Varró Attila
Continental Divide – amerikai, 1981.
Rendezte: Michael Apted. Írta: Lawrence Kasdan. Kép: John Bailey. Zene: Michael
Small. Szereplők: Jim Belushi (Soucjak), Blair Brown (Nell), Tony Ganious
(Max), Allen Garfield (Howard). Gyártó: Universal Pictures. Forgalmazó:
Netflix. Feliratos. 103 perc.
Az idén januárban elhunyt Michael Apted
túl azon, hogy pályakezdetétől hét évente újabb ékkővel gazdagította a brit
televíziózás kincsestárát (Up-sorozat)
és kőkemény tényfeltáró dokumentumfilmekkel harcolt a politikai elnyomás ellen,
legyen szó sziú rezervátumról (Incident
at Oglala) vagy a Mennyei Béke teréről (Moving
the Mountain), a hollywoodi filmgyártásában is jelentős szerepet töltött
be, méghozzá a 80-as évek női filmes mozgalmában. Az Agatha leheletfinom Christie-portréjától A szénbányász lánya karcos
country-drámáján át a Most már elég
abúzus-thrilleréig mintegy negyedszázadon át készített filmeket a női
függetlenség és önmegvalósítás témájáról számos műfajban és hangnemben. Kedvenc
nőalakja afféle modern amazon, aki az urbánus férfivilág helyett az
anyatermészettel él szoros kötelékben: akár a Gorillák a ködben ruandai orvvadászokkal szembeszálló Diane
Fossey-ja, akár a Viharszív
indián-aktivista Sasmedve Maggie-je, akár Jodie Foster fullba nyomott erdei
kreténje a Nell a remetelányban, az
Apted-hősnő saját szuverén világban élő, öntörvényű megváltó-alak – aki inkább
meghal, de nem alkuszik.
Az 1981-es Amerikai románc elragadó ornitológusnője mindhármuk előképe: Fossey
a hivatását és vadászok elleni harci kedvét, Sasmedve kedvenc madarát és emberismeretét,
Nell kies hegyvidéki otthonát és keresztnevét örökölte tőle – ám a történet
főhőse egy nagymenő chicagói újságíró, aki leleplező cikke életveszélyes
következményei elől menekül pár hétre a Sziklás-hegységbe, hogy színes kis
életrajzi cikket kanyarítson a különc sas-kutatónőről. A bájos „hal a vízből”
rutinvígjátéknak induló film azonban villámgyorsan szubverzív romkommá alakul,
amint a szmogfüggő aszfaltbetyárt letaglózza a hegyi levegő és az életvidám,
melegszívű, ám acélkemény ökofeminista vonzereje. Az egyik legkiválóbb korabeli
műfaj-tradicionalista, Lawrence Kasdan sziporkázó dialógusainak és eleven
karaktereinek alapanyagából Apted bravúros screwball-komédiát varázsol –
könnyed eleganciával átgázolva az álomgyári nemi sztereotípiákon és kifordítva
a romantikus happy endet.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 63-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14924 |