srba ragadt rmai klvrost (Dogman).
Miric s Garrone az orszguk trtnelmbl nyernek ihletet: a Kutyk az egykor Kelet s Nyugat kereskedelmi
csompontjnak sznt, majd acsarkodsok rvn hamar a feleds homlyba merlt
Dobrudzst vlasztja helysznl, mg a Dogman
a Roberto Saviano feltrkpezte s Garrone
ltal is bemutatott (Gomorra) npolyi
maffia, a Camorra sznesfmhulladkbl,
ipari mellktermkekbl lerakdott 14,5 km-es campaniai szemtcskjt is
esznkbe juttathatja. A Dogmanben brzolt Magliana tovbbi vals szlakkal ktdik a
maffihoz: Garrone ugyanis Castel Volturnban, helyesebben a Villaggio
Coppola-negyed turistaparadicsomnak sznt, gengsztertkbl felhzott,
szellemvross fakult illeglis ptkezsi terletn forgatta bnfilmjt –
innen a hzfoglalssal kirtett, ttong panelek vagy a gyren benpestett
terek; mellbevg a kontraszt a bn generlta prosperits s a hanyatls
kztt.
Marc
Aug „nem-helyei” villanhatnak be: a szupermodern krnyezet lgres negatv
terei immr flrees, napsztta, mocsaras gyehennra (Kutyk) s betonrengeteggel elbarikdozott, civilizci s vadsg
metszspontjban fekv (Dogman) kisvilgra
mdosulnak. Miric s Garrone neorealizmussal s Antonioni analitikus
minimalizmusval elegytett antropolgiai vizsgldsai olyan mvekkel
kapcsolhatk ssze, mint a Cristi Puiu rendezte, a vros s a kltelki zugok
ressgt, illetve a cljt vesztett falakot preczen szemrevtelez Aurora sszeomlstrtnete vagy a
szocilis problmafilm s a noir
frigybl keletkezett Dgkesely s
Srdan Golubovic A csapdja. Identitsrombol
tjakat, valsgos emsztgdrket brzol a Kutyk s a Dogman. Miric
s Garrone mintha a Barbrok Mricz-novelljnak
indulatait ltetnk modern krnyezetbe, de Jzsef Attila versei, a Magyar Alfld („…dudvaszed nemzet
vagyunk…”) s a Holt vidk („Csattog
fagy itt lel moht…”) is helytll analgik.
„Nma az ember s izz vrakozs”
Zsenilis
jellemtanulmnyok szletnek az elidegenedsrl: a Kutyk s a Dogman kegyetlensget
vratlanul felsznre hoz (Miric kalapcstse egyik pillanatrl a msikra
csattan, Garrone klnbz pontokon bekvetkez fizikai atrocitsokkal ritmizlja
a jtkidt) bndrmibl hinyoznak a valdi, szemlyisgpt emberi kapcsolatok.
Nyers barbarizmusra redukldik Marcello, a szeld kutyafodrsz s az t,
valamint a krnyket sakkban tart Simone r-szolga viszonya (Dogman); hbrri rendszert idz Roman
s Samir, a Tulcsa kzelben hzd birtok oligarchjnak szembenllsa (Kutyk). Mindkt vidkre halni jr a
llek, errefel ismeretlen az emptia, a problmk kzs megoldsa erpolitikba
fordul, a hangoskods, a megflemlts s az kljog dntenek az rvek helyett –
azaz nem egy igazi kzssg, hanem nmaguktl s trsaiktl egyre tvolabb
vetd szerencstlenek krkpe a Kutyk
s a Dogman, melyek kzl a romn
film a historikusan rkld elnyoms, az olasz pedig a bntalmaz kapcsolatok
allegrija. Potikus, tkletesen komponlt belltsokon, pusztasgba veszett
porszemekknt tnnek el a Kutyk
antihsei, mg a Dogman a testi
inzultusok, szortsok, lkdssek rendezetlen brutalitsra fkuszl. Simone kontrollvesztett
despota, folyton acsarkodik, akr egy rottweiler.
vegablakhoz nyomja, pofozza, fojtogatja Marcellt, betri az orrt.
Tagbaszakadt, menthetetlen pszichopata, egy kedves szava sincs senkihez, rimnkod
desanyjt sem szeretetbl karolja t, hanem pusztn azrt, hogy lecsittsa – fknt
A vgy villamosa Stanley
Kowalskijval, az Orszgton
Zampanjval s az Egykoron harcosok
voltak Jake-jvel rokon karakter. (A Kutyk
Samirja viszont Dbrgi-archetpus.) Simone slyos kokainfgg, totlis
sztnlnny vedlett, ha dhs, nyergpet fejel szt. Marcello ellentmondsos,
komplexebb figura. Vzna, apr termet, Chaplin, Benigni mdjra esetlen s
komikus figura, de hatalmas szv jtt llekknt rldik a maglianaiak bartsga
s sajt bnsegdi szerepe kztt. Gyengd, de gyenge is. Drogot rul (a porral
knzjt is elltja, vagyis a kbtszerfogyaszts addiktv, beteges al-flrendeltsgi
kapcsolatot takar), hogy a pnzbl – mivel llatkozmetikusknt nem futja r – kirndulhasson
a kislnyval, Alidval. Az erszak csak jabb erszakot szl a Dogmanben. Marcellbl hinyzik az erly.
Nyugodt szavakkal nem old meg semmit, ahogy vrontssal sem: Simone motorjnak sztzzsa
rtelmetlen gzkiereszts, ezen kvl Nicolaj Brel realista felvteleit elrhetetlen,
stilizlt vgylomknt ellenpontozza a bvrkods vagy a kutyaszpsgverseny
idillje.
A dobrudzsai
majorsgot bitorolni prbl Samir s olasz alteregja banlis zsarnokok, akik
nem is kvnnak vltoztatni helyzetkn: Roman s Marcello legalbb
erfesztseket tesznek letk biztosabb mederbe terelsrt. A jobbt
szndkot azonban hallra tli a patriarchtus: a Dogman gyva s kiszolgltatott cmszereplje (Marcello szalonja
ugyanerre a nvre hallgat) folyton Simone vadorzi dhtl retteg. Roman a Kutykban a felvilgosultak optimizmusval
– a Kojot eastern-hsre emlkezteten – tl szeretne adni nagyapja 550 hektros
tulajdonn, csakhogy tervt keresztlhzzk Samir maffiamdszerei: a dlyfs knyr
Roman adsvteli tranzakciban segdkez ismerst is elteszi lb all. A Kutyk
szerint Roman csak gy szllhat szembe a kiskirllyal, ha alfahmm, falkavezrr
vlik s fegyvert ragadva idomul a provincializmushoz – noha vgl kpes lesz
erre, ellenfele orvul lecsap r. A Dogmanben
sincs menekvs a feudalizmus rablnca ell: Marcello nmagbl kivetkzve
csalja lpre Simont s hozza felsznre a benne szunnyad bosszszomjas kutyaembert,
tragdijhoz radsul nagyban hozzjrul, hogy csak vletlenl li meg a pusztn
megalzni kvnt bajkevert.
Dobrudzsa
s Magliana Isten hta mgtti vidkein a prkapcsolatok s a kzbiztonsg illzii
sem lteznek. Roman nemcsak Samirral, de ltogatba rkez bartnjvel,
Ilincval sem tud beszlni: a frfi egyrszt macs virtusbl, msrszt sajt
tehetetlensgt rezve prblja tvozsra brni a nt. Harmadik fszereplknt
ott ll Hogas, a rendr: rkbetegen igyekszik visszalltani a koszba billent
senkifldjt a rgi kerkvgsba, de maszkulinitstl fosztott antihsknt,
fiatalabb trsa oldaln erre mr nem kpes. Vgl ugyan ereszti a trt Samirba,
m a kzeg rohadtsgn ez nem vltoztat, s rvidesen a lelkt is ki fogja
lehelni. A rendrsg a Dogmanben sem vdelmezje
semminek, j esetben csak aktatologat, rosszabb esetben a pszicholgiai
erszak rsze – Marcellt azzal hitegeti egy irodista, biztonsgban lesz,
amennyiben tanskodik Simone ellen, de valszn, hogy ksbb a remeg
kutyafodrszt is tvernk mindenfle paragrafusra hivatkozva. A csaldi
viszonyokat is tnkreteszi a Kutyk
s a Dogman sivrsga: Roman nagyapja, Alecu bcsi valjban keresztapaknt
tnykedett, teht az eladni kvnt birtok nem a gazdlkods s a meglhets
bzisa, hanem a bn fszke s a genercis klnbsgek jelkpe, Marcello pedig
azrt nem lhet boldog apaknt s azrt vlt el a felesgtl, mert piti dlerknt
a fenevadak rtusaihoz szokott a gyengd lelsek helyett. Az rnyak cm, Miric kzremkdsvel gyrtott sorozatban is a
csaldi drma dominl: egy kzposztlybeli famlia lete bolydul fel, miutn
kiderl, a taxis apa gengszterknt zsebel be nmi mellkest.
Anti-cowboyaink visszavonhatatlan tnnyel
szembeslnek: a Kutyk s a Dogman szkssgben megllt az id s az
let, a mlt si dogmi vgkpp befszkeltk magukat a jelenbe, gtolva a jv
remnyeit. E tendencia a karakterekre vettett llatszimbolikban is
megfigyelhet. Marcello egy tajtkz pitbullt is kpes megszeldteni,
fagyasztba hajtott csivavt ment, Simone viszont az embertrsaival is
kapcarongyknt bnik. Leszakadt lbfej buggyan vzfelsznre, egy l hever a fldn,
bkabrekegs, tcskzene festik al a nihilt a Kutykban. Samir a Ted Kotcheff jegyezte Flelemben lni kenguruvadszatra hajaz jelenetben trn be
Romant. Benzinnel locsol, puskatzzel lngba bort, majd elfogyaszt egy leltt
vadkant a pribkjeivel – azt szeretn, ha Roman is olyan llatias agresszival
reaglna, mint , nem beszlve arrl, hogy az zekre szaggatott diszn kpe
elrevetti a fkarakter hallt, ahogy a ’71-es kultmozi nevezett szcnja is
az outbackben rongyold protagonista
sorst determinlja. A kiskirly embereinek frfiasnak hitt pza (mg Samir
verlegnyeket toboroz, addig Simone magnyos hulign) rszeg dulakodsba
torkollik, a fldesr kivgzi Alecu hzrzjt, a Rendrsg nvre hallgat
szukt (a Kutykban az olasz filmmel
ellenttben az ebeket mr nem lehet megmenteni), mghozz Ilincval egytt, hovatovbb
a machismjhoz foggal-krmmel
ragaszkod Samir a bartnje kzeledst is gyengesgnek tartja: a Kutyk
s a Dogman mikroklmi nem nknek
val vidkek.
Miric
s Garrone vdiratainak azonban nem ezek a legijesztbb lltsai. Bnsk kzt
cinkos, aki nma, vagyis Samir azrt vlhatott csempszfejedelemm a tanyavilgban,
mert hagyjk neki s Simone is azrt randalrozhat, mert senki sem lp fel
ellene. E kt bndrma httralakjai berik a focival, a tsztazablssal, a
frccszssel s a pletyklkodssal (Dogman)
vagy fsultan rvednek a kihalt tvolba (Kutyk).
Problmikrl csak nyavalyogni tudnak, de megoldani ket soha nem kpesek, mi
tbb, el is hessegetik a bajt, mint a Dogman
mellkszerepli (akik a finlban – vgs gyomrosknt – r sem hedertenek
Simone hulljra s Marcello bgatsra) s ugyanezzel indokolhat az
ingerszegnysgben vegetl emberek borzongatan ritka ltszma a Kutykban – Miric s Garrone a kzssg
atavisztikus felbomlsbl s kznybl szrmaztatjk a figurk pozcivesztst.
Balladai szilajsg m a Kutyk s a Dogman. Elbbiben Hogas a hatrvidk
lerhatatlan unalmt jelkpezve bbeldik a rothad vgtaggal, mg Garrone a
cmalak folyamatos megalzottsgra hegyezi ki a narratvt. Marcello
rokonszenvesen indul, de Simone
a kutyaszalon melletti zlogzlet kirablsnak gyanjba keveri, s rcs mg
juttatja, majd a klvrosiak kikzstik, hogy aztn ne maradjon semmije s
bestiv alacsonyodjon.
A toxikus
maszkulinits hallba viv termszetrl reglnek a filmek, Miric s Garrone
dolgozatai nem idealizljk a hagyomnyos frfiszerepeket. Marcello nem rik erszakos
alfahmm a Szalmakutyk David
Sumnerjnek modorban s a terepjrban egyedl, nagytotlban vlt Roman sem
feleltethet meg a Kojot idealizltan
frfias Bicsrdi Misijnek – a Kutyk
s a Dogman frfimelodrmiban
szlssges magatartsformj prik vgeznek egymssal.
Politikai
gesztussal r fel mindkt film elembertelenedett vilga: Miric – Gyri Zsolt
olvasatban – brtnknt ttelezi a pusztban roskadoz telket, a
Ceaușescu-rezsim posztkommunista hordalkaknt tekint r, Garrone nemcsak a
maffiafilmek kibrndultsgt visszhangozza, de taln Salvini rendelkezseihez
is kommentrt fz. A Dogman radsul
igaz trtneten, az 1988 februri, a filmben viszonylag pontosan, a knzsokat
mellzve lekpzett Er Canaro-gyn
alapul. (Ujjlevgs, kasztrci, szemkinyoms, felgyjts – a trvnyszki
vizsglat ksbb megllaptotta, hogy a tettes Pietro De Negri narkmmorban
sokkal hosszabbnak s durvbbnak rezte a Simone-altereg Giancarlo Ricci
lemszrlst, valamint a Szrnyek s
szerelmek-Pinokki-dun kvl a
legtbb Garrone-film – gymint A
balzsamoz s az Els szerelem romncai
– megtrtnt esemnyeket hasznl a fggsgi viszonyok cscsra jratshoz.) A Kutyk is vals lmnyekbl, jelesl a
gyerekknt dobrudzsai nagymamjnl dl s az ottani irracionlis dhkitrseken
meghkken rendez benyomsaibl tpllkozik.
E
ltleletek a globlis demaggia metafori: Samir s Simone a konzervatv, st,
fasisztoid vonsokat mutat, az nllan gondolkodkat elhallgattat – Marcello
rtatlansgt eltipr, a vros s a rurlis kzeg sszhangjt nem lel Romant
otthontalansgra krhoztat – politikusok reprezentnsai. Duterte autokrcijban,
az illiberlis demokrcik ltrejttben, a munkahelyi terrorban, a csaldon
belli erszakban, az iskolai bullyzsban
vagy ppen a COVID-19 bezrtsgra
knyszert vilgjrvnyban, amely jabb bneseteknek nyit utat gzpisztolyos
tmadstl maszkvisels miatti arcvagdossig, ez a primitv erszakossg
burjnzik. A Kutyk s a Dogman kisplysai nemcsak a velk egyet
nem rtket puszttjk el, hanem egyenesen kzpkori llapotokat idznek el. Jelenleg
pontosan ennek a mentalitsnak lehetnk tani a rendri brutalits, a
szalonkpesnek vlt rasszizmus, szexizmus s homofbia terjedsekor vagy a
sajtszabadsg eltrlsekor, amelyekre – a Kutyk
odaveszben lv emberei s a Dogman naplopi utn – egyre fogkonyabb a
gylletkultusz prsben vergd lakossg. Br a ksztk aligha gondolkodtak
ilyen tvlatokban, Miric s Garrone univerzlis trtnetei jval tbbek hiteles
karakterrajzoknl, profetikus figyelmeztetsek: a horror mind kznapibb vlik.
Mindketten vlaszthattk volna mottul Thomas Harris (Vrs srkny, A brnyok
hallgatnak) 2019-es nyilatkozatt: „Azt
hiszem, soha nem lltam el olyasmivel, ami a kpzeletem szlemnye lett
volna.”
A cikk kzvetlen elrhetsgei: | |
![]() | offline: Filmvilg folyirat 2021/08 27-30. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15002 |