rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Szállodai nyomozó

Andorka György


Godard, elmondások szerint az Üdvözlégy, Máriá!-t kompenzáló, kommerciálisabb kitérője hasonlóképpen indít, ahogyan később Haneke teszi azt a Rejtélyben: miután egy visszacsévélt videófelvétellel kapásból elbizonytalanít befogadói pozíciónkban, önjelölt nyomozók társaságában találjuk magunkat. Egy két évvel korábbi, rejtélyes gyilkossági ügy megszállottjai foglalják keretbe a fényűző szállodában játszódó, nyomokban film noirt tartalmazó mozaiknarratívát, amelyben egy bokszmenedzser, egy pilóta és felesége viszonyai kuszálódnak össze, miközben egy jussát követelő maffiafőnök kering fáradhatatlanul, vészt hozó égitestként hőseink körül.

A szállodai nyomozó a rendező harmadik korszakának a szokottnál csábosabb külsejű, ám csöppet sem felszínes darabja, amelybe a 60-as évek játékossága tér vissza kísérteni: az intertextusok és a médiumra reflektáló meta-gegek özöne a legkevésbé meglepő, és ahogyan az megszokott, dialógus, zene és kép hármasa jóval összetettebb módokon kapcsolódik egymáshoz, mint fapados társainál. A sokszínű, izgalmasan összeválogatott színészgárda (Jean-Pierre Léaud-tól a Házibuli-papa Claude Brasseur és Nathalie Baye párosán át az énekes Johnny Hallyday-ig) eközben véghez viszi azt a bravúrt, hogy a szándékoltan banális, vagy épp irodalmias, a cselekmény szövetéből kilógó mondatok elidegenítő szőnyegbombázása közepette igaz érzelmek és igaz pillanatok kristályosodnak ki, egy alapvetően kérdőjelekkel teli labirintusban.

Az egyszerre mulatságos, szövevényes és rétegzett elbeszélésnek vérmérsékletünk szerint áshatunk a mélyére, és ha ódzkodunk a nagy kérdéseket feltenni, akkor sem távozunk üres kézzel – nem csupán különös meglátások ragadhatnak meg a pénisz és a kézmosási szokások összefüggéséről, hanem olyan emlékezetes momentumok is, mint egy borospohár szegélyén ujjakkal és kézfejekkel lejátszott érzelmi balett – finom, filmszerű aprócsemegék, ha tetszik, kapudrogok az attrakciók mozijától az absztrakciók mozija felé.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14991

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -