rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Démonok között 3: Az ördög kényszerített

Varró Attila


The Conjuring 3: Devil Made Me Do It – amerikai, 2021. Rendezte: Michael Chaves. Írta: David Leslie Johnson-McGoldrick. Kép: Nichael Burgess. Zene: Joseph Bisara. Szereplők: Patrick Wilson (Ed), Vera Farmiga (Lorraine), Ruairi O’Connor (Arne), Julian Hilliard (David), Sarah Catherine Hook (Debbie). Gyártó: New Line Cinema / Atomic Monster. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 112 perc.

 

Ha létezik nagyobb rejtély az ördögűzések világában annál, hogy a Sátán légiói leginkább miért tanyasi kiskorúakat szállnak meg sűrű káromkodásra és indokolatlan bútortologatásra kárhoztatva őket, ahelyett, hogy mondjuk fényűző orgiákat csapnának Dua Lipa testébe bújva, az csakis az lehet, miként válhatott a Warren-házaspár olcsó vásári kóklerből országos hírű „démonológussá”, majd a 21. század legjövedelmezőbb horror-franchise-ának főhőseivé. Minden egyes nyitófelirat, amely a Conjuring-univerzum nézőit biztosítja arról, hogy megtörtént események feldolgozását látják, nagyjából olyan elképesztő (és kártékony) ferdítés, amilyen a Schindler listája musical-remake-je lenne, ha holocaust-tagadók készítenék el. A Démonok között 3. eddigi mélypontja ennek a parasztvakításnak, mivel egy olyan bírósági ügyet dolgoz fel, amelyben elsőként éltek az „ördög kényszerített” hajmeresztő védelmével – természetfeletti horrorjeleneteivel pontról pontra igazolva a Warren-féle sarlatánok és idegbeteg gyilkosok perdöntő koholmányait.

A James Wan rendezői székét átvevő Michael „La Llorona” Chaves ráadásul még annyira sem próbálja felvillantani az alapsztori jogi abszurdumát és a mögötte húzódó személyes érdekeket, mint az eset első feldolgozását jelentő Demon Murder Case silány tévéfilmje. Beéri annyival, hogy ellopja 1983-as elődje néhány hatásos ötletét (a faág-vágós incidenstől a megvadult kutyák közé helyezett gyilkosságig), digitális rémeffektekre cseréli Új-Hollywood sátáni halszemoptikáját, hozzáír a sztorihoz egy kripta-konzervatív modus operandit (amelynek főgonosza rút halállal büntet vadházasságot, leszbikus diáklányokat, cölibátus-szegő papot, miközben meghátrál egy határozott Miatyánktól), majd ráhúzza az egészet egy stopperrel írt jump-scare narratívára, amelyben öt percenként akad egy kósza sokk-flashback, rémlátomás vagy démoni megszállás, nehogy a közönségnek ideje legyen elgondolkodni, mégis miféle ördög kényszeríti egy ilyen pokoli sületlenség megnézésére.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14998

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -