rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Minden lány nevében

Forgács Nóra Kinga


A dél-afrikai Donovan Marsh filmjében rituális gyilkosságsorozat vezet el a gazdasági és politikai elitet az apartheid rezsim óta behálózó embercsempészügyhöz: gyereklányokat rabolnak, hogy többségüket arab országokba adják tovább, néhányukat pedig a helyi fejesek „használják el”. Jodie Snyman, a sorozatgyilkosra állított megszállott nyomozónő társa a puha árnyékként mozgó, élénken figyelő Ntombi Bapai, aki helyszínelőként dolgozik Jodie mellett. Így vagy úgy, de mindkét nő arra törekszik, hogy igazságot szolgáltassanak „minden lány nevében”.

A szüzsé ügyesen elégíti ki a lassú tűzön keményedő detektívtörténet, a sötét thriller és a tiszta sebszéleket hagyó bosszúfilm műfaji kellékeiből kikevert akciódráma igényeit. A végeredményt mégsem az teszi figyelemre méltóvá, hogy többé-kevésbé élvezetesen el tud mesélni egy nagyjából jól megírt sztorit. Az érzékiség adja a film távlatosságát, a teret, amelyben mindent húz, szorít és összefog valamilyen erő, talán a szenvedély, talán a gravitáció. Amelyben az idő egymásra rakódó rétegeinek terhét az ember szubsztanciális képessége, a felelősség vállalása teszi viselhetővé.

A torz-analitikus közelik, a szereplőket árnyékként követő steadicam dinamikus képsorai vagy a legkülönbözőbb karakterű képek közé bevágott attraktív drónfelvételek komplex nézőpontrendszert jelölnek ki. A szegényes párbeszédeket a zörejekből, emberi hangokból, dúdolásból, dalokból, ritmushangszerek kattogásából és kaparászásából, zenei motívumokból összeálló hangkulissza gyógyuló bőrszövetként növi körbe. Johannesburg többszintes autópályáival és pokolból kinőtt épületeivel lassanként harmadik főszereplővé, eleven szörnyeteggé válik. Az események nem kibontakoznak, a karakterek nem felépülnek, a jellemek nem fejlődnek, a konfliktusok nem megoldódnak. Minden kiélesedik, mindenki egyre kifejezettebb önmagává válik. A lányok sorsa az elhajított kavicsoké volt, a nők viszont már kilőtt nyílvesszők.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14987

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -