Árva Márton
A mexikói rendező precíz minimalizmusával és provokatív kérdésfelvetéseivel hívta fel magára a nemzetközi filmvilág figyelmét.
Filmkészítői
karriered kezdete az ezredfordulóra esett, vagyis arra az időszakra, amikor a
nemzetközi fesztiválok (újra) felfedezték a mexikói filmet. Mit tanultál olyan alkotóktól,
mint Iñárritu, Del Toro, Cuarón vagy Reygadas?
Akkoriban
még nem volt világos, hogy a mexikói film ekkora fellendülésben van. Évente csak
nyolc-tíz nagyjátékfilm készült. Emlékszem, mennyire lelkesített, amikor megnéztem
a Csodák utcáját a moziban. Talán ez
volt számomra a legfontosabb mexikói film. Amikor kijött a Korcs szerelmek és kicsit később az Anyádat is!, akkor én már rendezőként dolgoztam. Ezek a filmek
semmiféle hatással nem voltak a hozzáállásomra, nem változtatták meg szemléletemet.
De inspiráló volt látni jól elkészített és világszerte sikeres munkákat.
A 2000-es évek második
felében több mexikói filmes is megjelent a nemzetközi fesztiválokon, például
Rodrigo Plá, Fernando Eimbcke, Gerardo Naranjo vagy Amat Escalante. Érezted,
hogy egy fontos generációhoz tartozol?
Összetartozást
egyáltalán nem éreztem. De az általad említetteket mind jól ismerem, és nagyon
jó kollégák. Az ő filmjeik közül először a Kacsaszezon
mozgatott meg, Amat Escalanténak pedig a radikalizmusa volt figyelemfelkeltő,
ahogy Reygadasnak is. De talán a Miss Bala
volt az, ami a legnagyobb hatással volt rám, bár már elkészültem az első filmemmel,
amikor láttam. Emlékszem, egyszer, amikor épp a Después de Lucía forgatására készültem, együtt reggeliztem Naranjóval,
és tanácsot kértem tőle, mert nekem akkoriban a Miss Bala volt az etalon.
A te filmjeid is
elég radikálisak abban az értelemben, hogy vérfertőzésről, emberrablásról,
zaklatásról, betegségekről szólnak. Miért koncentrálsz az emberi kapcsolatok
erőszakos, sötét oldalára?
Leginkább
azért, mert ilyen filmeket szeretek nézni, ilyen könyveket szeretek olvasni,
ezt élvezem. Az embereket és a társadalmunkat a konfliktusokon, a drámákon, a tragédiákon
keresztül lehet a legjobban tanulmányozni. És ez nagy lendületet ad a filmkészítői
felfedezésekhez is. Ahhoz, hogy a színészek határait feszegessük és a nézőt a
végletekig vigyük.
Milyen művek voltak
rád kiemelkedő hatással?
Szinte
minden, amit Buñuel Mexikóban forgatott (Az
elhagyottak, Viridiana, Nazarin), illetve a tanulmányaim alatt
nagyon megfogott Lars von Trier és minden, ami a Dogmával kapcsolatos. Bár én
nem így filmezek, megértettem, miről szól a mozgalom. Szeretem Hanekét, akinek
az érzékenységéről néha azt mondják, hogy közel áll az enyémhez. De olyanokat
is, akiknek semmi közük ahhoz, amit én csinálok, mint például Nuri Bilge Ceylan
vagy Apichatpong Weerasethakul. És persze az olyan mestereket, mint Bergman
vagy Pasolini.
Hogyan találtad meg
a kérdésfelvetéseidnek megfelelő filmes kifejezési formát?
Eleinte
inkább az volt a fontos, mit akarok elkerülni, nem az, hogy mire törekszem. Mivel
évente kevés film készült, a szereplők mind televíziós- vagy a színházi színészek
voltak, és féltem a máshonnan hozott rossz berögződésektől. Ezért úgy döntöttem,
csak hosszú snitteket fogok használni és a kamerát messzire helyezem a
szereplőktől. Ezért említettem a Dogmát, én is sok szabályt állítottam fel: nem
lehet zene (bár végül használtam egy kis zenét, de az alapszabály az volt, hogy
ezt el kell kerülni) és mindenből a lehető legkevesebb volt megengedett. Minél kevesebb
vagy nulla kameramozgás és a lehető legkevesebb párbeszéd. Nem akartam, hogy az
én filmem hasonlítson azokhoz a 70-es, 80-as évekbeli mexikói filmekhez és
tévéműsorokhoz, amiken felnőttem, azok ugyanis tele vannak túlzásokkal.
Ruzipalacios Güerosában azon
nevetgélnek a szereplők, hogy a mexikói filmekben hogyan beszélnek a színészek:
pontosan ez az, amit messzire el akartam kerülni.
A filmjeidben
gyakran videóznak a szereplők, és ez erőszakot és megaláztatást jelent. Elárul
ez valamit a filmkészítéshez való hozzáállásodról?
Ez
olyan, mint amikor megkérdezik tőlem, hogy miért játszódik annyi jelenetem autókban:
nem azért, mert nagyon érdekesnek találom, hanem mert ez az élet része. Persze
a te kérdésed megalapozottabb. Azt hiszem, ennek ahhoz van köze, hogy a kamerák
ma már elterjedtebbek, mint korábban. Én még az előző generációból származom,
de ma már minden gyerek úgy nő fel, hogy a mobiltelefon kamerájához tapad, és
ez megváltoztatja a képekhez való viszonyt.
Igen, de nem magától
értetődő, hogy megalázom azt, akit lefilmezek.
Azt
hiszem, ez is a mai folyamatokat tükrözi. Amikor a Después de Lucía című filmet forgattam, Mexikóban nem használták a bullying szót, a cyberbullyingot még kevésbé. Ma már ez elválaszthatatlan a tizenéves
diákok mindennapjaitól. Azért nem használok közösségi oldalakat, mert
valahányszor rájuk nézek, két dolgot látok: az emberek vagy mutogatják, milyen
mesés az életük (ami érdektelen és elég szánalmas), vagy pedig másokat támadnak
és aláznak meg. Illetve ha a videók célját nézzük, az Új világrendben és a Daniel y
Anában emberrablások áldozatait veszik fel, tehát nem a megalázás az indok.
Milyen irányelveket
követsz, hogy filmesként ne ismételd meg azt az erőszakot, amit ezekben a
jelenetekben látunk?
Ezt
minden egyes esetben külön-külön kellene elemezni. A Después de Lucíában például nem gondolom, hogy a fiú meg akarja
alázni a lányt, és ez nem is erőszakos jelenet. Szerintem ez teszi érdekesebbé
a dolgot, mert a helyzet elszabadul, és a néző sosem tudja meg, hogyan történt.
Mindenki elképzelheti a saját verzióját, de szerintem szexvideót készítenek, és
a lány látja, hogy felveszik. És nem feltétlenül a partnere az, aki aztán
megosztja a videót, vagy legalábbis biztos vagyok benne, hogy a felvétel
készítésekor nem arra gondolt, hogy megalázza a lányt. Tehát itt ez ennél
sokkal esetlegesebb.
Az Új világrend ambiciózusabb film, amelyben elhagytad a
korábbi munkáid intim fókuszát, és nyitottál a társadalmi kérdések felé. Mi
motivált ebben?
Makroszinten,
nemzeti szinten szerettem volna megvizsgálni, hogyan omlik össze egy ország és
hogy néz ki nagy léptékben a társadalmi osztályok közötti összecsapás és a
káosz. Emiatt kellett ekkora volumenű filmet készítenem. Sosem érdekelt, hogy nagyszabású
filmeket rendezzek, de azt hiszem, az összeomlás és a káosz tanulmányozása csak
ilyen lehet.
Mi a
legfélelmetesebb része ennek a disztópiának, amit az Új világrendben ábrázolsz?
Ó,
semmi! Semmi sem lep meg, ami a filmben történik, és az egészet még egy kicsit tartózkodónak
is gondolom. Nekem úgy tűnik, hogy a film nagyon elmarad attól, amit az elmúlt
évtizedek történései alapján elképzelhetünk. Szubjektív, hogy mennyire akarunk
a jövő szörnyűségébe belegondolni, de ettől eltekintve, ha megnézzük a
közelmúlt történelmét, a jövőkép sokkal rosszabb, mint amit én felvetek.
Egy interjúban
említetted, hogy a konfliktus társadalmi dimenziójára akartál koncentrálni, és
nem a politikai oldalára.
Egy
Costa-Gavras-film például mindig az ideológiát és a társadalmi mozgalmak
mögötti érveket tanulmányozza, és ezeket ki is mondja. Itt egyszerűen egy
társadalmi összecsapásról van szó, és arról, hogy ezek a különböző szociális
rétegekből származó szereplők milyenek. De a bal- vagy jobboldal kategóriái nem
érdekelnek. Abból az elégedetlenségből indulok ki, ami szerintem az egész világot
közös nevezőre hozza. Úgy gondolom, hogy a világban egyre kevesebb dolognak van
értelme és hiányoznak az erőteljes vezetők. Érdekel ez a káosz, ami kialakul,
és bár a forgatókönyvet korábban írtam, ezt igazolja például a sárga
mellényesek esete is Franciaországban: nincsenek vezetők, nincs ideológia,
egyszerűen elegük van az embereknek.
Tehát párhuzamot
látsz olyan mozgalmak, mint a sárga mellényesek és az Új világrend társadalmi összecsapása
között?
Más-más
országokban különböző helyi okok miatt terjed el a robbanásszerű társadalmi
elégedetlenség. Ez történt Chilében másfél évvel ezelőtt, Kolumbiában még most
is zajlik, de Mianmar esete teljesen más, ott egy sokkal direktebb katonai
puccs volt, és Hongkongban is mások az okok. Az Új világrend tehát univerzális film abban az értelemben, hogy az
emberek elégedetlenségére és dühére apellál ahelyett, hogy konkrét okokat
keresne, amelyek révén adott helyi kontextusokra lehetne vonatkoztatni.
Miért a jómódúak
nézőpontját választottad?
Miért
ne? A filmekben ez a nézőpont a kevésbé gyakori. És ugyanígy kérdezhetnéd ennek
az ellenkezőjét is. Én egyértelműen ebbe a társadalmi osztályba tartozom, de Fernando
Cuautle és Mónica del Carmen karakterei (a filmbeli háztartási alkalmazottak –
Á.M.) egy másik réteget is reprezentálnak a filmben.
Az Új világrend Mexikóban heves vitákat is kiváltott az elithez
igazodó nézőpontja miatt.
Ez
egy elég üres, felszínes vita. Persze hízelgő, mert mindig jó, amikor az ember
munkája szenvedélyes érzelmeket ébreszt és vitáznak róla. De ez nagyrészt
értelmetlen volt, mert kevéssé szólt a filmről, inkább a trailerrel függött
össze. Illetve előítéletes emberekkel, akik vagy nem is látták a filmet, vagy csak
azért nézik meg, hogy azt erősítse meg bennük, amit eleve gondolni akartak. A filmre
adott reakció a világ nagy részén teljesen más, mint Mexikóban. A film bemutatása
ott átpolitizálódott, bizonyos címkéket aggattak rá, és ez más irányokba
terelte a diskurzust.
Utólag
visszatekintve és tudva, hogy ilyen vitákat vált ki, változtatnál valamit a
filmen?
Egyáltalán
nem. A Velencében elnyert két díj után szinte minden top5-ös vagy top10-es listán
szerepelt a film tavaly év végén, az Indiewire-től kezdve. És szinte az összes
fontos kritikus dicsérte. Visconti mindegyik általam kedvelt filmje vagy
bármelyik érdekes rendező viták kereszttüzében ált a maga idejében. Inkább azt
gondolom, hogy most a középszerűség uralkodik, mindenki biztosra megy, nehogy
megsértsen valakit, és minden nézőpontnak, mindegyik mozgalomnak meg akar
felelni. De így lehetetlen jó filmet készíteni, és engem ez nem is érdekel.
Egy interjúban
mondtad azt is, hogy a legjobb filmek segítenek átalakítani az országot. Milyen
átalakulásokkal lennél elégedett az Új világrend megjelenése után?
Nem
tudom, hogyan válaszoljak erre a kérdésre, mert nem hiszem, hogy a filmek
megváltoztathatják a világot. Nem gondolom, hogy az Új világrend bármit is át fog alakítani. Szerintem jól tükrözi azt
a pillanatot, amit Mexikóban és a világban egyaránt átélünk. Nem a legrémesebbet
emeli ki a lehetséges következmények közül, mert azok ennél is sokkal szörnyűbbek.
De egy elég negatív és valószerű vetületét mutatja a társadalmunknak. És talán
azáltal, hogy magába sűríti ezt, segíthet elgondolkodni.
Tehát azt mondanád,
hogy a film egyfajta figyelmeztetés?
Ha
mindenképp mondanom kellene valamit, akkor igen. De persze a szónak ennél
közvetlenebb értelmében nem figyelmeztetés. Engem csak az érdekel, hogy jó
filmeket csináljak, és a felelősségem se több ennél. Ami ezen túlmutat, az csak
korlátoz, és nem ad hozzá a filmkészítéshez.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 26-28. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14970 |