Vajda Judit
Deux – francia, 2020. Rendezte: Filippo Meneghetti. Írta: Malysone Bovorasmy és Filippo Meneghetti. Kép: Aurélien Marra. Zene: Michele Menini. Szereplők: Barbara Sukowa (Nina), Martine Chevallier (Madeleine), Léa Drucker (Anne), Jérome Vranfrain (Fréderic). Gyártó: Paprika Films / Artemis Productions. Forgalmazó: Vertigo Film. Feliratos. 99 perc.
Filippo Meneghetti debütáló
nagyjátékfilmje elsősorban a színészi játékra épülő, realista alkotás –
egyetlen álomjelenetet és a nyugtalanító prológust kivéve. Két kislány
bújócskázik egy olyan helyszínen, ami a későbbiek folyamán ismét előkerül a
cselekményben, ám hirtelen egyiküknek nyoma vész, a másikuknak pedig, amikor
szólítani próbálja, csak varjúkárogás jön ki a torkán. Mindez egyszerre
csodálatos és nyomasztó metaforája mindannak, amit látni fogunk: egy idős
leszbikus pár tagjai épp azt tervezik, hogy Franciaországból megismerkedésük
színhelyére, Rómába költöznek, amikor egy váratlan tragédia miatt Madeleine elérhetetlenné
válik Nina számára, aki még kommunikálni sem tud vele. Innentől kezdve az
asszony a kétségbeesés és a remény minden lépcsőfokát végigjárja, és ez
rengeteg regiszteren átélt és sokoldalú játékot jelent az őt megformáló Barbara
Sukowa számára.
Fassbinder egyik egykori kedvenc
színésznőjének alakítása mellett, ami figyelemre méltó még a filmben, az az
olyan apró, mégis jelentőségteljes mozzanatok értő és érzékeny megjelenítése,
ami az LMBTQ közösség tagjai számára a mindennapi tapasztalatot jelenti. Addig
ugyanis mindenki nagyon elfogadó, amíg nem a saját szerettét érinti a dolog. Az
ingatlanközvetítőnek természetesen semmi kifogása nincs a ’dyke’-ok („öreg
leszbik”) ellen, Madeleine családja azonban sokkal kevésbé megértő, amikor kiderül,
hogy a több évtizedes barátság valójában több évtizedes szerelmi viszony. Ehhez
hasonlóan az, hogy Nina német bevándorló, sokáig fel sem merül (aki nem tud jól
franciául, észre sem veszi), de amint a rokonok ellentétes oldalra kerülnek
vele, azonnal szóba kerül – egyáltalán nem negatív felhanggal, mégis
hangsúlyosan. Hogy hogyan jut el ebből a pozícióból végül Nina oda, hogy ismét
„ketten” legyen Madeleine-nel, annak gyönyörű, szívbemarkoló krónikája a film.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 56-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14992 |