rendez | sznsz | operatr | forgatknyvr | zensz | egyb szemly | filmcmek | egyb cm | Mindegyik | Egyik sem
Jellje be, mely tartalmi elemeket szeretn kiemelve ltni a szvegben!

j raj

Bogdan Miric: Kutyk // Matteo Garrone: Dogman

Farkasok az utcn

Szab dm

Kontrollvesztett frfiak, zsigeri erszak, feudlis viszonyok. Miric s Garrone traumafilmjei egy hsbavgan ismers vilgba kalauzolnak.

 

A klasszikus gengszterfilmek s a ksbbi bndrmk (Mike Hodgestl Nicolas Winding Refnig) fszerepli jelentsen klnbznek (A vghd fel – Filmvilg 2014/2). A felemelkeds-buks-sma (A kzellensg, A sebhelyesarc) frfialakjai, noha gyengesgket palstoljk, s vgzetket nem kerlhetik el, legalbb aktivitsuk ltszatt rzik. Velk ellenttben a ’70-es vek gangster-loserei, teht az Aljas utck s az Egy knai bukmker meggyilkolsa szerepli cltalanul bolyong, letket irnytani kptelen figurk, nem szlva a XXI. szzad tbb mfajban felbukkan zsivnyairl. Mind tbb revanstragdit (ztt vad, Bikanyak), nbrskod-filmet (Vadllat) lthatunk, centrlis karaktereik a bennk gyl harag ellenre is egyhelyben vesztegl, ingatag pszichjkbe zrt antihmek.

 

„Madrraj rikolt a stt gen”

Ugyanez a remnytelensg itatja t a Kutyk (Cini, 2016) s a Dogman (2018) kzponti figurit: elbbiben egy Bukarestbl a romn-ukrn hatrvidkre utaz rtelmisgi kel birokra a krnyk zsarnokval, utbbi Dvid s Glit-parafrzis a gyilkoss zlls lpseirl. Zsnerjegyeket minimlisan hasznl, slow cinemba oltott szerzi filmet rendez Miric, mfaji vonsokat s kifinomult alkoti kzjegyet tvz midcultot csiszol neo noirr Garrone: a romn jhullm gyakran cinma vrit-eszttikj, laksbelskben bonyold darabjaival (4 hnap, 3 ht, 2 nap; nnepek utn; Sieranevada) szemben a Kutyk – csakgy, mint a Dogman – nylt tereken jtszdik. Dokumentarista eldjeihez kpest a romn film elmlylt, kontemplatv alkots s mindkt darab plen air-szemllete radiklisan ms vizulis brzolst sejtet. Falakjaik ugyanis nem a szabadsg tvlatait fogadjk be, hanem elszigeteldnek a messzesgig terjed „frontier”-en, vagyis e kortrs mvek a tradicionlis westernek ikonogrfijrl mondanak le. Sttbe hast reflektorfnyek eltt bklszik tancstalanul a fszerepl Roman, trmelkbe, homokba fulladt tjakon aszaldik a vidki senkifldje (Kutyk), mll homlokzat, festetlen pletek, porlepte, nptelen jtsztr fogjk krl Magliant, a pocsolys, kkesszrke srba ragadt rmai klvrost (Dogman). Miric s Garrone az orszguk trtnelmbl nyernek ihletet: a Kutyk az egykor Kelet s Nyugat kereskedelmi csompontjnak sznt, majd acsarkodsok rvn hamar a feleds homlyba merlt Dobrudzst vlasztja helysznl, mg a Dogman a Roberto Saviano feltrkpezte s Garrone ltal is bemutatott (Gomorra) npolyi maffia, a Camorra sznesfmhulladkbl, ipari mellktermkekbl lerakdott 14,5 km-es campaniai szemtcskjt is esznkbe juttathatja. A Dogmanben brzolt Magliana tovbbi vals szlakkal ktdik a maffihoz: Garrone ugyanis Castel Volturnban, helyesebben a Villaggio Coppola-negyed turistaparadicsomnak sznt, gengsztertkbl felhzott, szellemvross fakult illeglis ptkezsi terletn forgatta bnfilmjt – innen a hzfoglalssal kirtett, ttong panelek vagy a gyren benpestett terek; mellbevg a kontraszt a bn generlta prosperits s a hanyatls kztt.

Marc Aug „nem-helyei” villanhatnak be: a szupermodern krnyezet lgres negatv terei immr flrees, napsztta, mocsaras gyehennra (Kutyk) s betonrengeteggel elbarikdozott, civilizci s vadsg metszspontjban fekv (Dogman) kisvilgra mdosulnak. Miric s Garrone neorealizmussal s Antonioni analitikus minimalizmusval elegytett antropolgiai vizsgldsai olyan mvekkel kapcsolhatk ssze, mint a Cristi Puiu rendezte, a vros s a kltelki zugok ressgt, illetve a cljt vesztett falakot preczen szemrevtelez Aurora sszeomlstrtnete vagy a szocilis problmafilm s a noir frigybl keletkezett Dgkesely s Srdan Golubovic A csapdja. Identitsrombol tjakat, valsgos emsztgdrket brzol a Kutyk s a Dogman. Miric s Garrone mintha a Barbrok Mricz-novelljnak indulatait ltetnk modern krnyezetbe, de Jzsef Attila versei, a Magyar Alfld („…dudvaszed nemzet vagyunk…”) s a Holt vidk („Csattog fagy itt lel moht…”) is helytll analgik.

 

„Nma az ember s izz vrakozs”

Zsenilis jellemtanulmnyok szletnek az elidegenedsrl: a Kutyk s a Dogman kegyetlensget vratlanul felsznre hoz (Miric kalapcstse egyik pillanatrl a msikra csattan, Garrone klnbz pontokon bekvetkez fizikai atrocitsokkal ritmizlja a jtkidt) bndrmibl hinyoznak a valdi, szemlyisgpt emberi kapcsolatok. Nyers barbarizmusra redukldik Marcello, a szeld kutyafodrsz s az t, valamint a krnyket sakkban tart Simone r-szolga viszonya (Dogman); hbrri rendszert idz Roman s Samir, a Tulcsa kzelben hzd birtok oligarchjnak szembenllsa (Kutyk). Mindkt vidkre halni jr a llek, errefel ismeretlen az emptia, a problmk kzs megoldsa erpolitikba fordul, a hangoskods, a megflemlts s az kljog dntenek az rvek helyett – azaz nem egy igazi kzssg, hanem nmaguktl s trsaiktl egyre tvolabb vetd szerencstlenek krkpe a Kutyk s a Dogman, melyek kzl a romn film a historikusan rkld elnyoms, az olasz pedig a bntalmaz kapcsolatok allegrija. Potikus, tkletesen komponlt belltsokon, pusztasgba veszett porszemekknt tnnek el a Kutyk antihsei, mg a Dogman a testi inzultusok, szortsok, lkdssek rendezetlen brutalitsra fkuszl. Simone kontrollvesztett despota, folyton acsarkodik, akr egy rottweiler. vegablakhoz nyomja, pofozza, fojtogatja Marcellt, betri az orrt. Tagbaszakadt, menthetetlen pszichopata, egy kedves szava sincs senkihez, rimnkod desanyjt sem szeretetbl karolja t, hanem pusztn azrt, hogy lecsittsa – fknt A vgy villamosa Stanley Kowalskijval, az Orszgton Zampanjval s az Egykoron harcosok voltak Jake-jvel rokon karakter. (A Kutyk Samirja viszont Dbrgi-archetpus.) Simone slyos kokainfgg, totlis sztnlnny vedlett, ha dhs, nyergpet fejel szt. Marcello ellentmondsos, komplexebb figura. Vzna, apr termet, Chaplin, Benigni mdjra esetlen s komikus figura, de hatalmas szv jtt llekknt rldik a maglianaiak bartsga s sajt bnsegdi szerepe kztt. Gyengd, de gyenge is. Drogot rul (a porral knzjt is elltja, vagyis a kbtszerfogyaszts addiktv, beteges al-flrendeltsgi kapcsolatot takar), hogy a pnzbl – mivel llatkozmetikusknt nem futja r – kirndulhasson a kislnyval, Alidval. Az erszak csak jabb erszakot szl a Dogmanben. Marcellbl hinyzik az erly. Nyugodt szavakkal nem old meg semmit, ahogy vrontssal sem: Simone motorjnak sztzzsa rtelmetlen gzkiereszts, ezen kvl Nicolaj Brel realista felvteleit elrhetetlen, stilizlt vgylomknt ellenpontozza a bvrkods vagy a kutyaszpsgverseny idillje.

A dobrudzsai majorsgot bitorolni prbl Samir s olasz alteregja banlis zsarnokok, akik nem is kvnnak vltoztatni helyzetkn: Roman s Marcello legalbb erfesztseket tesznek letk biztosabb mederbe terelsrt. A jobbt szndkot azonban hallra tli a patriarchtus: a Dogman gyva s kiszolgltatott cmszereplje (Marcello szalonja ugyanerre a nvre hallgat) folyton Simone vadorzi dhtl retteg. Roman a Kutykban a felvilgosultak optimizmusval – a Kojot eastern-hsre emlkezteten – tl szeretne adni nagyapja 550 hektros tulajdonn, csakhogy tervt keresztlhzzk Samir maffiamdszerei: a dlyfs knyr Roman adsvteli tranzakciban segdkez ismerst is elteszi lb all. A Kutyk szerint Roman csak gy szllhat szembe a kiskirllyal, ha alfahmm, falkavezrr vlik s fegyvert ragadva idomul a provincializmushoz – noha vgl kpes lesz erre, ellenfele orvul lecsap r. A Dogmanben sincs menekvs a feudalizmus rablnca ell: Marcello nmagbl kivetkzve csalja lpre Simont s hozza felsznre a benne szunnyad bosszszomjas kutyaembert, tragdijhoz radsul nagyban hozzjrul, hogy csak vletlenl li meg a pusztn megalzni kvnt bajkevert.

Dobrudzsa s Magliana Isten hta mgtti vidkein a prkapcsolatok s a kzbiztonsg illzii sem lteznek. Roman nemcsak Samirral, de ltogatba rkez bartnjvel, Ilincval sem tud beszlni: a frfi egyrszt macs virtusbl, msrszt sajt tehetetlensgt rezve prblja tvozsra brni a nt. Harmadik fszereplknt ott ll Hogas, a rendr: rkbetegen igyekszik visszalltani a koszba billent senkifldjt a rgi kerkvgsba, de maszkulinitstl fosztott antihsknt, fiatalabb trsa oldaln erre mr nem kpes. Vgl ugyan ereszti a trt Samirba, m a kzeg rohadtsgn ez nem vltoztat, s rvidesen a lelkt is ki fogja lehelni. A rendrsg a Dogmanben sem vdelmezje semminek, j esetben csak aktatologat, rosszabb esetben a pszicholgiai erszak rsze – Marcellt azzal hitegeti egy irodista, biztonsgban lesz, amennyiben tanskodik Simone ellen, de valszn, hogy ksbb a remeg kutyafodrszt is tvernk mindenfle paragrafusra hivatkozva. A csaldi viszonyokat is tnkreteszi a Kutyk s a Dogman sivrsga: Roman nagyapja, Alecu bcsi valjban keresztapaknt tnykedett, teht az eladni kvnt birtok nem a gazdlkods s a meglhets bzisa, hanem a bn fszke s a genercis klnbsgek jelkpe, Marcello pedig azrt nem lhet boldog apaknt s azrt vlt el a felesgtl, mert piti dlerknt a fenevadak rtusaihoz szokott a gyengd lelsek helyett. Az rnyak cm, Miric kzremkdsvel gyrtott sorozatban is a csaldi drma dominl: egy kzposztlybeli famlia lete bolydul fel, miutn kiderl, a taxis apa gengszterknt zsebel be nmi mellkest.

Anti-cowboyaink visszavonhatatlan tnnyel szembeslnek: a Kutyk s a Dogman szkssgben megllt az id s az let, a mlt si dogmi vgkpp befszkeltk magukat a jelenbe, gtolva a jv remnyeit. E tendencia a karakterekre vettett llatszimbolikban is megfigyelhet. Marcello egy tajtkz pitbullt is kpes megszeldteni, fagyasztba hajtott csivavt ment, Simone viszont az embertrsaival is kapcarongyknt bnik. Leszakadt lbfej buggyan vzfelsznre, egy l hever a fldn, bkabrekegs, tcskzene festik al a nihilt a Kutykban. Samir a Ted Kotcheff jegyezte Flelemben lni kenguruvadszatra hajaz jelenetben trn be Romant. Benzinnel locsol, puskatzzel lngba bort, majd elfogyaszt egy leltt vadkant a pribkjeivel – azt szeretn, ha Roman is olyan llatias agresszival reaglna, mint , nem beszlve arrl, hogy az zekre szaggatott diszn kpe elrevetti a fkarakter hallt, ahogy a ’71-es kultmozi nevezett szcnja is az outbackben rongyold protagonista sorst determinlja. A kiskirly embereinek frfiasnak hitt pza (mg Samir verlegnyeket toboroz, addig Simone magnyos hulign) rszeg dulakodsba torkollik, a fldesr kivgzi Alecu hzrzjt, a Rendrsg nvre hallgat szukt (a Kutykban az olasz filmmel ellenttben az ebeket mr nem lehet megmenteni), mghozz Ilincval egytt, hovatovbb a machismjhoz foggal-krmmel ragaszkod Samir a bartnje kzeledst is gyengesgnek tartja: a Kutyk s a Dogman mikroklmi nem nknek val vidkek.

Miric s Garrone vdiratainak azonban nem ezek a legijesztbb lltsai. Bnsk kzt cinkos, aki nma, vagyis Samir azrt vlhatott csempszfejedelemm a tanyavilgban, mert hagyjk neki s Simone is azrt randalrozhat, mert senki sem lp fel ellene. E kt bndrma httralakjai berik a focival, a tsztazablssal, a frccszssel s a pletyklkodssal (Dogman) vagy fsultan rvednek a kihalt tvolba (Kutyk). Problmikrl csak nyavalyogni tudnak, de megoldani ket soha nem kpesek, mi tbb, el is hessegetik a bajt, mint a Dogman mellkszerepli (akik a finlban – vgs gyomrosknt – r sem hedertenek Simone hulljra s Marcello bgatsra) s ugyanezzel indokolhat az ingerszegnysgben vegetl emberek borzongatan ritka ltszma a Kutykban – Miric s Garrone a kzssg atavisztikus felbomlsbl s kznybl szrmaztatjk a figurk pozcivesztst. Balladai szilajsg m a Kutyk s a Dogman. Elbbiben Hogas a hatrvidk lerhatatlan unalmt jelkpezve bbeldik a rothad vgtaggal, mg Garrone a cmalak folyamatos megalzottsgra hegyezi ki a narratvt. Marcello rokonszenvesen indul, de Simone a kutyaszalon melletti zlogzlet kirablsnak gyanjba keveri, s rcs mg juttatja, majd a klvrosiak kikzstik, hogy aztn ne maradjon semmije s bestiv alacsonyodjon.

A toxikus maszkulinits hallba viv termszetrl reglnek a filmek, Miric s Garrone dolgozatai nem idealizljk a hagyomnyos frfiszerepeket. Marcello nem rik erszakos alfahmm a Szalmakutyk David Sumnerjnek modorban s a terepjrban egyedl, nagytotlban vlt Roman sem feleltethet meg a Kojot idealizltan frfias Bicsrdi Misijnek – a Kutyk s a Dogman frfimelodrmiban szlssges magatartsformj prik vgeznek egymssal.

Politikai gesztussal r fel mindkt film elembertelenedett vilga: Miric – Gyri Zsolt olvasatban – brtnknt ttelezi a pusztban roskadoz telket, a Ceaușescu-rezsim posztkommunista hordalkaknt tekint r, Garrone nemcsak a maffiafilmek kibrndultsgt visszhangozza, de taln Salvini rendelkezseihez is kommentrt fz. A Dogman radsul igaz trtneten, az 1988 februri, a filmben viszonylag pontosan, a knzsokat mellzve lekpzett Er Canaro-gyn alapul. (Ujjlevgs, kasztrci, szemkinyoms, felgyjts – a trvnyszki vizsglat ksbb megllaptotta, hogy a tettes Pietro De Negri narkmmorban sokkal hosszabbnak s durvbbnak rezte a Simone-altereg Giancarlo Ricci lemszrlst, valamint a Szrnyek s szerelmek-Pinokki-dun kvl a legtbb Garrone-film – gymint A balzsamoz s az Els szerelem romncai – megtrtnt esemnyeket hasznl a fggsgi viszonyok cscsra jratshoz.) A Kutyk is vals lmnyekbl, jelesl a gyerekknt dobrudzsai nagymamjnl dl s az ottani irracionlis dhkitrseken meghkken rendez benyomsaibl tpllkozik.  

E ltleletek a globlis demaggia metafori: Samir s Simone a konzervatv, st, fasisztoid vonsokat mutat, az nllan gondolkodkat elhallgattat – Marcello rtatlansgt eltipr, a vros s a rurlis kzeg sszhangjt nem lel Romant otthontalansgra krhoztat – politikusok reprezentnsai. Duterte autokrcijban, az illiberlis demokrcik ltrejttben, a munkahelyi terrorban, a csaldon belli erszakban, az iskolai bullyzsban vagy ppen a COVID-19 bezrtsgra knyszert vilgjrvnyban, amely jabb bneseteknek nyit utat gzpisztolyos tmadstl maszkvisels miatti arcvagdossig, ez a primitv erszakossg burjnzik. A Kutyk s a Dogman kisplysai nemcsak a velk egyet nem rtket puszttjk el, hanem egyenesen kzpkori llapotokat idznek el. Jelenleg pontosan ennek a mentalitsnak lehetnk tani a rendri brutalits, a szalonkpesnek vlt rasszizmus, szexizmus s homofbia terjedsekor vagy a sajtszabadsg eltrlsekor, amelyekre – a Kutyk odaveszben lv emberei s a Dogman naplopi utn – egyre fogkonyabb a gylletkultusz prsben vergd lakossg. Br a ksztk aligha gondolkodtak ilyen tvlatokban, Miric s Garrone univerzlis trtnetei jval tbbek hiteles karakterrajzoknl, profetikus figyelmeztetsek: a horror mind kznapibb vlik. Mindketten vlaszthattk volna mottul Thomas Harris (Vrs srkny, A brnyok hallgatnak) 2019-es nyilatkozatt: „Azt hiszem, soha nem lltam el olyasmivel, ami a kpzeletem szlemnye lett volna.”


A cikk kzvetlen elrhetsgei:
offline: Filmvilg folyirat 2021/08 27-30. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15002

Kulcsszavak:


Cikk rtkelse:szavazat: 0 tlag: -