Darida Veronika
Akerman kultfilmje az elmúlt majd félévszázadban rendezők sokaságára hatott, női szemszögével éppúgy, mint tárgyilagos dokumentarizmusával.
Chantal Akerman (1950-2015) belga filmrendezőnő 1975-ös filmjét – Jeanne
Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23. – az első feminista mesterműként
tartják számon. A több mint háromórás (201 perces) alkotás egy háziasszony életének
három egymást követő napját dokumentálja, az eseményeket valós időben mutatva.
Ez idő alatt látszólag nem történik semmi, miközben észrevétlenül minden
megváltozik.
A film egyszerűségében és radikális minimalizmusában formabontó és lázadó.
Cselekmény és feszültség nélküli, hétköznapi dolgok monoton menetét, a napok
változatlan körforgását, szertartásszerűen ismétlődő rutinfeladatok során
követhetjük nyomon. Jeleneteket egy (majdnem) tökéletes háziasszony életéből.
A főszereplő (Delphine Seyrig) minden jelenetben benne van, egyedül az ő
történetét látjuk, egy távolságtartó, diszkrét és objektív perspektívából. A többnyire
rögzített kamera „élni” hagyja a szereplőt, a hosszú beállítások alatt megfigyelhetjük
mimikáját és mozdulatait, anélkül, hogy a nézői perspektíva bármikor túl
tolakodó lenne. A film tárgyilagosan bemutat, nem manipulál, és főképp nem
ítélkezik. Következetes időkezelésével és perspektívájával, a korban szokatlan
témaválasztásával, sajátos esztétikájával a Jeanne
Dielman kultfilmmé vált, mely
olyan különböző alkotókra hatott, mint Alain Tanner, Gus Van Sant, Amat
Escalante, de Szilágyi Zsófia Egy nap
című filmjén is érezhető a hatása.
Fontos kiemelni, ahogy Chantal Akerman is tette, a film politikusságát.
Azáltal, hogy egy láthatatlan és jelentéktelen életet mutat be, az elnyomottak
oldalára áll. Ahhoz hasonló ez a gesztus, mint amikor Michel Foucault levéltári
anyagok (naplók, jegyzőkönyvek, vallomások) nyomán elkezdi kiadni A becstelen emberek élete című
sorozatát, melyből végül csak egy anyagyilkos és egy hermafrodita története
jelent meg. Az elfeledett bűnös életek csak a filozófus által felkutatott
dokumentumok révén kerülnek új megvilágításba, ahogy Akerman gyilkossá váló főszereplőjének
rejtett életét is csupán az alkotói szándék teszi láthatóvá.
Jeanne Dielmanról, lakcímén kívül, kevés adatot kapunk. Nem tudjuk, hogy a Dielman
a lánykori vagy férjezett neve, nem ismerjük pontos életkorát. A kamaszkorú
fiát egyedül nevelő özvegy életterét behatárolja a ház, ahonnan csak ügyeket
intézni és sétálni jár ki, ahova levelei érkeznek, ahol vendégeket fogad. Az
utcáról (a magas fekvés ellenére is) beszűrődő zajok és fények határozzák meg
az egyes jelenetek atmoszféráját. A hagyományos, régi épület szűk, rácsos felvonójában
Jeanne egyre inkább fél és fulladozik, mintha a lift klausztrofóbiája egész
életére átterjedne, egészen addig, amíg ez a fojtogató érzés, a levegő hiánya,
elviselhetetlenné válik.
Első nap
A film első jelenetében Jeanne a konyhában főz, magassarkú cipőben, amikor
csengetnek. Leveszi a ruhájára vett otthonkát, ajtót nyit, elveszi az idős
férfi kalapját és kabátját, majd a folyosó végén nyíló szobába mennek, becsukva
az ajtót maguk után. A következő képben már újra a bejárati ajtónál állnak,
ugyanolyan rendezetten, a férfi pénzt ad a nőnek, és csak annyit mond: „A jövő
héten”. Jeanne a nappaliba megy, a pénzt az asztalon álló dísztálba (a „kasszába”)
rakja, majd visszasiet a konyhába, leveszi a közben felforrt vizet. Aztán
rendet rak a hálószobában, kiszellőztet, az ágyra tett törülközőt a szennyesbe
dobja, lefürdik, hosszan és gondosan, majd a kádat is alaposan kisikálja.
Visszaveszi korábbi ruháját (szoknya, blúz, kardigán), és folytatja a napi
rutinfeladatokat.
Az első jelenetsor betekintést nyújt Jeanne kettős életébe: egyszerre
konszolidált háziasszony és prostituált. Mindkét szerepben ugyanolyan, még a
jegygyűrű sem kerül le az ujjáról. Tökéletesen megszervezett életébe napi egy
kuncsaft fér, akit egy tökéletes háziasszony fogad, egy tökéletesen tiszta és
rendezett lakásban. Jeanne otthona a kispolgári ízlésvilágot vagy inkább
ízléstelenséget tükrözi: pasztell falakkal, sakktábla burkolattal, nagymintás
tapétával, robusztus bútorokkal, csillárral és csendélettel, nippekkel zsúfolt
tálalószekrénnyel. A napi vendég távozása után az esti vacsorához virágmintás
abroszt terít az étkezőasztalra, így várja a fiát. A hazaérkező kamasz szinte
azonnal asztalhoz ül, könyvvel a kezében, az anyja kiszolgálja. Rá se nézve rászól,
hogy ne olvasson evés közben, a fiú félreteszi a könyvet. Némán kanalazzák a
levest, eszik az aznapi húst és krumplit. Evés után az anya felolvassa
Kanadában élő nővére levelét, mely vendégségbe invitálja. Majd elindul az esték
szokásos menete: a fiú tanul és olvas, az anyja újságot lapozgat és mellényt
köt, míg a rádió klasszikus zenei műsorát hallgatják. Később sétálni mennek a
már sötét utcákon, hazatérve pedig lefekvéshez készülődnek. A nappali bútorait
átrendezik, a nyitott kanapéból a fiú ágya lesz. Lámpaoltás előtt az anya
letekeri a fűtést, pár szót beszélgetnek. A fiú az apjával való megismerkedéséről
kérdez, a nő szavaiból kiderül, hogy találkozásuk, közvetlenül a háború után, menekülést
és biztonságot nyújtott számára, de szerelmet sohasem érzett. „Ha nő lennék,
soha nem feküdnék le olyasvalakivel, akit nem szeretek” – mondja a fiú. „Nem tudhatod,
nem vagy nő” – válaszol az anya.
Második nap
A másnap reggel ugyanolyan monoton és szervezett rendben zajlik. Jeanne
felveszi háziköntösét, amit gondosan végig begombol, kezet mos a fürdőszobában,
visszakapcsolja a fűtést a nappaliban, vizet tesz fel, és amíg felforr, cipőt
pucol, megterít, iszik egy kortyot az elkészült kávéból, felkelti a fiát,
megreggelizteti, útnak indítja, majd távozása után beágyaz a nappaliban, felöltözik
(ugyanolyan ruhába, mint előző nap, csak a blúz más), végül beágyaz a saját hálószobájában
is, vastag ágytakarót és egy tiszta törölközőt terít az ágyra. Ezt követik a
szokásos napi feladatok: számlabefizetés, ügyintézés, bevásárlás, majd hazaérve
gondosan feljegyez minden kiadást, rövid ideig egy gyerekre vigyáz, húst
paníroz, eszik egy szelet kenyeret, majd újra kimegy a városba, hogy fonalat
vegyen a fiának kötött mellényhez, visszafelé beül egy kávézóba, iszik egy
kávét, otthon felteszi a krumplihoz a vizet, miközben csengetnek... És innentől
az előző napi események ismétlődnek, azzal a különbséggel, hogy most egy középkorú
férfi áll az ajtóban. Valamint azzal a még lényegesebb különbséggel, hogy
Jeanne (talán most először) túlfőzi a krumplit. Ki kell öntenie a szemétbe az
egészet, és mivel nincs otthon tartalék, le kell mennie vásárolni. A napirendje
felborul, zavart látunk rajta, nehezen nyeri vissza megszokott ritmusát. Közben
megérkezik a fia, a vacsora késik, várniuk kell a második fogásra. Jeanne szomorú,
feszélyezett és szétszórt, a vacsora után hiába próbál a nővérének válaszlevelet
írni, a kötést is félreteszi, a fiának kell az esti sétájukra emlékeztetnie. A
második este már jelzi, hogy Jeanne addig tökéletesen működő gépezetében valami
kibillent, meglazult egy csavar, és ez mintha az egész menthetetlen szétesését
jelezné.
Harmadik nap
A harmadik reggel ezt az előérzetet igazolja, hiszen Jeanne szinte már az
ébredést követő percben hibát követ el, égve hagyja a fürdőszobában a villanyt,
vissza kell mennie, hogy lekapcsolja, és ezzel megtörik a reggelek megszokott menete.
A konyhában kiesnek kezéből a tárgyak, mozdulatai rendezetlenné válnak, a
köntösét kigombolva hagyja, a fiának kell figyelmeztetnie. Más sorrendben végzi
a feladatokat, túl hamar indul útnak, még zárva találja a postát, a hentes is
épp csak kinyit. Otthon folyamatosan az óráját nézi, mintha kibillent volna az
idő. Gépiesen összegyúrja a vacsorához vett darálthúst, vigyáz a vigasztalanul
üvöltő gyerekre, de közben többször leül, mozdulatlanul maga elé mered. Hiába
tölt kávét, mintha nem érezné az ízét, kiönti, újat főz, de azt már nem issza
meg. Újabb felesleges sétára indul, gombot keres a fia kabátjára, majd dolgavégezetlenül
beül a kávézóba, ahol törzshelyét elfoglalták, kávét rendel, de ezt sem issza
meg. Otthon a postaládánál egy nagy csomag várja. A hálószobában megpróbálja kézzel
kibontani, de szüksége lesz egy nagy ollóra. A csomag egy rózsaszín hálóinget
rejt. Épp csak kiveszi, már csengetnek is. Gyorsan a szekrény alá löki a
csomagot, a fésülködőasztalra rakja az ollót, és ajtót nyit. A következő képben
már a fésülködőtükör előtt állva vetkőzik, gondosan összehajtogatva a ruháit.
Most először látjuk, szintén a tükörből, hogy egy idegen férfivel szeretkezik.
Jeanne arcán egy pillanatig váratlan élvezet látszik, majd a takaróba fúrja a fejét.
Azután, ismét szenvtelen arccal, újra a tükör előtt öltözik, és teljesen
érzelemmentes az a mozdulata is, amellyel az ollót az ágyon heverő férfiba
döfi. Ezt követően átmegy a nappaliba, az asztalhoz ül, a kasszaként szolgáló dísztál
mellé, fehér blúza és keze véres. Arcán fáradtság és megkönnyebbülés. Mintha
félig öntudatlan állapotban lenne. Szeme szinte lecsukódik, halkan sóhajt.
Kintről beszűrődnek az utcai fények és zajok. Jeanne nem mozdul. Túl van rajta,
túl van mindenen. Boldog.
*
A film vége felől átértelmeződnek az addigi események. Most válik
világossá, hogy mindvégig egy csendes összeomlás, egy észrevétlen pszichózis
szemtanúi voltunk. Jeanne kényszeressége, merevsége, ragaszkodása a dolgok
pontos egymásra következéséhez, valójában elfojtott hisztéria.
Chantal Akerman filmje nem csak Jeanne Dielman története, hanem pontos
diagnózisát nyújtja a mindennapos, rejtett elnyomásoknak és kizsákmányolásoknak,
a láthatatlan feszültségek felgyülemlésének és a robbanásként bekövetkező végső
lázadásnak. A főszereplő egy váratlan mozdulattal kilép a dolgok (addig általa
is) elfogadott és fenntartott menetéből, felfüggesztve hagy mindent, megpihen. És
habár egy pillanatig sem reflektál arra, hogy nézik, mi sokáig nem feledjük
magába forduló tekintetét.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 26-28. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14928 |