rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline mozi

Miatyánk

Margitházi Beja


Pozitív teszttől a szülésig tartó időszakot ölel fel a román Andrei Dăscălescu dokumentumfilmje, de távol áll tőle bármiféle ismeretterjesztő szándék. A terhességi trimeszterek, az érkező gyerek vagy a reményteljes jövő helyett egy nyitott kérdésekkel és kezeletlen sérülésekkel terhes múlt nyomába ered inkább, hogy leendő szülőként saját, több évtizede elveszített apját felkutassa. A helyzet iróniája és képtelensége egyben, hogy a kisiskolás gyerekeit a romániai forradalom után nem sokkal elhagyó apa egy görög tengerparti ortodox kolostorban éli a szerzetes „atyák” teljesen átlagos életét. A korábban a saját nagyszüleiről (Constantin és Elena, 2008) és a legrégebbi erdélyi szénbánya bezárásáról (Harc Petriláért, 2016) forgató Dăscălescu ezúttal feladja az addig használt személytelen megfigyeléses technikát, hogy egyszemélyes stábja és legkonkrétabb témája legyen saját filmjének.

És ugyanez a „téma” ígéretes módon sűríti a gyerekvállaló, harmincas korosztály identitáskereső, gyökereivel, eredetével, családjával számot vető tipikus kérdéseit, ráadásul kellően egyedi és szimbólumokban is gazdag, a katarzist lehetetlen programozni és garantálni. Amitől Dăscălescu filmje mégis működik, az a nyers egyszerűség és szemérmetlen kitartás, amivel nem engedi elfutni a témát: kamerájával szinte összenövő filmesként, de autonóm, érző, kérdező magánemberként hallgatja, nézi, támogatja saját, érzéketlen felmenőivel küzdő, szintén kételyekkel teli színész barátnőjét, és faggatja kérlelhetetlenül megnyílni képtelen apját, a kilenc hónap alatt többször is levezetve a Piatra Neamț–Athos hegység közti távot. A kevés szereplővel, sok arccal és sok érzelemmel dolgozó Miatyánk az eseménytelen hétköznapok és a fontos pillanatok közötti különbségeket kutatja, és egy megérkezéssel zárul. Nyilvánvaló azonban, hogy csupán a film ért véget, az igazi utazás épp csak elkezdődött.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14986

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -