Báron György
Szomjas életművében rideg valóság és legenda kapcsolódik egybe, a szűkös lehetőségek és a vágyálmok szikráznak össze.
„Egy
legenda ment el…” – kommentálta jószemű rajongója a facebookon Szomjas György
halálhírét. A lényeget ragadta meg. Nem pusztán arról van szó, hogy nemzedéke
egyik legendás alakja volt, s erre finoman rá is játszott az egész életében
hordott kék farmernadrággal, a flanel kockás jenki-inggel, a Guevarára emlékező
nyugati diákforradalmárok viselte, majd mifelénk Czybulski meghonosította zöld military
dzsekivel, olykor a karimás vászonkalappal. S nem is csak arról, hogy
legendásan nagy rendező volt, persze arról is. Hanem arról, hogy legendákat
költött újra, legyen szó akár a vadkeleti betyárvilág mítoszairól, majd előbb a
rockkorszak, a városi népzene, később az autentikus népi muzsika
vagabondjairól, perifériára sodródott bozótharcosairól-túlélőiről, a nyócker
gangos-körfolyosós bérházainak, lepukkant kocsmáinak kültelki legendáiról, vagy
épp az ’56-os forradalom pesti srácairól. Legendák bűvkörében élt egy olyan
országban és korban, amelyben már nem léteztek legendák, magának kellett hát
újra fogalmaznia őket. Ennyiben azt is mondhatjuk, hogy egy történetmondó
hagyomány tudatos, eltökélt továbbvivője, egyszersmind kritikusa,
megkérdőjelezője.
Metamítoszok
ezek, valahai nagy mesék újraéneklései, kevés pátosszal, annál több
iróniával-távolságtartással. Utóbbit, a folyamatos elidegenítő effektusokat –
feliratok, kibeszélések, kommentárok, ismétlések, színváltások, ugróvágások – a
modern francia filmesektől tanulta, akiknek iskolájába az egész generációja
lelkesen beiratkozott. Bár korban közelebb állt a hatvanas évek magyar filmes nemzedékének
második hullámához (két évvel a csapat emblematikus alkotója, Szabó István után
született), már a következő generáció egyik meghatározó alakja, amelyhez
Grunwalsky, Bódy, Fehér György, Pintér Georg, Magyar Dezső, Gazdag Gyula, Jeles
András, Gothár Péter, majd kicsit későbbről Tarr Béla tartozott. A nemzedéket
nem az azonos kor formálja, hanem a színrelépés ideje, a közös háttér, ideák,
stílusok, megközelítések. Ebből a szempontból, ha a hatvanas évek „nagy
generációját”, Jancsótól és Makktól, Huszárikon át egészen Szabóék csapatáig az
európai modernizmushoz sorolhatjuk, akkor az utánuk jövő nem kevésbé tehetséges
rajt a posztmodernhez. Több okból is. Egyfelől Jancsó, Makk, Szabó történeteket
meséltek, még ha különböző módokon is, míg az utánuk érkezettek, a hetvenes
években, az új hullámok hanyatlása idején színre lépők megkérdőjelezték a
történeteket, műveik elsődleges tárgya azok elmondhatósága volt. Az akkori
balázsbélások megpróbáltak elszakadni mind a hagyományos filmformáktól, mind az
európai és magyar új hullámos mesterek erős hatásától, s visszatalálni a
mozgóképi ábrázolás gyökereihez. Két, látszólag ellentétes, ám a tradicionális
narratív formákat egyként opponáló forma felé tájékozódtak: az
experimentalizmus és a dokumentarizmus irányába. Bár később e két törekvés a
BBS-en belül markánsan elvált egymástól, a kezdeteknél harmonikus egységet
alkotott. Az 1969-es Szociológiai filmcsoportot! című kiáltvány, amelyhez
később a dokumentumfilmezés újravirágzását és a Budapesti Iskola indulását
kötik, s amely nyilvánvaló igénybejelentést jelentett a hatvanas évekkel
történő szakításra, döntően nem a későbbi dokumentaristák, hanem a kísérleti
irányzat elkötelezettjei írták alá: Bódy Gábor, Ajtony Árpád, Dobai Péter, Magyar
Dezső, Pintér Georg, Grunwalsky Ferenc (utóbbi kettő később Szomjas közeli
munkatársa). Par excellence dokumentaristát mindössze egyetlent találunk
közöttük: Mihályfy Lászlót. Alighanem a kiáltvány címe téveszthette meg a
filmtörténészeket, bár feltűnhetett, hogy nem szociográfiai, hanem szociológiai
filmcsoportot hirdettek meg. A manifesztum mögött a valóság megközelítésének újfajta
igénye állt, bőségesen felhasználva az akkor betört és gyorsan divatossá vált
új tudományos iskolák, a szociológia mellett mindenekelőtt a nyelvtudomány
eredményeit (mely utóbbinak Bódy elkötelezett művelője volt). Ha belegondolunk,
filmjeikben mindig „a valóság anyagával” kísérleteztek. Szomjas nevét nem
találjuk a kiáltvány aláírói között, ám két hónappal később, szintén a Filmkultúrában,
manifesztumot tesz közzé „Tizenhat milliméteres technikát!” címmel.
Természetesen nem technikáról van szó, hanem arról az olcsó filmkészítésről,
amely az alkotóknak nagyobb szabadságot, függetlenséget biztosít, s amely
nagyban hozzájárult az újabb balázsbélás nemzedék betöréséhez.
De nem
csak ezért mondhatjuk posztmodernnek ezeket a törekvéseket. Az előző nemzedék
mítoszokat rombolt, Szomjaséké – mellette erőteljesen Bereményi, Gothár, András
Ferenc, később Xantus – mítoszokat épít. Bennük már a hatvanas évek „nagy
generációjának” kultúrája is e modern mítoszkincs részévé lesz. Szomjas egész
életművében e kettő, valóság és legenda kapcsolódik egybe. Bár fél évszázados
pályán a legkülönbözőbb tárgyú, témájú, műfajú és stílusú filmeket forgat, ez az
erős kapcsolat végigvonul az egész életművön, amely ebből a szempontból
meglepően következetes és egységes. Ami egyben azt is jelenti, hogy minden
munkája messzemenően személyes.
Wim
Wenders egyhelyütt azt nyilatkozta, hogy egész ifjúsága az amerikai mozi és a
rockzene jegyében telt. Ott ez beteljesíthető álom volt, nálunk
beteljesíthetetlen: távoli, elérhetetlen. Ám Wenderséhez hasonlóan meghatározta
Szomjas György művészetét is.
Korai
kisfilmje, az 1968-as Diákszerelem a mozimítoszról szól. Az alapul szolgáló
novella írója e mítosz nagy újraköltője, Mándy Iván. Ócska külvárosi kispiszkos
jegyszedőnője elmeséli az elszakadt, kiégett filmet, s ez alighanem jobb, mint
az eredeti. Mert nincs annál tökéletesebb film, mint ami a képzeletünk
vetítővásznán pereg. A mozimesét – az akkori BBS fő áramához kapcsolódva – rövid
dokumentumfilmek követik, lánysorsokról. A Tündérszép lány egy roma lány
eladásáról, a Nászutak digózó csajok önárulásáról, a Füredi Anna-bál
a nyugati mintára megszervezett és lebonyolított szépségpiacról. Nem
valóságfeltáró mozgóképek ezek, abban az értelemben, hogy nem a szociográfiai
értelemben vett nyomorúságról szólnak, hanem az álmokról, a kitörés vágyáról.
Van, akinek ezt a Hamupipőke-báléjszaka jelenti, királyfira várva, fehér Mercedes
nyergében, másnak a livornói álomvőlegény, vérvörös Fiat-kabrióban. Néha annyi
is elég, hogy végiglibeghet az alkalomra kölcsönzött hófehér nagyestélyiben a
füredi luxusszálló táncparkettjén, a bódító nyári illatok között, vagy nyitott
autóban száguldhat a Duna-parton, a haját fújja a folyó felől megélénkülő szél,
vagy vacsora egy elegáns vendéglőben, a szervilis pincér hajlong, miközben
pontosan tudja, mi van, s Courvoisier-t számol az olcsó konyakért. Az igazi
beteljesült álom: esküvő, majd kizsákmányolt feleség-sors egy olasz
kisvárosban, meleg vacsorával várni a melós férjet, az anyós figyelő szemétől
kísérve. Aztán Pesten az irigy tekintetek előtt kiszállni egy nyugati autóból.
A szereplők, mint később is a Szomjas-filmekben, ki-kibeszélnek a helyzetekből,
a színes kép fekete-fehérbe vált, ugróvágások zökkentik ki a nézőt. Az alkotó
nem ítéli el a lányokat, de szánandó áldozatoknak sem mutatja őket. Értelmes,
világosan fogalmazó, helyzetükkel tisztában lévő lányok a Nászutak
hősei, akik jobb sorsra, méltóbb életre vágynak, s tudják azt is, számukra nincs
más útja a kitörésnek a ká-európai nyomorúságból.
„Itt
rólunk nótát énekelnek”
Látszólag
éles váltás az ezt követő két eastern, a Talpuk alatt fütyül a szél és a
Rosszemberek. Álmokról szólnak ezek is, mint minden vadnyugati történet.
A klasszikus western az álmok nagyműfaja, nincs köze a valódi történelemhez. Olyan
világ idéződik meg benne, amelynek egyszerűek és tiszták a törvényei, amelynek
igazi, végső tárgya az otthon- és hazateremtés, ezért válhatott Amerika
eredetmítoszává. Szomjasnak e műveiben érhető tetten a legvilágosabban a
különbség az előző nemzedék és az övé között. Jancsó, Kovács, Szabó történelmi
tárgyú filmjei demítizáltak, Szomjas mítoszt épít. Pszeudo-mítoszt, mint
általában a késői és revizionista westernek. Mindkét eastern a XIX. századi
betyárvilágban játszódik, akárcsak Jancsó remekműve, a Szegénylegények,
ám ez utóbbi antitézise is lehetne. Jancsó filmjének szereplői nem hősök, hanem
elnyomók és áldozatok. Szomjaséi a maguk módján hősök. Még a rosszaknak
is méltóságuk van. A műfajt megalapozó Talpuk alatt fütyül a szél
tipikus metawestern, akárcsak a Volt egyszer egy vadnyugat, amely
érezhetően hatott Szomjasra. Nem eredeti történet egyik sem, hanem a filmekben már
sokszor megfogalmazott westernmítosz megidézése azok jellegzetes típusaival,
helyszíneivel, helyzeteivel. Összegzés, breviárium. A különbség mindössze
annyi, hogy míg Leonéé egy nagy hagyomány összefoglalása, addig Szomjasé
hagyomány nélküli, mert tőlünk távoli kultúrában gyökerezik. Szomjas jól látta,
hogy a western átültethető a múlt századi magyar betyárvilágba. A végtelen
puszta hasonló a MidWesthez, a kóborló magányos hősök a vadnyugati történetek
szereplőihez: számkivetettek. Az „outlaw hero” halhatatlan figuráját a western
teremtette meg; nincs nála időtállóbb mutációja a hollywoodi hősnek. S bár Szomjas
filmjeiben működik ez a mozilegenda, hagyományt, érthetően, nem sikerült
teremtenie, mert a betyártörténetek nálunk nem váltak, nem válhattak
eredetmítosszá. Az első darab, a Talpuk alatt fülyül a szél érezhetően
mítoszteremtő szándékkal készült, ám a második, a Rosszemberek a jobb,
egységesebb mű. Az előbbiben kevésbé érdekes a történet, a fontos a jellegzetes
szituációk, helyzetek, hőstípusok, fordulatok megidézése. Ebben nagy szerepet
játszik Ragályi Elemér látványos fényképezése, amely a sztorit ugyanúgy
túlcizellált, manierista tablók sorozatává stilizálja, mint az ihlető Volt
egyszer vadnyugat. A Rosszemberek realistább, keserűbb (operatőr a
korai Szomjas filmek állandó alkotótársa, Halász Mihály). Mindössze két év
telik el a kettő között, de ez alatt mintha a rendező végigjárná azt az utat,
amelyet a műfaj évtizedek során tett meg: a mítoszból, majd metamítoszból
revizionista western lett. A Rosszemberek ihletője már nem Leone
breváriuma, hanem Sam Peckinpah kegyetlen, illúziómentes késő-westernjei.
„Gyűlölsz
vagy szeretsz, kutyának hívnak…”
Ha
vannak a magányos vadnyugati karaktereknek kortárs megfelelői, azok Szomjas
számára az avantgard rockzenészek. Outlaw hero-k, azaz kívülállók ők is. A
minta továbbra is az amerikai kultúra, ezúttal a rock- és hippivilág (s annak
filmes lenyomatai), amelyből a magyarországi radikális rockzene táplálkozott. A
Kopaszkutya-béli zenekar neve Colorado, eleinte tengerentúli kemény
zenét játszanak, majd felfedezik hazai megfelelőjét, a Kőbánya blues-t. A
lecsúszottak, be nem illeszkedettek nyers, harsány hangja ez nálunk is. A műfaj
hazai legjobbjai – Hobo, Schuster Lóránt, Deák Bill Gyula, Póka Egon – önmagukat
játsszák a laza történetre épülő rockfilmben, egy lázadó zenekarról, amely
lemegy kutyába, s inkább lesz a kutyák királya, mint királyok kutyája. Igazi
félelmük nem a bukás, hanem az, ami minden eredeti művészi mozgalmat fenyeget,
s ami a kor filmesei fölé is fenyegető árnyékként borul: „A végén részévé válsz
annak, amit utálsz”.
„Kész
a lyuk. Sajnáljuk.”
Kőbánya
blues után nyócker. Ez az életmű legmasszívabb egysége, nyolc filmet tartalmaz,
s csaknem két évtizedet ölel fel, az 1983-as Könnyű testi sértéstől az
1999-es Gengszterfilmig. Közülük jónéhány nem a nyóckerben játszódik, az
összefoglaló címke a budapesti slum népét jelenti, a lecsúszottakat és
kívülállókat, azokat a veszteseket, akik már nem is harcolnak, legföljebb
egymással és önmagukkal. Ebben a világban gyakran előkerül a kés, a legtöbb
történet mintha feltételes szabadságon játszódna. A Könnyű testi sértés
nagyon magasra emeli a mércét, megalapozván a szériát. Kis történet, kis
emberek kis világáról, kis kapcsolatairól és kis bűneiről. Hőse a film elején
kocsmai késelésbe keveredik, majd kiszabadul a börtönből, ahol a lakásban
szerelme és utóbbi szeretője várja. A gond nem a hármas szerelmi viszony, azzal
még ellennének, hanem a hármas társbérlet. Hogy a két betelepedett miként tudja
kizrikálni onnan az ártatlan harmadikat. Addig provokálni, amíg újra erőszakhoz
nem folyamodik, vagyis speciális visszaesővé nem lesz, s akkor megint kettesben
maradhatnak az amúgy a legkevésbé sem fényűző kégliben. Nem mintha szeretnék
egymást, de hát erősen összetartja őket, hogy nincs hová menni… A kapcsolatokat
meghatározza a szűkösség, a lakáshiány. Ebben a filmben már minden
megtalálható, ami a szériát jellemzi. A belső slum gangos bérházainak
belvilága, a lecsúszottak élete, a szakadt kocsmák, a kíváncsi, kotnyeles
szomszédok, akik önkéntes narrátorként kommentálják a történéseket – köztük
Bikácsy Gergely, aki a sorozat csaknem minden filmjében fontos szerephez jut –,
a szokatlan, zaklatott beállítások, a váratlanul betörő fények (itt lép be a
képbe Grunwalsky Ferenc, aki operatőrként és társforgatókönyvíróként is
meghatározza a sorozat stílusát), a színváltások, az ismétlések és feliratok. A
következő mű, a Falfúró színtere lakótelepi kockatömbök erdeje. Az itt
élők a társadalomban fél osztállyal magasabban helyezkednek el a Könnyű
testi sértés szereplőinél – ám nem kevésbé nyomorultak. A kontinuitást a
legerősebben az Andorai Péter játszotta sunyi házmester-figura képviseli: ő
mintha a Könnyű testi sértés bérházából kapaszkodott volna fel a
lakótelepig. A panellakók még küzdenek valamiért, ám nekik sincs jövőjük. A
lakótelepi tenyészet ugyan modern, de áporodott belvilága nem kevésbé
szerencsétlen, mint volt a nyóckerbélieké. Az itt élők, elszigetelve a
lakókockákban, még magányosabbak. Különösen a gyesen lévő asszonyok, kiszolgáltatva
a „családfőnek”, aki a pénzt keresi. Különös asszonylázadás ez, amelyre Szomjas
egy újságtudósításban lelt rá. Egyikőjük vigyáz a gyerekekre, míg a többi a
világ legősibb mesterségét űzi, hogy saját jövedelemhez, önálló élethez jusson,
függetlenedve a férjétől. A Nászutak témája köszön itt vissza, s ez
kerül a következő játékfilm, a Könnyű vér középpontjába is. Szomjas
György filmjeiben a nő a férfiak küzdelmének tárgya, a pénzszerzés eszköze,
prostituált, esetleg könnyen kapható alkalmi kiscsaj, puszta szextárgy. Ebben a
világban nem lehet önálló élete, sorsa a férfiakéhoz kapcsolódik, legföljebb
olyan lázadásra futja, mint a Falfúróban. A Könnyű vér története
emlékeztet a Könnyű testi sértésére: hőse börtönből szabadult épp, s
szeretne kettesben lenni a szerelmével, aki nem ér rá, mert „gyógyulnia kell”,
ami – mint azt a hősnő a Bikácsy játszotta tanár úrnak részletesen elmagyarázza
– azt jelenti, hogy sürgősen pénzes pasikat kell fognia. Ennek a története
lazább, mint a Falfúróé vagy a Könnyű testi sértésé, kevesebb
mellékszállal, több benne ezért a bravúros formai megoldás, amely Grunwalskyt
dicséri, akinek itt láthatóan nagyobb tér nyílik. Epizódszereplők a lányok a
széria utolsó, legkeményebb darabjában, a Gengszterfilmben is. Ennek
elején is börtönből szabadul a rablásért lesittelt főhős, ám ő nem akar
börtönviselt lúzer maradni, mint a korábbi filmek hősei. Kíméletlen,
megszállott bűnözővé lesz, aki már nem a pénzért, a jobb életért rabol és
gyilkol, hanem őrült szenvedéllyel, mintha ez lenne számára a szabadulás, az
élet egyetlen értelme.
„Mi
van, ha győztünk?”
Világában
nem, de stílusában markánsan különbözik a sorozat legtöbb darabjától a kultfilm-státust
elért Roncsfilm (bár még két-három Szomjas-mű okkal lehetne kultfilm,
talán az is). Ezen érződik a legerőteljesebben az amatőrfilmes irányzat hatása,
amelynek Szomjas sokáig híve-gerjesztője-patrónusa volt (amúgy a filmszakmai
aktivitása megérne egy külön tanulmányt). Ebben a legerősebb az irónia, a
távolságtartás, a kiszólások, a sztori megbillentése. Fábry Sándor és Szőke
András groteszk hangja színezi át az epizódokat és a dialógusokat, utóbbi –
akárcsak később a Gengszterfilmben – még egy ellenállhatatlan
magánszámot is előad. Egy-két epizódban – amikor Andorai késsel a hátában
besétál a kocsmába – Rejtő Jenő humora is megcsillan, hogy aztán a történet,
Szomjastól szokatlan fordulatot véve, elrugaszkodjon a földtől és felszálljon a
levegőbe, akár a gázzal fölfújt disznó.
„No
movie”
E jelentékeny
sorozat darabjai közé ékelődik egy különös útifilm, a Mr. Universe. Maga
a tömény legenda, minden elemében. A legendák földjén, Amerikában járunk.
Műfaja vérbeli road movie, amilyet csak ott lehet csinálni, sehol másutt,
keresztül az országnyi kontinensen New York-tól Los Angeles-ig. A cél: eljutni
egy valódi mozilegendához, a legnagyobb sztárhoz, Mickey Hargitayhoz, Mr.
Universe-hez, a világ legszebb és legsikeresebb férfiújához, a világ
leggyönyörűbb nőjének, Jayne Mansfieldnek a férjéhez. Akik nekivágnak, azok a kis
magyar legendárium alakjai: Szabó László (ő korábbi Szomjas-művekben is
feltűnik), Godard haverja, filmjei szereplője, maga is menő rendező. Társa
Pintér Georg, a magyar avantgard film legendás ködlovagja, Coppola hajdani
munkatársa, a New York-i és a San Franciscó-i kocsmakultúra legjobb ismerője.
Ők ketten – Lazlo és Lord – utóbbi ócska sárga taxiján zötyögnek New York-ból
Los Angeles-be, felkeresni Mickeyt, hogy filmet forgassanak róla. Mintha a
siker, a nagy élet titkát próbálnák kiszagolni, beszíva annak levegőjét. A
filmbéli filmkészítőket valódi forgatócsoport kíséri: így vágnak át a
kontinensen, s a hosszú úton eggyé válik a film és a filmkészítés története.
Hargitay dombon álló házán amerikai és magyar zászló leng, kedves fickó, de
filmezésről szó sem lehet. No movie, mondja. A road movie mindig az
útról szól és nem a célról. Pontosabban az út maga a cél – Szomjas, aki úgy ért
célba, hogy folyamatosan úton volt, tudta ezt.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 10-14. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14937 |