rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A világ dicsősége

Vincze Teréz


Gloria mundi – francia, 2020. Rendezte: Robert Guédiguian. Írta: Serge Valletti és Robert Guédiguian. Kép: Pierre Milon. Zene: Michel Petrossian. Szereplők: Gérard Meylan (Daniel), Ariane Ascaride (Sylvie), Jean-Pierre Darroussin (Richard), Anaïs Demoustier (Mathilda), Lola Naymark (Aurore). Gyártó: AGAT Films & Cie / Ex Nihilo. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 106 perc.

 

Robert Guédiguian francia filmrendező az 1980-as évek eleje óta szinte minden évben, de legalább kétévente készít filmet, néhányat nálunk is bemutattak korábban (Nyugodt város, Lady Jane, A Kilimandzsáró hava). A történetek gyakran kötődnek szülővárosához, Marseilles-hez, és szinte állandóan ugyanazokkal a színészekkel, köztük a szintén marseilles-i születésű Ariane Ascaride-dal (aki a felesége is) és Gérard Meylan-nal dolgozik. A 2019-es A világ dicsősége is Marseilles-ben játszódik, megszokott színészeit vonultatja fel és kedvelt témáját, a munkásosztálybeliek megélhetésért folytatott nehéz és gyakran kudarcra ítélt küzdelmét mutatja. Guédiguan ahhoz a minimális eszközökkel, egyszerű történetvezetéssel, erőteljes színészi jelenléttel és határozott társadalomkritikai szemlélettel dolgozó irányhoz tartozik, melynek legfontosabb kortárs képviselői Mike Leigh, Ken Loach és a Dardenne-testvérek.

A film középpontjában Daniel figurája áll, aki hosszú időt töltött börtönben emberölésért – bár a pontos részletek homályban maradnak, minden arra utal, hogy rosszkor volt rossz helyen és valaki életének megmentése érdekében követte el a bűnt. Börtönbe kerülésekor felesége, Sylvie éppen várandós volt első gyermekükkel, aki mostanra maga is anya lett. A börtönből szabaduló Daniel a nagyapai szerepen keresztül próbálja újra felvenni a kapcsolatot a családdal – egykori felesége régen újraházasodott, és van egy közös lányuk a második férjével. Az elején ugyan mindenkinek van a családban munkája (takarítónő, buszsofőr, Uber-sofőr, bolti eladó), azonban sorra érik őket a különféle szerencsétlenségek, amelyek egy pillanat alatt romba dönthetik anyagilag ingatag egzisztenciájukat. A történet lassan és előre megjósolhatóan halad a tragikus vég felé. A színészi alakítások, főleg az új családfő és Daniel közös pillanatai, a Daniel által fabrikált haikuk szolgáltatta különös hangulat, valamint a jó érzékkel elhelyezett Ravel zenék teszik igazán élvezhetővé a filmet. A drámai vég sem marad el, de összességében hiányzik az a drámai erő, ami egy jó Leigh-, Loach- vagy Dardenne-filmben mindig megvan.     


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14955

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -