Nevelős Zoltán
Sartana
neve minden Ringónál és Djangónál többször fordul elő az olasz westernek címei
közt, építve arra a filmcsokorra, amelyben Gianni, alias Johnny Garko igyekezett
legendás alakot faragni a figurából. A horvát származású színész négy plusz egy
filmben játszotta Sartanát. A plusz egy az Ezer
dollárt a feketére, amelyben Sartana még egy teljesen más és erősen negatív
karakter. 1968-ban, Gianfranco Parolini Imádkozz
a halálodért című filmjében lép színre először a képregénybe illő,
jellegzetes eleganciájú, fekete felöltőt, fehér inget és vörös nyakkendőt
viselő Sartana, aki tévedhetetlenül célba talál kiskaliberű marokfegyvereivel
és előszeretettel veszi körül magát a temetés tárgyi kellékeivel. Soha nem lesz
piszkos-véres, viszont gyakran tűnik elő váratlanul, ami megengedi azt az
értelmezést, hogy túlvilági eredetű figura.
A
következő két év során Garko további három filmben játszotta Sartanát, immár
Giuliano Carmineos rendezői irányításával. A Netflix kínálatában helyet kapott
film az utolsó Garko-féle Sartana-opusz, amelyben egy ellopott aranykincsért
folyik a küzdelem – A jó, a rossz és a
csúf mintájára. Sartana szokása szerint – és az Egy maréknyi dollárért ihletésére – a nevető harmadik taktikájával
játssza ki egymás ellen a kincsre hajtó figurák bő féltucatnyi, színes
kompániáját, korrupt serifftől szép özvegyig, züllött hadvezértől magánzó
szövetségi ügynökig, miközben vérbeli detektívként rekonstruálja az érintettek
ellentmondó vallomásai alapján a véres eseményeket, amelyek során az aranynak
lába kelt. James Bondot idézik az elmés szerkezetek, amelyek leglátványosabbika
az az orgona, amely Sartana virtuóz kezei között géppuskává változik. Az ábrázolt
erőszak kegyetlensége a paródia könnyedségével társul, kidomborítva az olasz
westernek különutas műfajalakítását.
Ebben
a felejthető, de szórakoztató filmben az olasz western aranykorának jellemző
formuláit fedezhetjük fel, annak titkát láthatjuk működésben, egy-egy film
sikere nyomán hogyan váltak bizonyos elemek, figurák, cselekményfordulatok,
vagy zenei motívumok a remélt siker receptjének részévé.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 62-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14990 |