Kovács Kata
Az Apaföld és a Hivatal rendezőjének első közönségfilmje szociálisan érzékeny vígjáték a toleranciáról.
2015-ben,
Nagy Viktor Oszkár Hivatal című tévéfilmje kapcsán Muhi Klára a
Filmvilágban azt a visszafogott megállapítást tette, hogy „a hazai közvélemény
bizonytalan a migráció megítélésével kapcsolatban”. Öt évvel később már kijelenthetjük,
az elfogadás témájára közönségfilmet építeni Magyarországon nagy bátorságra
vall. A rendező sok szempontból ismeretlen vizekre evezett, a magyar filmben
nem igazán van hagyománya a szociális érzékenység, a humor és a műfajiság
házasításának, ráadásul a Becsúszó szerelem tudatosan nem indul el sem
az abszurd, sem a groteszk vagy a szatíra irányába. Nagy Viktor Oszkár maga sem
készített még közönségfilmet, eddigi munkássága alapján mégis hihető volt, hogy
a rasszista fociultra és az intézetben élő roma lány szerelmi történetéből remek
komédiát rak össze.
„Így
jöttem” filmje, a 2009-es Apaföld letisztult, önreflektív parabolája óta
az egyik legigényesebb hazai filmkészítő műhely, a Campfilm keretében készített
filmeket. Dokumentumfilmjei (Két világ közt, Felsőbb parancs) meghatározó
témáit, a bevándorlást és az integrációt járták körül, bizonyítva, hogy
alkotójuk érzékeny, jó megfigyelő, van humora, sőt, megy neki a spontaneitás
is. A Hivatallal a dokumentumfilmet tévéjátékfilmes formára cserélte, de
a korábbi témák megmaradtak, és ez lett az eddig legjobban sikerült munkája: szűkszavú, tárgyilagos, finom a
humora, helyes arányban keveredik benne a fikciós és a dokumentumfilmes
eszköztár. Az elképzelt bevándorlási hivatal munkatársai és a hozzájuk forduló
külföldi állampolgárok szerepében megjelenő amatőröket kiváló érzékkel
választották ki és vezették.
A meglesett
pillanatok, az amatőrszereplők ösztönössége hiányzik a legjobban a Becsúszó
szerelemből, pedig a casting amúgy jó érzékkel találta meg a focidrukker
Gyula szerepére Ötvös Andrást (Isteni műszak). Talpraesett nejét
Stefanovics Angéla alakítja, Hajdu Szabolcs és Thuróczy Szabolcs pedig a
drukkertársait. Gyula és Mariann szeretik egymást, mégsem jön össze a gyerek,
és miután az örökbefogadási procedúrát a férfi focis balhéjának köszönhetően
bukják, Mariann egy nap hazaviszi az intézetben élő, várandós Lüszit (Gombó
Viola Lotti), aki a szülés után szívesen nekik adná a gyereket. Az ügylettel
kapcsolatban egyetlen bökkenő merül fel, azon kívül, hogy illegális: Gyula nem
akar cigány gyereket, nem is tudja, mit szólnának a haverjai. Miután a
házastársak összebalhéznak, Mariann az anyjához költözik, Gyula pedig azzal
próbálja megbékíteni a feleségét, hogy mégis magához fogadja a lányanyát,
akivel aztán egymásba zúgnak.
A jól
megírt, hollywoodi történetben van lehetőség komoly fordulatokra, de lehetne
benne összetettebb humor is, vagy legalább néhány erősebb poén, ezek azonban elmaradnak,
és a film leginkább egy szappanopera-epizódra hasonlít. Mintha az alkotók maguk
sem igazán ismernék a közeget, amelyről szólnak: a tufa focis világot talán
kicsit jobban, de az intézetiseket, a családon belüli erőszakot, az örökbefogadókat
és a wellness-dúlákat már egyáltalán nem. A filmből főképp a hiteles mondatok,
vagy legalább egy ütős tájszólás hiányzik, még ha vannak is benne jó pillanatok,
és fel-felbukkan néhány eltalált epizódszereplő. Mesterkéltnek hat, ahogyan a –
javarészt Katonás – színészek eljátsszák ezeket az alakokat, talán azért, mert a
történet nagyon pontosan, egyszerű sémákra lett felépítve, így aztán alig van
tere a spontán reakcióknak, és a karakterek nem tudnak igazán életre kelni a
vásznon. Nagy Viktor Oszkár korábbi nyilatkozata, miszerint vonakodik egyszerre
professzionális és amatőr szereplőkkel dolgozni, tiszteletreméltó szakmai
önismeretről árulkodik, talán valóban helyes döntés volt ebbe a kicentizett
vígjátékba ismert arcokat behozni, ugyanakkor úgy tűnik, az ő feladatuk lett
volna elvinni a hátukon a filmet. A Becsúszó szerelemnek mégis nagy
erénye a rendező korábbi munkásságából következő kritika- és ítéletmentesség,
mellyel összes, csillogó szemű szereplőjét ábrázolja, és az a túlzó gesztusoktól
mentes kedvesség, amellyel a pofonegyszerű tanulságot kiböki.
Becsúszó
szerelem – magyar,
2020. Rendezte: Nagy Viktor Oszkár. Írta: Bárány Márton, Nagy Viktor Oszkár.
Kép: Kürti István. Zene: Tövisházi Ambrus. Vágó: Sass Péter. Szereplők: Ötvös
András (Gyula), Stefanovics Angéla (Mariann), Gombó Viola Lotti (Lüszi),
Thuróczy Szabolcs (Alex), Hajdu Szabolcs (Máté), Tenki Réka (Éva), Urbanovits
Krisztina (Viola), Pelsőczy Réka (Emese), Nagy Mari (Olga), Berényi Bianka
(Aporka), Rajkai Zoltán (Wienhofer), Derzsi János (Orvos). Gyártó: Campfilm/
Sparks. Forgalmazó: Vertigo Média. 92 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 54-55. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14976 |