Kovács Kata
Inhale-Exhale – grúz-svéd, 2019. Rendezte: Dito
Tsintsadze. Írta: Nestan Kvinikadze. Kép: Goga Devdariani. Zene: Alex
Seliverstov. Szereplők: Salome Demuria (Irina), Camilla Borghesani (Ana), Lasha
Kabanashvili (Luka), Giorgi Nakashidze (Irakli). Gyártó: Viva Films / CineTech.
Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 105 perc.
A negyven felé járó Irina a börtönből tér haza egy vidéki
grúz bányavárosban élő családjához, akik időközben teljesen elidegenedtek tőle.
A narratíva komótosan adagolja a múltról szóló információkat: az asszony ápolónőként
gyógyszert lopott függő urának, majd – hogy legalább a férfi együtt maradhasson
közös gyerekeikkel – egyedül vitte el a balhét. Ötévesforma fia és kamasz lánya
szóba sem állnak vele, tudomást sem vesznek róla. A kisrealista Belégzés,
kilégzés a málló falak és a kopár kisváros díszletei között bolyongó Irina
egyre elhagyatottabbá válását követi, miközben nagyszerű arányérzékkel adagolja
a minden szatirikus hangnemet vagy abszurdot nélkülöző – bár ezek határát
közelítő – társadalomkritikát. Irina bekerül a börtönből szabadultakat támogató
programba, ahol a szociális munkások valódi lehetőségek helyett egy jógaórával
és szinkronúszás-jegyekkel kínálják meg. Megismerkedik egy volt rabtársa
fiával, Lukával, aki minden téren kívülálló, a vidéki közösség nem is tűri meg
a rúzsokba és szép ruhákba kapaszkodó meleg srácot.
A magyar HBO GO programjában egy másik filmmel (a 2008-as
orosz-grúz háborús konfliktusban játszódó Shindisi) is szereplő Dito
Tsintsadze és színésznője, Salome Demuria nagy visszafogottsággal, több szinten
ábrázolják a hősnő szinte megfoghatatlan magányát, a felszín alatt tartott,
őrjítő családi feszültségektől és viszályoktól az elidegenítő környezeten át az
Irinát folyton magára maradva láttató plánozásig. A záró képsorban is hangsúlyozott
elszigeteltség a láthatatlanságig és hallhatatlanságig fokozódik. A film talán
legkiválóbb jelenetében egy vacak céllövölde árusa megpróbálja átvágni Lukát,
Irina pedig a kezében lévő fegyvert ráfogja a férfira. Ez az erő azonban
javarészt csak apró gesztusokból érzékelhető, tettekben alig nyilvánul meg.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 61-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14950 |