Forgács Nóra Kinga
A
dél-afrikai Donovan Marsh filmjében rituális gyilkosságsorozat vezet el a
gazdasági és politikai elitet az apartheid rezsim óta behálózó
embercsempészügyhöz: gyereklányokat rabolnak, hogy többségüket arab országokba
adják tovább, néhányukat pedig a helyi fejesek „használják el”. Jodie Snyman, a
sorozatgyilkosra állított megszállott nyomozónő társa a puha árnyékként mozgó,
élénken figyelő Ntombi Bapai, aki
helyszínelőként dolgozik Jodie mellett. Így vagy úgy, de mindkét nő arra
törekszik, hogy igazságot szolgáltassanak „minden lány nevében”.
A
szüzsé ügyesen elégíti ki a lassú tűzön keményedő detektívtörténet, a sötét
thriller és a tiszta sebszéleket hagyó bosszúfilm műfaji kellékeiből kikevert
akciódráma igényeit. A végeredményt mégsem az teszi figyelemre méltóvá, hogy
többé-kevésbé élvezetesen el tud mesélni egy nagyjából jól megírt sztorit. Az
érzékiség adja a film távlatosságát, a teret, amelyben mindent húz, szorít és
összefog valamilyen erő, talán a szenvedély, talán a gravitáció. Amelyben az
idő egymásra rakódó rétegeinek terhét az ember szubsztanciális képessége, a
felelősség vállalása teszi viselhetővé.
A
torz-analitikus közelik, a szereplőket árnyékként követő steadicam dinamikus
képsorai vagy a legkülönbözőbb karakterű képek közé bevágott attraktív
drónfelvételek komplex nézőpontrendszert jelölnek ki. A szegényes párbeszédeket
a zörejekből, emberi hangokból, dúdolásból, dalokból, ritmushangszerek
kattogásából és kaparászásából, zenei motívumokból összeálló hangkulissza
gyógyuló bőrszövetként növi körbe. Johannesburg többszintes autópályáival és
pokolból kinőtt épületeivel lassanként harmadik főszereplővé, eleven
szörnyeteggé válik. Az események nem kibontakoznak, a karakterek nem
felépülnek, a jellemek nem fejlődnek, a konfliktusok nem megoldódnak. Minden
kiélesedik, mindenki egyre kifejezettebb önmagává válik. A lányok sorsa az
elhajított kavicsoké volt, a nők viszont már kilőtt nyílvesszők.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 60-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14987 |