rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Relikvia

Teszár Dávid


Dementia (2014), Late Phases (2014), Dementia (2015), Dementia: Part II (2018), Sator (2019), Sanzaru (2020): ebbe a kurrens demencia-horror vonalba illeszkedik a Relikvia (2020) is, amelyben egy család három generációnyi nőtagja (nagymama, anya és a lánya) kénytelen szembenézni az időskori leépülés és az elmúlás cseppet sem szívderítő, és a nyugati kultúrkörben máig tabuként kezelt tényével egy isten háta mögötti, ódon emeletes házban. Az eltűnt demens nagymamát felkutatni igyekvő anya és lánya a nézővel egyetemben nehezen tudja eldönteni, hogy a roppant házból kiszűrődő, riasztó hangok oka prózai vagy természetfeletti, ugyanakkor ebben a lebegtetett kétértelműségben még nincs különösebb nóvum.

A Relikvia lassú folyású mozija jeleskedik az atmoszféra- és szimbólumteremtésben (fekete penész a falon, feketére lilult sebhelyek), de a fiatal japán-ausztrál rendezőnő, Natalia Erika James különösen akkor van elemében, amikor a film utolsó harmadában a horror műfajából érzékeny, intim családi drámába katapultál egy dezorientáló tudatfilmes átkötésen keresztül: az egyébként nagyon is tágas épület hirtelen klausztrofób labirintussá változik az anya és a lánya számára, híven tükrözve a nagymama által megélt tér fenyegető idegenségét. A tavalyi esztendő egyik kiváltképp emlékezetes filmes momentuma volt az az invenciózus, teljességgel váratlan és mélységesen megrendítő zárlat, amely az egzisztenciális rettenettel, vagyis a halandóság monstrumával szemben a bátorság jegyében álló elfogadás megnyugvását választotta. Formatudatossága, magabiztos történetmesélése, hangulat- és szimbólumteremtő ereje miatt nehezen hihető ugyan, de a Relikvia James debütáló nagyjátékfilmje – ennek fényében minden filmrajongónak érdemes lesz figyelemmel kísérnie e jelentékeny tehetség pályafutását.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14989

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -